Що таке внутрішній ШРКШ
Шарнір рівних кутових швидкостей (або ШРКШ) призначений для передавання крутного моменту від коробки передач на передні колеса передньопривідних (або повнопривідних) машин. Він являє собою складний механічний пристрій, що складається з внутрішнього і зовнішнього ШРКШів. Внутрішні ШРКШ складаються з шарнірного механізму, який дає змогу згладжувати кути повороту та обертання, що забезпечує плавний та ефективний рух автомобіля. Однак, як і будь-які інші механічні компоненти, вони можуть зношуватися з плином часу через тертя та навантаження, тому регулярне обслуговування та заміна за потреби є важливими аспектами підтримання належної роботи машини.
Чим загрожує поломка ШРКШ
Перед тим як описати, чому поломка внутрішнього шарніра кутових швидкостей дуже небезпечна, є сенс розглянути його конструкцію. Так, він складається з таких деталей:
- корпус;
- сепаратор;
- внутрішня обойма з канавками;
- металеві кульки, розташовані по колу зазначеної обойми.
За значного зносу внутрішнього ШРКШ виникає ризик того, що з часом від згаданих роликових підшипників можуть відвалитися їхні голки. Якщо вони потраплять у масляні канали, то виникає ризик потрапляння їх у трансмісію. Сучасні автоматичні коробки передач (АКПП) дуже чутливі до якості трансмісійної оливи. Тому поява в них сміття (голок) може повністю або частково вивести з ладу коробку передач.
Також небезпечне повне заклинювання ШРКШ. При цьому його обертові елементи перестають працювати і відбувається його повне руйнування. У кращому разі це призведе до того, що приводне колесо, на яке працює шарнір, не буде обертатися від коробки передач. У гіршому - заклинювання може статися під час руху на високій швидкості, що може призвести до різкої зупинки колеса і виникнення аварійної ситуації. Однак, справедливості заради, варто зазначити, що друга ситуація малоймовірна.
Ознаки несправності внутрішнього ШРКШ і види поломок
Існують кілька типових ознак, за якими можна визначити ситуацію, коли внутрішній шарнір кутових швидкостей повністю або частково вийшов з ладу. Так, до них належить:
- Поява мастила на корпусі пильовика. Це свідчить про розгерметизацію внутрішнього механізму і про те, що мастило витікає з корпусу. Відповідно, в такій ситуації ШРКШ довго не зможе нормально працювати.
- Виникнення хрустких звуків при повороті керма в русі. При цьому що більший кут повороту - то голосніший і виразніший звук!
- Вібрації під час їзди. Зазвичай вони виникають з того боку, на якому пошкоджено внутрішній ШРКШ. Поштовхи повторюються з регулярною періодичністю, навіть при їзді по рівній дорозі.
- Стук під час руху. Виникнення сторонніх "нездорових" звуків при зносі внутрішнього шарніра кутових швидкостей можливе навіть при їзді без поворотів. Якщо це відбувається, значить, ШРКШ вже значно зносився і йому потрібно робити діагностику, ремонт або заміну.
Зверніть увагу, що перераховані ознаки іноді можуть вказувати і на інші проблеми в системі підвіски або рульового управління автомобіля! Тому бажано виконувати комплексну діагностику самостійно або в сервісному центрі.
Порваний пильовик
Найчастіше дешеві пильовики виконуються з гуми, а не з термічно і механічно стійкого пластику. Тому з часом або під впливом зовнішніх факторів він може порватися. Це призводить до витоку мастила з ШРКШ і потрапляння в нього пилу та бруду.
Вироблення кульок кочення
Як зазначалося раніше, кульки є частиною конструкції шарніра, і постійно рухаються по обоймі. Згодом вони зношуються. Це відбувається з природних причин - великий пробіг, механічне навантаження. Крім цього, кульки можуть зношуватися через потрапляння на них пилу і бруду. А це зі свого боку зазвичай стає результатом порваного пильовика.
Випрацювання в голчастому підшипнику трипоїда
Це пошкодження найчастіше трапляється у шарнірів з валом-подовжувачем. У місця зчленування з часом відбувається знос і стирання. У гіршому випадку - обламування шліців. Найчастіше в цьому випадку ШРКШ доведеться міняти цілком.
Вироблення в голчастому підшипнику трипоїда
У цьому випадку трипод починає прослизати і не передавати крутний момент на вал. Причина банальна - природний знос. Такі триподи потрібно міняти повністю.
Знос опорного підшипника кочення
Зазначений механізм монтується на подовжувальному валу, який потрібен у разі, якщо двигун або коробка передач автомобіля встановлені не строго по центральній осі машини. Підшипник також зношується з природних причин. Неприємність цієї ситуації полягає в тому, що найчастіше при виході його з ладу потрібно міняти не тільки підшипник, а й весь ШРКШ цілком.
Зріз або облом шліцьової частини
У цьому разі причин може бути три:
- Неякісний метал ШРКШа.
- Внесення змін у конструкцію машини (збільшення кліренсу).
- Дуже великий момент затягування маточинної гайки.
Руйнування кільця системи АВС
Воно з часом може зруйнуватися від іржі або зноситися. Залежно від конструкції кільце можна поміняти окремо або ж у зборі.
Як визначити несправний внутрішній ШРКШ
Діагностика внутрішнього ШРКШ нескладна. Для цього досвідчені автолюбителі використовують один із двох запропонованих методів (можна використовувати обидва). Перший полягає в тому, щоб вибрати пряму ділянку дороги (без поворотів) з великою кількістю вибоїн і проїхатися по ній на невеликій швидкості. Якщо внутрішній ШРКШ несправний, він буде постукувати при такій їзді.
Другий метод більш універсальний. Для цього потрібно значно навантажити задню частину машини (завантажити багажник). При цьому передня частина автомобіля трохи підніметься вгору, а її передня вісь трохи зігнеться. У такому положенні потрібно проїхати невелику відстань. Якщо внутрішній ШРКШ вийшов з ладу - він обов'язково захрумтить.
Існує ще один універсальний метод для діагностики як внутрішнього, так і зовнішнього шарніра кутових швидкостей. Він виконується за таким алгоритмом:
- Встановити колеса рівно.
- Заглушити двигун, встановити нейтральну передачу або режим паркінгу та активувати ручне гальмо.
- Вивісити одне з передніх коліс домкратом.
- Запустити двигун і спробувати повільно "рушити" з місця. При цьому вивішене колесо буде обертатися.
- Натиснути на педаль гальма. Якщо несправний один із внутрішніх ШРКШ, він захрумтить, проте двигун продовжить працювати. У разі, якщо шарнір справний, машина заглухне.
Якщо при цьому вивернути кермо вправо або вліво - можна діагностувати і поломку зовнішнього шарніра кутових швидкостей. Під час описаної вище процедури пам'ятайте про запобіжні заходи!
У разі значного зносу елементів внутрішнього ШРКШ найчастіше слідує його повна заміна, оскільки ремонт найчастіше недоцільний. Однак щоб цього не сталося якомога довше, необхідно періодично міняти пильовик і набивати корпус шарніра спеціальним мастилом.
Цілісність пильовиків потрібно перевіряти, попередньо загнавши машину на підйомник. При цьому також потрібно перевіряти відсутність витікання мастила з-під пильовиків. Якщо мастила видніється, то рекомендується демонтувати ШРКШ, розібрати його, промити внутрішні деталі, зібрати, замінити мастило і пильовик. У разі, якщо в шарнірі є значні люфти і знос - механізм потрібно замінити.
У нашій компанії ви завжди можете підібрати будь-які пильовики, мастила, а також безпосередньо внутрішні та зовнішні ШРКШи. Вся інформація представлена в каталогах. У разі виникнення питань ви завжди можете звернутися за допомогою до менеджерів.
Читайте також: Деталі автомобіля, які потребують регулярної перевірки і заміни