Які літні диски краще вибрати: штамповані, литі чи ковані

Багато автомобілістів в Україні після зняття сезонної гуми зберігають її разом із колесами. І не дарма — вважають, що користуватися сезонними комплектами раціональніше. Виникає закономірне питання: які диски краще обрати для літа, а які — для зими. Спробуємо розібратися, чому дедалі більше українських водіїв обирають на літо саме легкосплавні диски.

Шукаємо найкращі диски для літа

Коли обираєш, мимоволі доводиться порівнювати. Колеса для авто відрізняються за:

  • Матеріалами виготовлення. Виробники використовують:
    • сталь;
    • сплави легких металів. Основу, понад 90% сплаву, складає алюміній. До нього додають кремній, мідь або магній;
    • вуглепластик (карбон).
  • Методом створення. Обід може бути:
    • штампованим;
    • розбірним;
    • литим (лиття може здійснюватися під гравітаційним або низьким тиском);
    • формованим;
    • кованим;
    • отриманим шляхом спікання шарів вуглепластикових волокон.

Штамповані й розбірні — виготовляють зі сталі, легкосплавні — методом лиття, формування або кування.

Особливості технологій виготовлення

Розглянемо загалом, у порядку зростання вартості, як виготовляють різні типи коліс. Чим простіша технологія та дешевші матеріали — тим нижча ціна.

Сталеві — штамповані та розбірні

У конструкції поєднані циліндричний обід і тарілка. Обід отримують, накрутивши на вал частину сталевого листа. Стик зварюють, шов шліфують для гладкості. Тарілку формують, пропускаючи метал через прес. З неї знімають задирки, шліфують краї. Переважна більшість сталевих дисків — штамповані, з привареною тарілкою. У розбірних — обід і тарілку з'єднують болтовим кріпленням. Тарілку оснащують отворами для ніпелів і покривають фарбою для захисту від іржі.

Легкосплавні

Заготовку литих дисків розплавляють у печі, заливають у форми, охолоджують у воді. Потім нагрівають знову для зміцнення. Після повільного охолодження на фрезерному верстаті надають форму та роблять кріпильні отвори.

Формовані (Flow Forming)

Після термообробки на них діють роликами, щоб надати потрібну форму. Потім проходять дробоструминну обробку, термообробку й фінальне оздоблення поверхні.

Ковані

Назва з'явилася тому, що процес схожий на ковку сталі. Насправді використовується об’ємне гаряче штампування. Заготовку під пресом (тиск — 10 000 т) перетворюють на розпечений диск. Далі — штампування, загартування, охолодження у воді, відпуск (12–14 годин при 150°C), повільне охолодження, остаточна обробка на фрезерному верстаті.

Карбонові

Полімерний матеріал нагрівають в електродуговій печі. Висока температура спікає шари між собою — утворюється надміцний вуглепластик.

Як обрати диски на літо

На що орієнтуватися? Головний фактор — що рекомендує виробник вашого авто. Дізнатися можна:

  • з інструкції з експлуатації;
  • зі шильдика на торці дверей водія;
  • з маркування, нанесеного на старі диски.

У маркуванні вказується послідовно: ширина й діаметр (у дюймах), виліт або ET (в мм), кількість отворів (PCD), діаметр центрального отвору (DIA), що центрує диск на маточині.

Також варто враховувати:

  • клас вашого авто;
  • стиль водіння;
  • характер доріг, якими їздите;
  • кліматичні умови — дощі, вологість;
  • бюджет на покупку.

Штамповані — для бюджетних авто та позашляховиків, яким доведеться долати українське бездоріжжя.

Легкосплавні — підходять для будь-яких авто.

Карбонові, ковані та формовані — для спорткарів і преміальних моделей.

Вибір дисків на літо: порівняння штампованих і легкосплавних

В Україні влітку понад 80% авто їздять із легкосплавними колесами. Решта — переважно на “штамповці”. Порівняймо в парах, щоб краще зрозуміти переваги та недоліки штампованих, литих і кованих. Це дозволить оцінити:

  • надійність;
  • вартість;
  • вагу та балансування;
  • ремонтопридатність;
  • міцність;
  • естетику.

Що краще на літо: литі чи штамповані?

Переваги штампованих:

  • доступна ціна;
  • міцність;
  • при ударі деформуються, але не руйнуються — легко вирівняти;
  • захищають гальмівну систему;
  • сталь гасить вібрації та удари від дороги.

Недоліки:

  • важкі — навантаження на підвіску та гальма більше;
  • схильні до перегріву;
  • іржавіють;
  • неестетичні — рятують декоративні ковпаки.

Переваги литих дисків:

  • легші — зменшують неподресорену масу;
  • вентилюють гальма завдяки спицям;
  • не піддаються корозії;
  • міцні (практика це підтверджує);
  • служать довше;
  • стильний зовнішній вигляд.

Але не варто ставити на пікапи, комерційний транспорт чи мікроавтобуси, які сильно навантажують. У таких випадках — краще штамповані. Ремонт дешевший, а на бездоріжжі — надійніше.

Литі vs ковані диски на літо

Переваги кованих:

  • на 15% легші;
  • міцніші, без повітряних мікропор у металі;
  • довговічніші;
  • деформуються, але не тріскаються;
  • легко ремонтуються.

Недолік: ціна. Але для преміум-класу й спорткарів — це виправдано.

Логічний вибір, який уже зробили багато українських водіїв: міняти з настанням нового сезону не лише шини, а й диски. Для зими литі — не найкращий варіант. Зате влітку — ідеальні: виглядають гарно, забезпечують точність керування, хороше гальмування, безпеку й комфорт.

Читайте також: Заклинило скло - що робити, щоб не зламати склопідйомник?