Коли осінь в Україні починає активно вступати у свої права, все більше автомобілістів скаржиться на зниження ємності АКБ. Так відбувається з року в рік. Тому автомобілістам України важливо розуміти, чому сідає акумулятор восени. Тоді стає зрозуміліше, як запобігти проблемам із запуском двигуна, не допустити прискореного розряду АКБ.
Чому важлива осіння перевірка батареї

Значущість акумулятора в автомобілі та недбале ставлення багатьох водіїв до нього демонструють статистичні дані з Німеччини. У ФРН товариство ADAC веде статистику поломок, які трапляються з автомобілями. За 2024 рік зареєстровано понад 3,6 млн. Майже 45% несправностей припадає на розряджені акумулятори. Тому ADAC на перше місце серед порад, як підтримувати працездатність автомобіля, ставить регулярну перевірку АКБ. Вона стає особливо необхідною, коли настають дощі та холод.
Проблеми запуску під дощем через АКБ і не тільки

У дощову погоду багатьом водіям траплялося опинитися в такій неприємній ситуації. Одна з найбільш імовірних несправностей - корозія вразила дроти та клеми акумулятора. Контакт ускладнюється, двигун заводиться не відразу. Окиснення клем призводить і до інших неприємностей: виникає витік струму, АКБ розряджається.
Одразу запустити двигун під дощем не вдається не обов’язково через проблеми з акумуляторною батареєю. Це може статися, тому що волога потрапила на:
- дроти запалення;
- контакти датчиків - абсолютного тиску та/або масової витрати повітря;
- внутрішній бік кришки трамблера;
- внутрішню обмотку котушки запалення.
Давно не перевіряли повітряний фільтр, накопичений у ньому бруд у поєднанні з вологою цілком здатні завадити швидко запустити двигун - немає достатнього доступу повітря.
Все ж основною причиною проблем із запуском у умовах підвищеної вологості є несправність АКБ.
Що підштовхує провести перевірку батареї

Не хочете, щоб заряд акумулятора різко знижувався, що виявиться у невідповідний момент, знайдіть час перевірити, в якому він стані. Це варто зробити, якщо:
- багато їздили спекотним літом;
- автомобіль довго простоював;
- долаєте на машині за день невеликі відстані, здійснюєте при цьому тривалі зупинки;
- встановили в автомобілі чимало обладнання, якому для роботи потрібна електрика;
- з’явилися проблеми із запуском двигуна;
- очікуєте настання морозної зими;
- не заряджали батарею два роки;
- АКБ відслужила 3-5 років.
Кожна з цих причин досить вагома, щоб восени перевірити, наскільки працездатна акумуляторна батарея.
Причини розрядки акумулятора в холод і дощову погоду

Під час сезону осінніх дощів і взимку автомобілісти України часто скаржаться, що акумулятор погано тримає заряд. Причин, через які батарея швидко розряджається за таких погодних умов, чимало. Морози та вологість, різкі температурні перепади негативно впливають на акумуляторну батарею:
- запуск двигуна відбувається в умовах, коли стартер споживає майже вдвічі більше струму, виснажуючи батарею;
- двигун частіше працює на низьких обертах. АКБ не тільки повноцінно не заряджається, але й втрачає ємність;
- електроліт стає густішим. Через це ємність батареї знижується з природних причин. До того ж - знижується електропровідність, хімічним процесам в акумуляторі доводиться долати зрослий внутрішній опір;
- через постійну високу вологість поширюється корозія, окислюються клеми;
- зростає енергоспоживання, оскільки в холодному та сирому салоні автомобіля перебувати шкідливо для здоров’я та некомфортно. Від АКБ потрібна підвищена віддача;
- поїздки здійснюємо, як правило, менш тривалі, ніж у теплу пору року. Короткі поїздки, до 20 хвилин, витягують з АКБ енергії більше, ніж може дати їй генератор;
- автомобіль довше простоює, що також призводить до витоку. Чим триваліший простій, тим сильніше розрядиться батарея. Хоча для повної розрядки часу знадобиться чимало - кілька місяців;
- поїздки вимагають від водія більшої напруги сил, підвищеної концентрації. Тому він нерідко забуває вимкнути обладнання, яке відбирає енергію з акумулятора.
Все це однозначно підштовхує автомобілістів до того, щоб восени оцінити, наскільки АКБ готова до ускладнених умов експлуатації.
Як перевірити акумулятор перед зимою

Не потрібно відкладати, чекати, коли прийде справжній зимовий холод і АКБ почне працювати з перевантаженнями. Краще заздалегідь оцінити, у якому стані знаходиться батарея, виправити, що можливо, підготувати її до морозів. Перевірку проводять у два етапи:
- Спочатку оцінюємо функціональний стан, не знімаючи.
- Знімаємо, приводимо до ладу, підзаряджаємо.
Якщо перший етап перевірки видав відмінні показники, то замість другого можна обмежитися візуальним оглядом.
Швидко перевіряємо мультиметром
- Запускаємо двигун. Встановлюємо холості оберти. Підключаємо мультиметр. Бажана напруга - 13,5-14 В. Якщо вище 14,2 В, підзарядіть акумулятор.
- Коли двигун вимкнений, напруга повинна знаходитися в діапазоні 12,0-13,5 В. Впала до рівня 11,8-12,0 В і нижче, отже АКБ майже розряджена.
Самостійно знімаємо і готуємо до зими
Приводити акумулятор до ладу самому слід лише в тому випадку, якщо маєте необхідні навички та обладнання, є всі умови для перевірки.
Зняли клему “-”, потім - “+”, зняли. Після чого працюєте в теплому нежитловому приміщенні, подалі від джерел вогню:
- щоб змити бруд з корпусу та очистити клеми, розводимо соду. На склянку води - 1-2 чайні ложки. Після протирання клем ганчірочкою, змоченою в 10%-ному содовому розчині, знімаємо залишки окислів на клемах наждачкою;
- перевіряємо напругу, використовуючи навантажувальну вилку;
- доливаємо дистильовану воду, якщо електроліт опустився нижче нормального рівня. Він повинен триматися на 15-20 мм над пластинами батареї;
- вимірюємо ареометром щільність електроліту. Опустилася нижче 1,27-1,25 г/см³, потрібно міняти електроліт. Доливати новий до старого не можна.
Якщо АКБ розрядилася понад 80%, проводимо повну зарядку. Струм при цьому повинен бути рівний 1/10 ємності батареї. Поки напруга, вимірювана на клемах акумулятора, підніметься до 14,4 В, пройде 10-12 годин. Нагрівається корпус, зарядка завершилася набагато швидше - акумулятор пора міняти. У нього занадто багато проблем, щоб можна було продовжувати експлуатувати.
Що робити, якщо акумулятор не тягне і як цього уникнути
Чому це могло статися:
- відслужив своє;
- розрядився;
- клеми окислилися;
- контакт на клемах слабкий;
- пластини вкрилися нальотом сульфату свинцю. Сульфатація трапляється тому, що АКБ довго залишалася розрядженою;
- генератор не працює, як слід.
Бачите, що акумулятор не тягне, використовуйте комплект проводів, щоб прикурити з чиєюсь допомогою. Є час, підзарядіть батарею, пошукайте, чому не справляється із запуском, усуньте несправності - почистіть клеми, відремонтуйте генератор.
Щоб знову не стикатися з такою проблемою:
- контролюйте, як працює генератор;
- стежте за станом АКБ і чистотою клем;
- заглушили двигун, перевірте, чи всі споживачі електрики вимкнені.
Багато власників автомобілів взимку користуються ними нечасто. Акумуляторна батарея не підведе, якщо будете час від часу підзаряджати.
Читайте також: Як захистити салон від бруду та вологи