Як правильно перевіряти тиск у шинах влітку

Поміняли гуму на літню, заодно освіжіть у пам’яті відомості про сезонний тиск шин. Хай і не надто значно, але тиск у шинах влітку виробники автомобілів рекомендують підняти порівняно із зимовим сезоном. Літня спека в Україні висуває додаткові вимоги до автомобілістів щодо того, як контролювати, коригувати тиск, щоб він оптимально відповідав дорожній ситуації.

Як дізнатися, яким має бути оптимальний тиск у шинах

Ці відомості знайдете:

  • у керівництві з експлуатації;
  • на шильдику, який розміщено на торці або на внутрішньому боці дверей водія, або на дверцятах багажного відділення, або на бардачку, або на лючку бензобака – із зворотного боку.

Виробники рекомендують виставляти різний тиск залежно від завантаженості машини:

  • Малої. У машині з повністю заправленим баком знаходиться 1-2 пасажири.
  • Великої. Кількість пасажирів збільшується до 4-х, завантажується багаж.

Шильдик надає дані у 4-х стовпцях:

  • Рекомендований типорозмір покришок.
  • Оптимальний тиск для шин, встановлених на передній осі автомобіля.
  • …- задньої.
  • У вигляді картинки із зображенням 2 осіб, що означає мале завантаження, або 4-х із багажем – велике.

Залежно від марки, моделі при малій завантаженості показники становлять 2,0-2,2 бар. При великій – 2,4-2,5 бар. Різниця становить до 25%. Зверніть увагу: показники тиску не залежать від того, шини якого бренду встановлено.

Як обчислюють показники

Розрахунок для автомобіля конкретної моделі виконують інженери компанії-виробника. Враховують такі параметри:

  • особливості конструкції автомобіля;
  • яку встановлюють підвіску, наскільки жорстку;
  • колеса якого розміру передбачає базова комплектація;
  • загальну масу автомобіля;
  • яка частина ваги припадає на моторний відсік, багажний;
  • як розподіляється маса по кузову, наскільки збалансовано;
  • до якого рівня зросте маса повністю завантаженої машини;
  • наскільки її можна завантажити.

Що може влітку довільно спровокувати зміну встановленого рівня?

Падіння/підвищення викликають:

  • Рівень зношеності шин. Вони розгерметизуються через тріщини у гумі. А також тому, що утворилася щілина там, де шина прилягає до клапана підкачки, ободу. Через це повітря з покришки стравлюється, тиск – знижується.
  • Суттєва зміна температури зовні. Стрибок вгору на 10°С призведе до зростання приблизно на 0,1 бар, аналогічне похолодання – відповідне зниження.

При неоптимальному тиску покришки зношуються нерівномірно. Через це підвищується ймовірність пошкодити колісні диски, влетівши в яму або опинившись на дуже нерівній ділянці дороги.

В яких одиницях (не)прийнято вимірювати тиск у покришках у спеку

В Україні традиційно вимірюють у барах. 1 bar = 1 кг/кв. см. Поступово поширюється більш звична для американських і європейських автомобілістів одиниця вимірювання – psi. 1 psi = 1 фунт/кв. дюйм. Метрична система, схоже, відступає.

Іноді використовують показник, як атмосфера – технічна або фізична (стандартна). Позначають їх відповідно at і atm. 1 at майже на 2% важча, ніж 1 bar. 1 atm – майже на 1,5% легша.

Паскалями (Па), кілопаскалями автомобілісти в Україні для вимірювань не користуються.

Як впливає спека на тиск шин

Влітку в Україні вдень температура часто тримається на позначках понад 30°С. Температура асфальту, з яким контактують автомобільні покришки, зростає до значно більших значень – 52-55°С. На відкритій місцевості атмосферне повітря нагрівається за 40°С, асфальт – до 65°С і вище. Це викликає перегрів шин. Повітря в них стає гарячішим, розширюється, тому тиск піднімається приблизно на 10%.

Чим небезпечна їзда на спущених або перекачаних шинах

Встановився надлишковий тиск, покришки контактують із дорожньою поверхнею лише центральною частиною протектора, бо бокові – трохи піднімаються. Пляма контакту зменшується, тому:

  • страждає безпека на дорозі, оскільки керувати автомобілем на високій швидкості стає складніше;
  • на мокрому асфальті гальмівний шлях стає довшим;
  • шини зношуються нерівномірно, прискорено – центральна частина бере на себе все навантаження;
  • важче працює підвіска, бо покришки амортизують менше;
  • ударні впливи на нерівностях дороги стають більш значними, шини отримують «грижі»;
  • їхати стає некомфортно, ями та вибоїни відчуваються сильніше.

Прискорений знос шин із надлишковим тиском може призвести до втрати герметичності. Спущені колеса збільшують площу контакту з дорогою, машина стає стійкішою. Але негативу більше:

  • автомобіль споживає більше пального (до 5%);
  • ускладнюється керування;
  • прискорюється знос плечових зон покришки;
  • деформація гуми на нерівностях прискорює вихід шини з ладу;
  • вище ризик розбортування колеса;
  • може відшаруватися каркас, що призведе до вибуху шини на високій швидкості;
  • на мокрому асфальті зростає небезпека аквапланування.

Чим і як перевірити тиск у колесах влітку і підкачати їх

На сучасних моделях автомобілів встановлюють TPMS, щоб відстежувати тиск автоматично. Якщо показник змінився – сигнал надійде на дисплей бортового комп’ютера. TPMS буває:

  • Прямий. Датчики тиску стоять на кожному колесі, комп’ютер відстежує фактичні показники.
  • Непрямий. Передає сигнал про зміни, базуючись на відстані, пройденій колесом за один оберт.

Немає TPMS або хочете перевірити точність показань системи – використовуйте манометр:

  • механічний (аналоговий) – з висувною шкалою або стрілочним індикатором;
  • електронний (цифровий).

Щоб отримати точні показники, поставте авто на рівну площадку і дайте йому охолонути 3 години. Можна перевіряти і після короткої поїздки до 1,5 км. Як часто це робити? Раз на місяць – не рідше, краще двічі (особливо після ремонту, балансування коліс, заміни шин). Обов’язково перевіряйте, якщо:

  • поміняли гуму;
  • їздили з великою завантаженістю;
  • здійснили довгу поїздку.

Не забувайте перевіряти і запаску.

Додатково допоможуть ковпачки контролю, які ставлять на ніпелі. Вони мають прозору верхню частину з індикатором: зелений – тиск у нормі, червоний – підвищений, жовтий – знижений.

Підкачати шини влітку до оптимуму можна двома способами:

  • Вранці, коли прохолодно – на 0,1-0,2 бар менше, вдень тиск підніметься до норми.
  • У спеку під прямими сонячними променями – щоб потім він не підвищився.

У яких ситуаціях варто коригувати тиск у шинах

Особливості літніх поїздок іноді підштовхують до зміни тиску. В яких випадках це роблять:

  • їзда по автобану понад 150 км/год – підніміть на 0,2-0,4 бар для кращої керованості;
  • грунтовка або розкисла дорога – знизьте на 5-10% для кращого зчеплення;
  • їзда з причепом або під повним завантаженням – підніміть задні колеса;
  • потрібно подолати бездоріжжя – знижуйте обережно, інакше шина зіскочить;
  • розбита дорога – трохи підвищте тиск, але їдьте обережно;
  • серпантин із перепадами висот – важливо збільшити пляму контакту;
  • довга поїздка – знаючи маршрут, легше прийняти правильне рішення.

У різних ситуаціях звіряйтеся з рекомендаціями для вашої моделі. Пам’ятайте, що рекомендований показник вимірювався на холодних шинах. У спеку він підвищується, тому влітку контролюйте стан шин уважніше. Надлишковий тиск на око помітити складніше, ніж недостатній.