Антидощ для скла
В Україні влітку дощі йдуть не так вже й часто. Але трапляються сильні зливи, грози, під час яких водіям доводиться нелегко через різке погіршення огляду. Вода буквально потоками заливає лобове скло, видимість катастрофічно знижується. Автомобілісти не сходяться в думках, наскільки корисний у таких ситуаціях антидощ для скла. Розглянемо, чим характеризуються ці засоби, які їхні переваги та недоліки, як їх слід наносити, щоб досягти належного ефекту.
Що собою являє антидощ для скла

Важко зберегти хороший огляд, коли атмосферна волога обрушується на скло автомобіля. Для цього потрібно надати їм гідрофобних, водовідштовхувальних властивостей. Технологію спочатку розробили для авіаційної галузі. Літакам часто доводиться зазнавати впливу опадів, а без чистого скла пілотам важко орієнтуватися в повітрі.
Основний компонент у більшості автомобільних гідрофобних засобів — силікон. Основу змішують із полімерними речовинами, до них додають органічний розчинник. Двірники авто досить швидко приводять силікон у непридатність. Тому в деяких антидощах замість нього використовують:
- Політетрафторетилен (PTFE), відомий під торговими марками фторопласт-4 або тефлон;
- Керамічну основу;
- Нанооснову.
Останні два варіанти забезпечують антидощу значно більшу довговічність. Вони також мають антистатичні властивості. Їх нерідко застосовують для створення захисного покриття кузова.
Після нанесення на скло водовідштовхувального засобу розчинник випаровується. Тепер можна побачити, як працює антидощ. На склі утворюється міцна гідрофобна плівка. Вона не дозволяє воді контактувати безпосередньо зі склом. Волога, потрапляючи на покриття, збирається в великі краплі, які скочуються під власною вагою та впливом зустрічного потоку повітря.
У природі подібне явище можна побачити, спостерігаючи за водоплавними птахами. Вони зберігають пір’я сухим, що дозволяє не втрачати плавучість. Дію антидощу порівнюють з ефектом лотоса. Вода у вигляді крапель скочується з листя цієї рослини. Як і водозбір, настурція, очерет, лотос мають ультрагідрофобні властивості, що дозволяє їм залишатися чистими — вода йде разом із брудом.
У якій формі випускаються гідрофобні склади
Автомобілісти умовно поділяють антидощі на дві групи:
- Аерозолі, спреї — швидко наносяться, але так само швидко змиваються;
- Капсульні — починають діяти не відразу, але служать довше.
Таке поділення поверхневе й не зовсім коректне. Точніше розрізняти антидощі за формою випуску. Вона значною мірою визначає тривалість водовідштовхувальної дії. Антидощ може бути у вигляді:
- аерозолю, спрею;
- рідини, яку заливають у бачок склоочисника (має також миючі та антиобліднювальні властивості);
- капсули для одноразового застосування;
- одноразових серветок;
- флакона. Склад такий самий, як у капсулі, але об’єм більший — вистачає не на один раз.
Що дає обробка скла антидощем
Один із ключових чинників безпечного водіння — хороший огляд. З часом лобове скло автомобіля втрачає початкову гладкість. На нього потрапляє пісок, пил, які діють як абразив — утворюється сітка мікроподряпин. Таке скло особливо потребує захисту від води. Після того як волога потрапила на скло та висохла, на його пошкодженій поверхні залишаються мінеральні відкладення. Двірники, розтираючи їх, діють як наждак. Скло мутніє, швидше забруднюється.
Після застосування антидощу результат помітний одразу — огляд покращується. Полімери заповнюють мікронерівності, поверхня стає гладкою, краплям дощу нема за що зачепитися — вони скочуються, не залишаючи слідів. Скло служитиме довше.
Чим відрізняється гідрофобне покриття для дзеркал і фар

Для кращої видимості варто наносити антидощ не лише на лобове скло, а й на бокові стекла, дзеркала заднього виду, фари.
Дзеркалам потрібні ультрагідрофобні покриття — звичайний антидощ їх не захистить. Вони не отримують потужного повітряного потоку, як лобове скло, тому волога на них затримується довше. Посилення водовідштовхувальних властивостей, на жаль, має і недолік — такі засоби дуже примхливі. Їх наносять без розтирання і намагаються не піддавати механічному впливу, щоб покриття не стерлося.
Для фар також є спеціальні склади, що не дають помутніти поверхні.
Плюси і мінуси антидощу

Переваги, які отримує водій, що наніс якісну гідрофобну плівку:
- Скло менше забруднюється. Силіконова основа не дає бруду прилипати.
- Плівка швидко скидає дощову воду, забезпечуючи добрий огляд під час зливи.
- Щітки працюють краще — по гладкій поверхні вони ковзають без опору.
- Двірники можна рідше вмикати.
- Миючий засіб витрачається економніше.
Недоліки, які відзначають українські автомобілісти:
- Вибрати хороший гідрофобний склад непросто;
- Наносити потрібно акуратно, суворо дотримуючись інструкції;
- Ціна досить висока, а оновлювати доводиться мінімум двічі на рік;
- Під мрякою ефект майже не відчувається;
- Найкраще працює при швидкості понад 60 км/год — у місті так не поїдеш.
Отже, найбільшу користь від антидощу отримують ті, хто часто їздить за містом.
Чи варто наносити антидощ влітку та взимку?
Якщо влітку плануються часті виїзди за місто, водовідштовхувальне покриття скла, дзеркал і фар буде корисним. Особливо у дощову погоду чи у регіонах із частими опадами.
Взимку антидощ заважає утворенню льодової кірки на лобовому склі під час стоянки. Іній і сніг не затримуються — їх легко видалити м’якою щіткою. У русі бруд і волога здуваються потоком повітря та щітками.
Переваги взимку:
- Економія на незамерзайці;
- Менше зношується гумова кромка щіток склоочисника.
Як правильно нанести антидощ

Порядок нанесення:
- Використовуйте рукавички;
- Уважно вивчіть інструкцію;
- Наносьте в теплому приміщенні, температура — понад 15°C;
- Очистіть і знежирте скло (не стосується експрес-засобів);
- Наносьте невеликими ділянками, втираючи круговими рухами;
- Поверхня спочатку стане білуватою, через 5–10 хвилин — прозорою;
- Відполіруйте мікрофіброю до блиску;
- Дочекайтеся повного висихання — не менше 30 хвилин. Повний ефект — через 12 годин.
Як зберегти гідрофобний ефект
Що скорочує термін дії:
- Механічне стирання (миття щітками, сухе протирання, робота двірників);
- Агресивна автохімія (зокрема спиртові склади).
Щоб продовжити ефект:
- Мийте pH-нейтральними автошампунями;
- Очищуйте спеціальними засобами з гідрофобним ефектом;
- Використовуйте мікрофібру;
- Замініть зношені щітки склоочисника на нові.
Ці дії дозволять зберігати ефект антидощу до 2–3 місяців, після чого потрібно оновити покриття.
Читайте також: Як вибрати сонцезахисні шторки та плівки для скла автомобіля?