Коли в Україну приходить літо, автомобілісти мимоволі усвідомлюють, що воно приносить із собою не лише радощі, а й проблеми. Спеку понад 30°C важко переносять не лише люди, але й автомобілі. Система охолодження працює з підвищеним навантаженням. Щоб двигун не перегрівався і не відмовляв через це в найневдаліший момент, важливо правильно обрати радіатор для авто.
Які радіатори забезпечують охолодження двигуна влітку

Загляньте на спеціалізовані форуми: більшість автомобілістів, як це не дивно, вважає, що за охолодження в автомобілі відповідають одне-два таких пристрої:
- Радіатор охолодження двигуна. Доповнюється вентилятором, який посилено розганяє зустрічний потік, щоб краще охолодити антифриз – охолоджувальну рідину (ОР), що циркулює в системі.
- Радіатор кондиціонера. На нього покладається завдання охолоджувати салон, а не мотор. Ба більше, увімкнення системи автокондиціонування підвищує навантаження на двигун і сприяє його перегріванню.
Таке уявлення варто визнати наївним, адже в охолодженні силового агрегату авто бере участь ціла група радіаторів:
- пічки. Також обладнаний вентилятором. Основне призначення – обігрівати салон, коли похолоднішає. Але у випадку перегріву двигуна досвідчені водії вмикають опалювач, щоб знизити температуру закипаючої ОР. Відтягують тепло від мотора, прирікаючи себе та пасажирів на муки від задухи і спеки в салоні;
- гідравлічного підсилювача керма (ГУР);
- АКПП, масляний. Охолоджує трансмісійне масло;
- інтеркулер, призначений для збільшення потужності турбонаддуву.
Коли обговорюють вибір радіатора для авто, то зазвичай йдеться про той, який повинен підтримувати сприятливий для мотора температурний режим. Влітку – знижувати температуру ОР, взимку – підігрівати її.
Який радіатор кращий у спеку та в морози

Стабільність роботи автомобільного двигуна надзвичайно важлива. Тому його робоча температура має утримуватися в діапазоні 85–100°C. Якщо помітно вийти за нижню межу, спрацює неприємна послідовність:
- охолоджені стінки циліндрів вкриються конденсатом, що стікає в картер;
- моторна олива, в яку потрапив конденсат, стане більш рідкою. Потім, під впливом зниження температури, загусне, втратить нормальну плинність;
- потужність силового агрегату знизиться;
- зросте витрата пального, деталі мотора швидше зношуватимуться.
У перегріві двигуна також мало хорошого:
- менше паливно-повітряної суміші потрапляє в циліндри. Падають показники самозаймання, детонації пального. Через це мотор втрачає потужність;
- зміна робочих зазорів призводить до швидкого зношування деталей. Окремі вузли, а то й увесь двигун, можуть заклинити.
Ні переохолодження, ні перегріву допускати небажано. Випадкові зупинки автомобільних моторів у 4-х випадках із 10-ти спричинені, прямо чи опосередковано, неефективним охолодженням. Кожна п’ята несправність двигуна – відмовами системи охолодження. Радіатор – її ключовий елемент. Тому обирати його, якщо назріла необхідність заміни, потрібно відповідально. Інакше клопотів із двигуном у літню спеку не оберешся.
Що являє собою система охолодження автомобільного двигуна
Їх прийнято ділити на:
- Повітряні.
- Рідинні.
- Гібридні.
Ту, що встановлюють на сучасних авто, прийнято називати рідинною. Насправді бачимо чистої води гібридну, адже від надлишкового тепла позбуваються завдяки впливу ОР та атмосферного повітря. Система включає такі ключові складові:
- радіатор(-и) з пробкою;
- вентилятор;
- сорочку охолодження блока циліндрів;
- ГБЦ із прокладкою;
- водяний насос;
- термостат;
- розширювальний бачок із кришкою;
- патрубки;
- датчик температури ОР.
Розглянемо особливості першого й найважливішого з цих компонентів.
Як обрати найкращий радіатор проти перегріву

Принципова схема проста. Дві ємності з’єднуються трубками, якими перетікає ОР. Чим більше трубок, чим щільніше вони встановлені, чим більший їхній діаметр, тим краще вони відводять надлишкове тепло. Зрозуміло, що така конструкція буде масивнішою та дорожчою. Краще працюють трубки:
- овального перерізу, а не круглого;
- з оребренням.
Спочатку застосовувалась пластинчаста конструкція. Через два значні недоліки – велику металомісткість і невисоку ефективність охолодження – її витіснила стрічкова. Аналогічно збірні конструкції поступаються паяним за технологією Nocolok, адже останні:
- можна виготовити, надавши задуману геометрію й практично не стикаючись з обмеженнями. Геометрія збірних конструкцій значно примітивніша;
- менш металомісткі;
- мають менший аеродинамічний та гідравлічний опір;
- забезпечують кращу тепловіддачу;
- довше зберігають цілісність конструкції. Збірні під дією вібрації розхитуються;
- менше схильні до окислення. Через велику кількість з’єднань збірні буквально притягують окисли, і через кілька років тепловіддача знижується приблизно на третину.
З точки зору теплопровідності матеріалів найкращим вибором вважають мідь і латунь. Однак мідно-латунні конструкції в автомобілях уже давно поступилися місцем алюмінієвим радіаторам. Хоча останні проводять тепло майже у 1,7 раза гірше. Алюмінієві вироби витіснили мідно-латунні тому, що:
- у кілька разів дешевші й легші;
- не бояться стрибків тиску;
- менш схильні деформуватися під механічними впливами та тріскатися. Тому трубки з алюмінію роблять удвічі-втричі товщими, ставлять в один ряд, а не в два, як тонкі мідні. Це дозволяє підвищити міцність;
- довговічніші;
- екологічніші.
Забезпечте їм належне техобслуговування, заливайте якісний антифриз, вчасно його змінюйте – і вони служитимуть дуже довго.
Що важливо при виборі радіатора

Купуєте аналогічний оригінальний замість відпрацьованого – хвилюватися нема про що. Немає такої можливості чи щось не влаштовує – постарайтесь, щоб неоригінальна конструкція:
- відповідала попереднику за типом, конструкцією, матеріалом, розмірами і товщиною сердечника, діаметром і кількістю трубок;
- не поступалася за щільністю ламелей.
Уже після цього дивіться на вартість, бренд.
Які радіатори найнадійніші

Чого хочуть автомобілісти від цих вузлів:
- довгої та надійної служби;
- хорошої тепловіддачі;
- стійкості до корозії та стрибків тиску;
- простоти обслуговування;
- прийнятної вартості.
Якщо ви придбали авто з пробігом, у якому вас явно не влаштовує робота ключового компонента системи охолодження двигуна, варто його замінити. Не обов’язково гнатися за оригіналами. Багато компаній постачають вузли та деталі для автомобілів, які підходять для різних моделей.
Продукцію німецьких виробників, наприклад, BEHR HELLA, MAHLE / KNECHT, автомобілісти України визнають якісною. Але багатьох вона не влаштовує через високу вартість. Заслужено високою репутацією користуються вироби таких компаній, як:
- Nissens. Асортимент великий, постійно оновлюється. Конструкції стандартних форм, тому їх легко встановити. Додаткові кріплення Nissens постачає в комплекті. Використання скловолокна підвищує стійкість до перегріву;
- NRF. Виробляє радіатори, які підходять практично для всіх моделей авто. Варте уваги, що лінійка включає продукцію для машин із солідним пробігом та бюджетних. Easy Fit від NRF – це комплектні додаткові кріплення;
- Valeo постачає споживачам лінійки Asian – для власників авто, вироблених у Кореї та Японії, Classic – для машин віком від 10 років і старше, Origin – для преміумсегмента;
- Van Wezel. Компанія зареєструвала п’ять брендів. Постачає копії оригінальних продуктів, виготовлені з високою точністю на великих виробничих лініях у Тайвані;
- STARLINE. Перенесла виробництво до Китаю, приваблює покупців вартістю виробів цілком пристойної якості;
- SATO TECH. Вітчизняний бренд. Постачає якісну продукцію за цінами українського ринку.
Важко визначитися з вибором – зв’яжіться з менеджером через чат або замовте зворотний дзвінок.