Як холод впливає на роботу амортизаторів: поради для водіїв

Коли стовпчик термометра все частіше опускається нижче позначки 0°C, системи автомобіля зазнають підвищених навантажень. Особливо турбує водіїв в Україні робота амортизаторів взимку. Стійки стукають, швидше зношуються, потребують підвищеної уваги. Важливо розуміти, чому відбуваються несприятливі зміни. Тоді простіше запобігти несправностям, зберегти в поїздках звичний комфорт і безпеку.

Що відбувається з амортизаторами при морозі

Що відбувається з амортизаторами при морозі

Будь-який водій, від’їздивши пару-трійку зим в Україні, ствердно відповість на запитання, чи впливає мороз на амортизатори. Визнає цей вплив негативним. Інакше й бути не може, якщо взяти до уваги пристрій вузла. Його робота характеризується зусиллям відбою/стиснення. Величина зусилля залежить від того, з якою швидкістю шток проштовхує робочу рідину крізь клапан.

Природно, що на холоді вона густіє, стає більш в’язкою. Щоб пройшла через клапани, доводиться прикладати помітно більші зусилля. Але швидкість проходження все одно падає. Ці зміни настільки помітні, що водій обов’язково зверне увагу на:

  • зрослу жорсткість підвіски. Майже кожна нерівність дороги дає про себе знати тряскою, ударами по кузову;
  • те, що від підвіски долинають тривожні глухі постукування, амортизатори стукають.

Температурний діапазон, при якому можна застосовувати масло, широкий. Нижня позначка може сягати -25°C і ще нижче. Але на холоді робоча рідина все одно густіє. Через це отвір клапана може або залишитися відкритим, або не закриється повністю. Через деякий час робоча температура масла прийде в норму, але функціональність клапана не відновиться. Він не створить необхідного опору, робоча рідина почне проходити з більшою, ніж передбачено, швидкістю. Шток переміщується з меншим зусиллям, вузол втрачає робочі характеристики.

Холод несе ще одну немалу небезпеку. Гумові деталі втрачають еластичність, твердіють. Втулки, сайлентблоки тріскаються, обриваються. Робочі кромки сальника перестають щільно прилягати до штока. Ущільнювач зазнає підвищеного тиску, не справляється з ним, пропускаючи робочу рідину, або пошкоджується.

Такий вплив морозів нерідко призводить до того, що після зими в Україні багато власників автомобілів змушені міняти амортизатори.

Типові несправності взимку

Типові несправності взимку

Трапляються вони, як правило, тому, що підготовка до зимового сезону була пущена на самоплив. Що може через це статися:

  • Зістарілася робоча рідина в амортизаторах, взимку це неприємно позначилося. Машина поводиться непередбачувано, керувати нею на зимовій дорозі стає по-справжньому небезпечно. Єдиний спосіб виправити ситуацію — замінити стійки парою. Вибрати хорошої якості, щоб прослужили довше, морозів не боялися.
  • Пильник амортизатора не замінили вчасно. Шток залишається незахищеним, забруднюється, на ньому з’являється іржа. Відбійник амортизатора виходить з ладу, водій буквально відчує це на собі. Сальник швидко втратить робочі характеристики. Витік у розгерметизованій системі стає все сильнішим. Не залишається іншого виходу, як міняти вузол. А адже достатньо було вчасно поставити новий пильник, щоб запобігти цим неприємностям і витратам.
  • Ущільнення поршня, сальник виявилися недостатньо стійкими до зносу. Морозна погода, вплив солей від хімреагентів, якими посипали дороги, швидко зруйнували їх.

Не варто радіти тому, що на холоді амортизатори ефективніше справляються з коливаннями кузова. Якщо не прогрівати, то ймовірність поломки зросте багаторазово.

Чому амортизатори стукають на холоді

Чому амортизатори стукають на холоді

Характерна поведінка підвіски на морозі — реагує жорсткіше. Щодо стуку, то його поява цілком природна:

  • загустіння робочої рідини ускладнює функціонування клапанів;
  • наїхали на нерівність, штоку стає складно швидко переміститися;
  • тиск стає надмірним, амортизатор не спрацьовує, не поглинає отриманого від колеса ударного впливу. Воно доходить до кузова, зароджується глухий неметалевий стук.

Додатковий внесок у появу шуму від підвіски вносять затверділі від холоду гумові компоненти — втулки, сайлентблоки. А в самому амортизаторі — відбійник, сальник.

Як реагують на холод амортизатори з різними робочими рідинами

Як реагують на холод амортизатори з різними робочими рідинами
  • Масляні на морозі не настільки схильні до кавітації (спінювання робочої рідини), як у спеку. Але в цього переваги є неприємний зворотний бік — застукають, оскільки масло сильно загустіє. Уникнути стуку навряд чи вдасться.
  • Газомасляні — азот мало здатний протидіяти загустінню. Але стук буде тихішим, ніж у масляних.
  • Газові — мороз так сильно позначитися не може. Високий тиск газу краще справляється із загустінням масла. Але вони й без того жорсткі, менш комфортні. Холод підсилює цю властивість.

Отже, стук у морози лунає від усіх амортизаторів. Тихіше за інших — від газових.

Коли стук (не)свідчить про несправність

Наїхали на вибоїну, почули стук від непрогрітих стійок, причин для тривоги поки немає. Інша справа, якщо:

  • підвіска стукає і будучи прогрітою, і з настанням теплої погоди;
  • автомобіль довго розгойдується після того, як проїхали нерівну ділянку;
  • машина “клює”, коли гальмуєте;
  • розігналися, задня частина авто просідає, передня — піднімається;
  • повороти проходите з сильним креном;
  • керувати автомобілем стало складніше;
  • від кермового колеса походять досить відчутні вібрації;
  • шини зношуються нерівномірно, протектор — хвилясто.

У поєднанні зі стуком від підвіски на холоді кожен із перелічених симптомів — прямий сигнал провести діагностику. Візуальний огляд і примітивний тест на розгойдування кузова виконати нескладно.

Не стикаєтеся з переліченими ознаками несправностей, стук зникає після прогріву, з’являється глухо, коли температура падає нижче 15°C — турбуватися немає підстав.

Поради з експлуатації амортизаторів у холод

Поради з експлуатації амортизаторів у холод

Зима — суворий час для автомобіля. Як правило, поради щодо амортизаторів взимку зводяться до того, що:

  • Водити авто потрібно обережно, не захоплюватися високими швидкостями та ефектними маневрами. Не перевантажувати, уникати асиметричного навантаження на підвіску.
  • Слід підготувати вузол до сезону.
  • Доглядати за стійками.
  • Прогрівати на початку поїздки.

Дотримуєтеся розумних приписів, гарантуєте тривалу надійну роботу амортизаторів.

Перевірка до і після поїздки

Перевірка до і після поїздки

Закінчилася або має відбутися тривала поїздка, можете скористатися діагностичним вібраційним стендом. Не бачите в цьому гострої потреби, обмежтеся:

  • оглядом шин;
  • оцінкою коливань кузова;
  • поглядом на те, чи немає патьоків масла. Протріть ганчіркою, знову перевірте через кілька днів.

Часу на все це піде мінімум, зате несправність можна виявити без запізненнянення.

Догляд та профілактика

Щоб амортизатори в холодну пору року не підвели, готуємося до її настання заздалегідь. Проїхали 20 000 км, перевіряємо пильники, відбійники, міняємо, якщо пошкоджені. Звертаємо увагу на тривожні ознаки, про які було сказано вище. Приділяємо увагу не тільки стійкам, але й тиску в шинах, балансуванню коліс.

Чому потрібно гріти

Чому потрібно гріти

Виїжджаєте в мороз, перші пів кілометра не набирайте швидкість вище 40 км/год. Зведіть до мінімуму навантаження на амортизатори, дайте їм прогрітися. Інакше загустіння робочої рідини викличе появу задирок на ущільнювачах штока, витік робочої рідини через них. Напрямна втулка штока зазнає посиленого тиску загустілої робочої рідини, на яку додатково впливає утворений повітряний бульбашок.

Тому в морозну погоду прогрів амортизаторів перед поїздкою потрібно розглядати як обов’язкову процедуру. Для них вона необхідна так само, як і для двигуна, КПП.

Прогріли, продовжуєте рух сильним холодом, не розганяйте автомобіль до високих швидкостей. Інакше сильний зустрічний повітряний потік швидко охолодить робочу рідину в амортизаторах, вона загустіє. До чого це може призвести, здогадатися нескладно.

Читайте також: Яке трансмісійне масло краще вибрати для холодної погоди