
Яскраве сонячне світло та спека — це ті незручності, з якими водіям в Україні доводиться стикатися майже протягом усього літнього сезону.
Послабити їх негативний вплив допоможуть тонувальна плівка та сонцезахисні шторки для авто. Розглянемо, що собою являють ці засоби захисту, як їх підібрати для свого автомобіля та що краще обрати.
Що дає додатковий захист від сонця в авто

Опущений козирок і сонцезахисні окуляри не дозволяють повністю закрити салон автомобіля і всіх, хто в ньому перебуває, від сонячних променів. Метал і скло сильно нагріваються — сідати в машину, яка деякий час простояла на літньому сонці, некомфортно. Наклеїли на вікна тонувальні плівки, повісили шторки — і за відносно невеликі витрати досягли кількох переваг:
- раптові сонячні відблиски більше не загрожують безпеці;
- навіть яскраві промені не сліплять, очі позбавлені неприємних або навіть болісних відчуттів;
- забезпечено надійний захист від ультрафіолету. УФ-випромінювання, посилене склом, не зашкодить шкірі;
- сіли в машину після тривалої стоянки чи застрягли в заторі — в салоні буде дещо прохолодніше. Навантаження на автокондиціонер зменшиться;
- є можливість проявити дизайнерські здібності, вносячи зміни в екстер’єр і інтер’єр авто;
- деталі інтер’єру, оббивка салону не вигорять під впливом прямих сонячних променів, не втратять первісний вигляд і прослужать довше.
Аргументи на користь тонування та використання шторок знаходять відгук у водіїв України. Багато з них серйозно піклуються про те, як захистити водія, пасажирів, вікна та салон авто від палючого літнього сонця.
Як вибрати оптимальне затемнення скла авто

Щоб зменшити світловий потік, який проникає крізь вікна автомобіля, потрібно заздалегідь визначити:
- яку суму готові витратити;
- що саме потрібно закрити — лобове скло, бокові (всі чи лише задні), заднє скло;
- з якою метою встановлюєте захист від сонця;
- якого рівня затемнення бажаєте досягти;
- який термін служби очікуєте від встановленого захисту.
Розібравшись із цим, легше вирішити, що саме використовувати — шторки чи тонувальні плівки, які краще обрати. Важливо, щоб вони не спотворювали контури об’єктів навколо водія та кольори.
Тонувальна плівка для вікон автомобіля

Тонування, окрім заводського, може бути виконане напиленням або за допомогою плівок. Останній спосіб більш популярний, дешевший, установити та зняти простіше.
Плівка складається з кількох шарів:
- антицарапного;
- фарбованого полімеру;
- клейового;
- захисного лайнера, який не дає клею висохнути;
- додаткового — може розташовуватись між чорним полімером і клейовою основою. Є у дорогих плівках високої якості.
Класифікація
Тонувальні плівки класифікують за кількома параметрами:
Рівень затемнення.
Можливі варіанти від 75% (найсвітліші) до 5% (найтемніші). Заявлені значення (також популярні 50%, 25%, 15%) не завжди збігаються з фактичним затемненням.
Призначення:
- бронювальні — захищають скло від удару та запобігають його розсипанню при зіткненні. Зазвичай виготовляються з поліуретану, прозорі, товстіші за інші;
- декоративні — мають кольорове виконання (іноді з градієнтом), можуть містити малюнки;
- затемнювальні — забезпечують термозахист, блокують УФ-випромінювання, приховують пасажирів від сторонніх поглядів;
- “хамелеони” (атермальні) — майже прозорі, мають синьо-фіолетовий відтінок. Затримують більшість УФ та інфрачервоного випромінювання, захищають від надмірного світла і тепла.
Спосіб і технологія виготовлення.
Бувають металізовані та неметалізовані. Серед останніх переважають недорогі й відносно недовговічні фарбовані плівки. Їх створюють, додаючи пігмент у полімер. Особливості плівок із додатковим шаром:
- карбонові — за словами виробників, практично не вигоряють завдяки графітовим частинкам;
- керамічні — добре блокують УФ-випромінювання, дають менше відблисків;
- металізовані — зміцнюють скло, екранують УФ-промені, довговічні. Мінус — можуть створювати перешкоди зв’язку;
- спаттерні — металізовані без фарбника, мають легкий дзеркальний ефект і високі екрануючі властивості.
Недоліки тонувальних плівок
- увечері та вночі можливе погіршення видимості;
- може відшаровуватись;
- вигоряє з часом;
- металізовані — іноді заважають мобільному та радіозв’язку.
Ще одна небезпека — під виглядом преміум або середнього класу часто продають контрафакт. Тому краще купувати у перевірених продавців.
Автомобільні стаціонарні та знімні шторки

Шторки коштують недорого, створюють додатковий комфорт — захищають від сонця та надмірної цікавості.
Різняться за:
- місцем встановлення;
- призначенням: універсальні — для будь-яких авто, спеціалізовані — для конкретних марок і моделей;
- конструкцією: каркасні (тканинні або фольговані), роликові, рулонні, безкаркасні фольговані;
- способом переміщення полотна — висувні, розсувні;
- матеріалом — напівпрозорі тканини, пластик;
- способом кріплення — на двосторонній скотч, кліпси, магніти, присоски, саморізи.
Шторки також не пропускають у салон пил, пилок, дрібних комах.
Найкращий ефект — на швидкості 40–60 км/год, типово для міських поїздок. У салоні буде прохолодніше, не буде зайвого шуму чи протягів.
Недоліки сонцезахисних шторок
- Навіть якщо точно підібрані — погіршують огляд. Ускладнюється користування дзеркалами, оглядом краєвидів.
- Якщо відкрили вікна без кондиціонера:
- на малій швидкості немає вентиляції;
- на швидкості понад 60 км/год шторки може зірвати.
- Під час дощу скло під шторками може запотіти. З цим водії повинні рахуватись.
Тонування чи шторки — що краще

Переваги шторок:
- дешевші;
- швидко встановлюються й знімаються. Професіонали потрібні хіба що для стаціонарних;
- можна відкривати вікна — салон залишається захищеним;
- краще для тих, хто часто їздить вночі або залишає авто під сонцем.
Переваги якісного тонування:
- точно підігнано за розміром скла;
- довговічне;
- не заважає огляду;
- блокує 99% УФ-променів;
- дозволяє опускати вікна;
- комфортніше для очей і вестибулярного апарату;
- краще захищає від перегріву й вигоряння матеріалів салону.
Вибір — встановити шторки чи наклеїти плівку — кожен водій робить з урахуванням особливостей експлуатації авто. Можна відмовитись від обох, а можна і поєднати переваги.
Читайте також: Що робити, якщо закипів двигун у дорозі