Чи можна за допомогою ІІ заздалегідь дізнатися, що машина скоро зламається?

Сучасні автомобілі — це не просто засіб пересування, а високотехнологічний механізм, керований електронними системами та десятками датчиків. Разом із розвитком штучного інтелекту (ШІ) стало можливим не лише оперативно виконувати діагностику, а й прогнозувати поломки автомобілів ще до їх фактичного виникнення.

Здатність електронного розуму аналізувати отримані дані допомагає як фіксувати вже наявні несправності, так і заздалегідь визначати, що саме в авто може вийти з ладу найближчим часом. Причому, якщо використовувати спеціалізоване програмне забезпечення, то застосовувати ШІ для діагностики несправностей автомобіля можна не лише на СТО, а й через власний смартфон.

Що таке прогнозна діагностика і як вона працює

Традиційна діагностика автомобілів працює за принципом: є помилка — є реакція. Прогнозна автодіагностика — це система, заснована на аналізі даних у режимі реального часу та алгоритмах машинного навчання. Вона використовує прогнозування поломок за допомогою ШІ, вивчаючи сигнали з автомобільних датчиків: температуру, вібрації, тиск, відхилення в електроживленні, поведінку електронних компонентів та навіть стиль водіння водія.

Система аналізує всі ці параметри, порівнює з еталонними значеннями та фіксує найменші відхилення, які ще не помітні людському оку. Це дозволяє реалізувати раннє виявлення поломок, коли несправність ще не проявилася очевидно, але вже назріває.

Як здійснюється передбачення поломок в авто за допомогою ШІ

Виконується моніторинг стану автомобіля за допомогою даних з датчиків двигуна, коробки передач, гальмівної системи, акумулятора, підвіски та інших вузлів. Аналізуються відхилення від норми шляхом порівняння з еталонними значеннями. Алгоритми навчаються на мільйонах записів, зібраних з різних автомобілів, і здатні знаходити слабкі місця в роботі компонентів ще до їх виходу з ладу.

Прогнозування несправностей здійснюється на основі статистичних моделей. Система працює так:

  • Зчитуються дані з ключових систем і вузлів;
  • Аналізується знос автомобіля на основі тривалості роботи компонентів та їх поведінки під навантаженням;
  • Виявляються нетипові показники — наприклад, вібрації на певній частоті чи падіння напруги на блоці;
  • Дані порівнюються з тисячами випадків аналогічних авто;
  • На екран виводиться попередження для водія про можливу поломку.

Такий підхід дозволяє прогнозувати несправності задовго до появи сигнальних ламп або реального збою.

Які можливості має ШІ для передбачення поломок автомобіля

ШІ вже сьогодні здатний виявляти:

  • майбутню несправність акумулятора;
  • відмову генератора або стартера;
  • зниження ефективності гальмування через знос колодок, дисків, старіння гальмівної рідини;
  • погіршення компресії в циліндрах;
  • відхилення у роботі коробки передач і знос зчеплення;
  • знос підшипників ступиці або елементів підвіски;
  • проблеми з паливною системою чи датчиками.

Темп розвитку машинного розуму до 2027 року, найімовірніше, дозволить прогнозувати несправності всіх механізмів і деталей транспортного засобу, ініціюючи автоматичну діагностику.

Застосування нових технологій автокомпаніями

Такі провідні автовиробники, як Tesla, GM, Ford, BMW, Mercedes, VAG впроваджують власні рішення для діагностики, використовують хмарні технології та нейромережі для моніторингу стану автомобіля. Важливо зазначити, що ці технології прогнозують поломки не лише на нових авто, а й на вживаних, завдяки вдосконаленню діагностичних процесів.

Так, компанія Bosch пропонує рішення для моніторингу автозапчастин за допомогою ШІ на основі великих обсягів даних, чим активно користуються автомайстри на СТО. Деякі незалежні пристрої з підключенням до OBD2 мають базові функції аналітики на основі ШІ.

Такі технології — основа ШІ для запобігання аваріям, адже вони дозволяють уникнути ситуацій, коли відмова техніки призводить до ДТП. Точність прогнозів досить висока — 85–95%.

Як ШІ може запобігати поломкам авто

Розроблені програми, що підтримують зв’язок з діагностичним обладнанням у режимі реального часу, коли ШІ виявляє потенційну несправність, можуть:

  • сповістити власника через мобільний додаток;
  • сформувати звіт з рекомендаціями щодо ремонту;
  • передати дані до віддаленого сервісного центру.

У деяких системах запобігання поломкам із застосуванням ШІ реалізоване таким чином, що вони навіть можуть автоматично вимкнути потенційно небезпечний компонент (наприклад, відключити рециркуляцію відпрацьованих газів при підозрі на збій клапана EGR), щоб уникнути серйозніших проблем.

Читайте також: Як ШІ допомагає визначити поломку автомобіля?