Українська зима примхлива. Сильні морози трапляються нечасто, рясні снігопади стали в останні роки рідкістю. Зате ніде не сховатися від температурних коливань, відлиг, ожеледиці. Поїздки зимовими дорогами прискорено зношують амортизатори. Щоб уберегти їх, важливо знати, чому це відбувається, з якими поломками можна зіткнутися, які в них симптоми, як продовжити терміни експлуатації.
Як мороз впливає на підвіску

Похолодання суттєво змінює умови, в яких відбуваються автомобільні поїздки в Україні. Різко зростає навантаження на підвіску, адже нерівностей на дорогах стає більше. Винні в цьому змерзлий брудний сніг та обледеніння окремих ділянок. Підвіска реагує дещо жорсткіше, тому що:
- в ній присутні численні неметалеві компоненти. Гума, пластик на морозі стають менш еластичними, більш крихкими. Через це швидше руйнуються під навантаженнями;
- робочі рідини, зокрема в амортизаторах, загусають. Рухливі деталі (шток, його сальник і втулка, манжета поршня) недостають мастила. Загусання робочої рідини призводить до пошкодження ущільнювачів — клапанів, сальників.
Тому взимку підвісці потрібна особлива турбота. Інакше постраждає безпека, поїздки відбуватимуться в некомфортних умовах, нервово.
Чому стукають амортизатори взимку
Доводити до того, що від підвіски почав доноситися шум, застукали стійки — небажано. Але таке може статися. З різних причин:
- встановили неякісні амортизатори, спокусившись дешевизною;
- робоча рідина в них виявилася низької якості. Тому не може створити належного опору, достатнього для ефективного демпфування;
- слабо затягнули кріпильну гайку під час монтажу;
- неправильно підібрали втулки, помилилися з габаритами. Не виключено й пошкодження втулок;
- від сильного удару деформовано корпус, тому зменшилася амплітуда штока;
- на швидкості проїхали глибоку яму — зігнувся, тріснув поршень;
- пошкоджено сальник;
- витік робочої рідини спровокував пошкодження ущільнювачів.
Почувши стук від підвіски — реагуйте швидко. Пошкоджені амортизатори належить міняти парою. Ремонтувати нерозбірну конструкцію складно, витрати виявляться більшими, ніж на придбання нових. Джерелом стуку, що доноситься від підвіски, не завжди є амортизатори. Постукування може бути спричинене несправністю сайлентблоків, стійок стабілізаторів, кульових опор. У будь-якому разі, що б не стало джерелом звуків від підвіски — причину треба знайти без зволікань.
Основні причини швидкого зносу амортизаторів
Пресловутий «людський фактор» доводиться брати до уваги часто. Зокрема, коли розглядаємо причини поломки амортизаторів взимку. Українські водії:
- люблять швидкість. Нерідко забувають скинути її, проїжджаючи ділянку дороги зі значними нерівностями;
- агресивно керують машиною, роблять невиправдано різкі повороти, часті перестроювання тощо;
- відкладають на потім усунення дрібних несправностей ходової. Недбалість своєчасної заміни відбійника амортизатора, пильника амортизатора трапляється сплошь і рядом. Результат — удари при стисканні завдають більшої шкоди, порушується захист амортизаторів від реагентів, забруднень. Виходить з ладу шток, пошкоджений дрібними частинками, що діють як абразив, сальник;
- не продумують маршрути поїздок. Іноді цілком можливо уникнути проїзду неприємними ділянками, варто лише вчасно подумати про це. Невеликий гак дозволить заощадити на масштабному ремонті;
- перевантажують автомобіль. Хід підвіски обмежується, амортизатори несуть підвищені навантаження, швидше зношуються;
- не дають гідравлічній рідині прогрітися в морозну погоду;
- довго не звертають уваги на явні ознаки несправностей, погіршуючи становище;
- нераціонально економлять, купуючи деталі та витратні матеріали сумнівного походження.
Навіть якщо ви дбаєте, як належить, про стійки — взимку їм все одно доводиться важче, ніж влітку. Погодні умови, стан доріг сприяють прискореному зносу. Не варто без потреби погіршувати ситуацію.
Поширені поломки
Нічого не вдієш — в Україні зимові дороги та амортизатори — це поєднання, що загрожує масою можливих несправностей. Що ламається найчастіше:
- порушується герметичність сальника штока;
- на поверхні штока з’являється іржа. Ймовірно, проникли солі реагентів, якими взимку рясно посипають українські дороги;
- зношуються клапани;
- наїзди на перешкоди, аварії залишають після себе тріщини, вм’ятини на корпусі, зігнутий шток;
- руйнуються сайлентблоки;
Старіє робоча рідина. Не замінили вчасно — знизиться робочі характеристики амортизаторів, прискориться знос деталей.
Симптоми поломки взимку
Зрозуміло, що знос амортизаторів у мороз приховує підвищені ризики. На щастя, відбувається він не стрибкоподібно. Тому можна вчасно помітити тривожні ознаки та виправити становище. Що вказує на несправність:
- підтікає гідравлічна рідина, ущільнювачі її не затримують;
- їдете рівною дорогою, а кермо трохи вібрує;
- наїхали на купину — лунає постукування, поскрипування;
- проїхали нерівність — автомобіль довго продовжує гойдатися, хоча мав практично миттєво стабілізуватися;
- шини зношуються швидко й нерівномірно, на них з’являються вм’ятини. Причина — в нестійкості автомобіля, що рухається, він надто сильно розгойдується;
- загальмували — передня частина авто робить «кльовок»;
- входите в поворот — доводиться докладати до керма більше зусиль, ніж раніше, відчуваєте помітний крен автомобіля;
- прискорилися — задня частина авто просіла, а передня піднялася.
Зіткнулися з цими симптомами хвороби підвіски — не тягніть із початком лікування. Принаймні огляньте основні вузли, щоб стало зрозуміліше, що робити далі.
Поради щодо продовження терміну служби амортизаторів
Немає особливих складнощів у тому, як продовжити термін служби амортизаторів взимку:
- кермуйте автомобілем акуратно. Не пролітайте ями, не скинувши заздалегідь швидкість. Не піддавайте підвіску ударним впливам, різко перетинаючи залізничні чи трамвайні колії, «лежачих поліцейських», ділянку дороги з нерівно змерзлим снігом з льодом. Входьте в повороти плавно, на помірній швидкості, щоб зменшити відцентрову силу, яка деформує втулки важелів;
- не перевантажуйте машину;
- стежте за тиском у шинах;
- намагайтеся уникати ситуацій, коли підвіска зазнає асиметричного навантаження;
- контролюйте появу симптомів зносу;
- регулярно проводьте діагностику. Копійчана заміна пильника надовго продовжить термін експлуатації вузла загалом;
- виїжджаєте в морозну погоду, коли на термометрі бачите –15 °C, а то й нижче — дайте амортизаторам прогрітися. Не набирайте швидкість понад 40 км/год, уникайте гальмувань/прискорень протягом перших 500 м шляху. Втрата часу мінімальна, зате робоча рідина нагріється до оптимальних значень. Керувати автомобілем стане безпечніше.
Гарантувати довгий термін служби автозапчастин стане простіше, якщо відповідально ставитеся до покупки. Купуйте амортизатори в магазині, про який автомобілісти України відгукуються схвально. У нас можна купити як оригінальні, так і аналоги, виготовлені відомими брендами — BILSTEIN, FEBEST, FEBI BILSTEIN, KYB, LESJOFORS, MANDO, MEYLE, MONROE, SACHS, TRW. Отримати безкоштовну консультацію, вибирати з кількох варіантів, включно з цілком бюджетними. Доставка швидка, не переплатите, отримаєте задоволення від безшумної та надійної роботи амортизаторів.
Читайте також: Чи можна міняти масло ГУР взимку: поради механіків