Період експлуатації кислотного пускового акумулятора в автомобілі не перевищує 4-5 років. Це за умови дбайливого до нього ставлення. Екстремальні умови, що породжують проблеми з акумулятором у холодну пору, неналежний догляд і недбале ставлення в зимовий період, значно скорочують ресурс його роботи.
Взимку всередині акумуляторів знижується швидкість хімічних реакцій, а це призводить до зниження продуктивності. Саме в морози автомобільний АКБ піддається підвищеному навантаженню від енергоспоживачів. Якщо кількість споживаної енергії перевищує ту, що надходить від генератора, то настане час, коли акумулятор спочатку опиниться в глибокому розряді, а потім повністю вийде з ладу.
Щоб такого не сталося, слід дотримуватися кількох порад, як продовжити термін служби автомобільного акумулятора. Адже коли подбати про стару батарею своєї машини, то максимально довго не доведеться купувати нову. А також ви не опинитеся в неприємній ситуації, не запустивши двигун у найневідповідніший момент.
Чому акумулятор швидше розряджається взимку?
При мінусових температурах знижується щільність електроліту і зростає внутрішній опір в акумуляторі. Його стає важче заряджати, але розряджається він набагато швидше. Уже при 0 градусів на вулиці, фактична ємність стає близько 80% від номінальної. Найсильніше ємність знижується внаслідок коротких міських поїздок. Вони не дають змоги генератору нормально підзарядити АКБ. Тому потрібен додатковий догляд за акумулятором взимку.
До розрядженого стану призводять такі чинники:
- Довгий простій автомобіля на морозі. Відбувається саморозряд в результаті хімічних процесів і витоку струму на підключену електроніку.
- Погіршення ефективності зарядки. У морози генератор не відразу починає заряджати АКБ після запуску двигуна. Ситуацію погіршують дорожні умови і динаміка їзди (на низьких обертах напруга і сила струму зарядки мінімальна).
- Увімкнені електроспоживачі. Часто забувають вимикати освітлення після паркування на ніч або залишають працювати грубку для обігріву салону, коли залишають салон ненадовго.
- Збільшується кількість споживачів енергії. Час роботи освітлення стає значно вищим, плюс постійна робота обігріву салону, стекол і дзеркал.
- Стартеру важче прокручувати колінвал у густому моторному маслі. На запуск йде більше часу, і потрібні додаткові спроби обертання стартера.
- Короткі поїздки, що тривають менше 20 хвилин. За малий проміжок часу АКБ не встигає відновити свою ємність після попереднього запуску двигуна.
Кожен з повторних запусків ДВЗ «з'їдає» приблизно половину заряду. Друга частина ємності витрачається на обігрів і освітлення. Тому, оскільки продовжити заряд акумулятора можуть лише максимальна щільність електроліту і ємність, то важливо, щоб акумулятор в автомобілі був у належному стані.
Як підготувати акумулятор до зими?
Основна рекомендація при підготовці до зими акумулятора автомобіля - це перевірити його стан. А потім, за необхідності, провести всі процедури, спрямовані на підвищення температури середовища, в якому він працюватиме, і підняття ємності. Оскільки продовжити термін служби акумулятора автомобіля допоможуть саме профілактичні роботи.
- Перевірте щільність електроліту, якщо кислотна АКБ обслуговується або стан індикатора на необслуговуваному типі сурм'янистої батареї. Низька щільність свідчить про слабку ємність.
- Перевірте мультиметром напругу на клемах. Допускати нижче 12,7В не можна! Щоб підвищити ємність і напругу потрібно ставити акумулятор на підзарядку від зарядного пристрою.
- Перевірте чистоту корпусу і клем АКБ. Бруд і корозія збільшують витоки струму, а також погіршують контакт усіх електричних систем, через які батарея заряджається і розряджається.
- Перевірте натяжку ременя генератора. Слабо натягнутий ремінь приводу не дозволяє системі виходити на максимум ефективності зарядки під час руху автомобіля.
Крім перевірок слід подбати і про утеплення підкапотного простору, щоб мороз не міг наносити свого негативного впливу на електроліт і свинцеві пластини акумулятора. Зберігати тепло допомагає не тільки утеплювач, а й встановлення захисту двигуна знизу. Він не дасть змоги швидко остигати мотору під час коротких поїздок. Що дасть можливість витрачати менше енергії на запуск двигуна, а також вбереже електроніку від негативного впливу дорожніх реагентів.
Поради щодо продовження терміну служби акумулятора в холодну пору
Щоб акумулятору продовжити ресурс роботи - уникайте коротких поїздок у холодну пору року та частіше його ставте на дозарядку. Однак є ще низка порад, як збільшити термін служби акумулятора:
- не крутіть двигун стартером довше 10 секунд, а між спробами робіть перерву в одну хвилину;
- не забувайте відключати фари, інше освітлення і споживачі на ніч;
- давайте електроліту плавно вступати в реакцію зі свинцевими пластинами, коли він холодний, навантаживши його спочатку освітленням, а потім крутити стартером;
- не намагайтеся експлуатувати акумуляторну батарею, що сіла, поки вона не підзарядиться;
- якщо тривалий час не плануєте їздити на машині, то знімайте АКБ і залиште його в приміщенні, що обігрівається (зробити також потрібно, якщо настають сильні морози).
Крім того, купуючи новий акумулятор, переконайтеся, що ви його правильно підібрали під вимоги до автомобіля. Це дасть змогу зменшити навантаження, і він зможе прослужити довше.
Коли акумулятору потрібна заміна?
Коли дотримуватися рекомендацій виходить не завжди або акумулятор вже досить старий, то ви повинні стежити за ознаками, що вкажуть на необхідність його заміни:
- після зарядки від зарядного пристрою показники батареї не змінилися;
- розряд почав відбуватися за коротший час;
- з'явилися тріщини або здуття на корпусі;
- електроліт змінив колір;
- двигун став запускатися погано навіть у теплу погоду.
Якщо проводити технічне обслуговування, не допускати глибоких розрядів, то термін експлуатації АКБ можна продовжити в 2 рази. Пам'ятайте, що головною порадою, як продовжити життя акумулятору, є саме регулярний догляд.