Чи варто підкачувати шини перед тривалими поїздками

Влітку багато українських автомобілістів часто вирушають у тривалі поїздки. Взимку — рідше. У кожному випадку потрібно підготувати автомобіль до випробувань довгою подорожжю, щоб не опинитися в дорозі у скрутному становищі. Чи слід підкачування шин перед поїздкою вважати обов’язковим елементом такої підготовки? Думки українських автомобілістів із цього питання розходяться. Спробуємо розібратися, чому.

Як підготувати шини до поїздки

Коли очікується далека дорога, не підготувати до неї автомобіль — нашкодити собі. Один із важливих етапів перевірки технічного стану авто — контроль шин перед поїздкою. Його можна звести до трьох компонентів:

Візуальний і тактильний огляд. Перевіряємо:

  • як виглядають колісні диски, чи не з’явилися на них вм’ятини, тріщини;
  • оцінюємо, чи затягнуті кріпильні елементи відповідно до вимог інструкції з експлуатації, чи не потребують вони заміни;
  • перевіряємо, чи рівномірно зношується малюнок протектора. Якщо ні — потрібно знайти причину нерівномірного зносу. Одна з найбільш ймовірних — проблема з підвіскою;
  • уважно оглядаємо й обмацуємо шини. Шукаємо ґулі, надриви, незакриті проколи, розриви.

Вимірювання глибини малюнка протектора.

Для літніх шин мінімальне значення — 1,6 мм. Якщо залишкова глибина наблизилася до цієї цифри — гуму слід замінити. Виміряти нескладно — про це подбали виробники шин. На них втиснені або нанесені стійкою фарбою:

  • символ. Сніжинка — на зимових, крапля — на літніх;
  • цифри. Кожна показує глибину протектора на певній ділянці. Смужка цифр TWI, індикатора зносу, йде від однієї плечової зони до іншої. Якщо на шині залишилася лише найбільша цифра — знос наблизився до гранично допустимого значення — 1,6 мм. (На шинах Michelin індикатором зносу служить логотип бренду, деякі інші виробники використовують літери).

Сумніваєтесь — перевірте штангенциркулем. На шиномонтажі використовують спеціальний цифровий індикатор зносу.

Перевірка тиску, включаючи запасне колесо.

Отриманий результат порівнюємо з рекомендаціями виробника. За потреби вносимо корективи. Пройшли всі пункти — можна вважати, що шини до тривалої подорожі готові.

Як виміряти тиск у шинах

Придбали сучасний автомобіль — потрібні показники стають доступними завдяки вбудованій TPMS:

Пряма.

Система зчитує показники датчиків тиску в шинах. Вони можуть встановлюватися:

  • зовні колеса. Електронні або механічні індикаторні ковпачки замість штатних. Зелений — тиск нормальний. Жовтий — зменшився на 0,3 бар, червоний — зріс на 0,7 бар. Електронний показує точні цифри. Мінус — недовговічність. Піддаються вібраціям, ударам, легко зняти;
  • всередині колеса. Інтегровані у вентиль з вбудованою антеною. Більш точна, надійна і захищена конструкція. Дані можна відстежувати через застосунок на смартфоні.

Непряма.

Це додаткове ПЗ до ABS. Система вимірює відстань, яку проходить колесо за оберт. Спущене колесо — менший радіус, обертається швидше. Перекачене — навпаки. TPMS 1-го покоління подає загальний сигнал, 2-го — вказує конкретне колесо. Українські водії вважають непрямі системи неточними, повільними та ненадійними.

Немає прямої TPMS — вимірюйте манометром:

  • цифровим — більш точний;
  • аналоговим — рейковим або стрілочним. Стрілочні компактніші, міцніші.

Виміряли, звірили з нормами виробника, врахували маршрут — вирішуйте: залишити як є, підкачати чи спустити.

Чим небезпечний підвищений або знижений тиск на трасі

Завищений тиск загрожує:

  • зменшенням плями контакту — менше зчеплення з дорогою;
  • збільшенням гальмівного шляху;
  • нерівномірним зносом — центральна зона зношується швидше;
  • збільшенням навантаження на підвіску;
  • дискомфортом у салоні — шум, удари від нерівностей.

Навіть перед тривалою поїздкою перекачувати не варто. Так, керованість покращиться — але це актуально лише на автобанах.

Знижений тиск також створює проблеми:

  • зростає витрата пального (до 5%);
  • швидше зношуються боковини шин;
  • можуть з’явитися ґулі, пробої, пошкодження обода, розбортування;
  • погіршується керованість;
  • зростає ризик заносів, аквапланування.

Дотримуватися «золотої середини» — нескладно. Слідкуйте за показниками та реагуйте вчасно.

Скільки качати колеса перед поїздкою

Виробник встановлює оптимальні значення тиску. У більшості випадків їх достатньо дотримуватись. Але в окремих ситуаціях можна трохи підвищити:

  • на 0,2—0,3 бар — якщо їдете довго автобаном на високій швидкості (160+ км/год);
  • на 0,2—0,3 бар у задніх колесах — якщо буксируєте причіп або авто перевантажене.

Знижувати тиск доводиться у виняткових випадках:

  • застрягли — знизьте до 1,2, а то й 1,0 бар (якщо широкі шини на вузьких дисках);
  • авто зависло по діагоналі — знизьте в опорних, кузов опуститься, з’явиться зчеплення;
  • обледеніла дорога — знизьте до 1,6 бар для кращої керованості на малій швидкості.

Підлаштовуйте тиск під умови дороги.

Як забезпечити безпеку шин у дорозі

Щоб поїздка була комфортною та без ризику для шин — враховуйте:

  • рекомендації інструкції;
  • стиль водіння: спокійний чи агресивний;
  • типорозмір коліс;
  • відстань;
  • тип покриття;
  • профіль маршруту — рівнинний чи гірський;
  • навантаження авто;
  • температурні зміни. Кожні ±10°C = ±0,1 бар тиску. У спеку втома водія зростає, знижується реакція.

Тиск слід вимірювати лише на холодних шинах. Якщо вирішили підкачати — робіть це на рівному майданчику, після того, як авто постояло щонайменше 3 години.

Читайте також: Топ корисних аксесуарів для осіннього сезону