Після зимового сезону автомобілісти України традиційно приділяють час технічному обслуговуванню. Тим, у кого автомобіль з пробігом, зазвичай доводиться вирішувати більше проблем. Одна з них: чи потрібна заправка кондиціонера перед літом, чи поки можна обійтися без цього? Варто мати уявлення про те, як зробити, щоб автокондиціонер служив надійно й довго, забезпечував належний комфорт і не вимагав зайвих витрат.
Що включає обслуговування кліматичної системи

Клімат-контроль працюватиме без перебоїв, якщо систематично про нього дбати. У межах обслуговування кліматичної системи виділяють кілька етапів:
- Первинна діагностика кондиціонера зводиться до уважного візуального огляду. Перевіряємо, чи не поширилася корозія, чи не потріскалися шланги, чи не з’явилися пошкодження внаслідок механічного впливу.
- Перевіряємо, чи герметична система. Для цього потрібно підвищити в ній тиск.
- Виконуємо ремонтно-профілактичні роботи — усуваємо пошкодження, міняємо салонний фільтр, зношені деталі.
- Проводимо вакуумування. Видаляємо старий холодоагент, повітря, оливу, домішки.
- Виконуємо заправку — заливаємо фреон і оливу.
- Тестуємо заправлену систему.
Те, що перелічено для трьох перших етапів, більшість автомобілістів України виконують самостійно.
Типові несправності автокондиціонера
Зрозуміло, що в системі охолодження салону, як і в будь-якій іншій, трапляються поломки. Що зазвичай виходить з ладу, і на що слід звертати більше уваги під час візуального огляду:
- Трубки кондиціонера схильні до корозії.
- Сальники втрачають еластичність.
- Прокладки та гумові шланги пересихають, розшаровуються.
- Ущільнювачі зношуються, рвуться внаслідок механічних пошкоджень.
Кожна з перелічених несправностей розгерметизовує систему охолодження. Холодоагент витікає. Поки витік незначний — особливої небезпеки немає. Але коли він посилюється, компресор кондиціонера вже не може охолоджуватися належним чином. Виникають перевантаження, які швидко призводять до поломки компресора. Він перегрівається і заклинює. Така небезпека стає все реальнішою, коли нестача холодоагенту в системі наближається до 20%.
До цього краще не доводити, адже заміна компресора кондиціонера обійдеться у кругленьку суму — до половини вартості всієї системи.
Як визначити, коли заправляти автокондиціонер

Купили новий автомобіль — із заправкою холодоагенту (його звично називають фреоном, хоча є й інші торгові назви — тетрафторетан, наприклад) можна зачекати кілька років. Максимально допустимий проміжок між заправками системи охолодження — 3–5 років. Для автомобілів з пробігом такий строк використовувати ризиковано. В Україні власники машин, яким уже понад 6 років, змінюють фреон не рідше одного разу на рік.
Щоб визначити, чи пора це робити, виконують елементарну перевірку холодоагенту в кондиціонері. Поряд з осушувачем кондиціонера є оглядове віконце, в якому видно, чи придатний ще фреон для подальшої експлуатації. Вмикаємо охолодження салону, виставляємо на максимум. Дивимося, як змінився колір фреону у віконці. Якщо залишився безбарвним — усе добре. Якщо побілів, з’явилися бульбашки — потрібно міняти.
Ознаки нестачі фреону

Хоча система автокондиціонування герметична, витік холодоагенту з неї все одно відбувається. Це летка рідина, а кондиціонер постійно піддається суворим випробуванням:
- Вібраціями;
- Впливом довкілля;
- Дією хімреагентів;
- Перепадами температур.
Усе це сприяє природному випаровуванню й витоку фреону.
Провести діагностику й за потреби виконати незаплановану заправку радять, коли:
- Автокондиціонер не вмикається;
- Робота системи супроводжується шипінням, сторонніми звуками;
- Температура повітря з дефлекторів знижується дуже повільно;
- Салон не охолоджується до нормального рівня;
- У салоні з’явився затхлий запах;
- Трубки з фреоном вкриті мастильною рідиною;
- На внутрішній поверхні блоку з’явився іній.
Навіщо проводити антибактеріальну обробку
Система кондиціонування в автомобілі дозволяє їздити з комфортом. Але її роботу потрібно контролювати. Якщо у салоні відчувається волога, затхлі запахи — це вірна ознака, що поширилися хвороботворні мікроорганізми. Якщо вчасно не провести антибактеріальну обробку системи кондиціонування й салону загалом, цілком імовірно:
- Виникнення алергічних реакцій;
- Поява простудних захворювань — закладає ніс, горло, дошкуляє кашель, нежить та задишка. Нерідко розвивається пневмонія, наслідки якої вилікувати швидко не вдасться.
Виконувати антибактеріальну обробку радять не рідше одного разу на рік. Улітку, особливо за духоти та підвищеної вологості, потреба в ній може виникати частіше.
Заправка автокондиціонера: самостійно чи в автосервісі?
Для заправки використовують напівавтоматичне або автоматичне обладнання. Послідовно:
- Видалили старий фреон.
- Викачали повітря.
- Перевірили наявність витоків. Усунули, якщо знайшли. Також видалили зайву вологу та можливі забруднення.
- Заправили фреон, додали оливу для кондиціонера.
- Протестували заправлену систему.
Займатися цим самостійно непросто. Потрібно мати відповідні інструменти, витратити певний час на виконання роботи, володіти специфічними навичками та точно визначати обсяг заправленого холодоагенту. Залили надлишок — система працюватиме з перевантаженням, що може швидко призвести до поломок. Не долили — наражаєте компресор на небезпеку, і позбавляєте себе комфортного клімату в салоні.
Вартість професійної заправки кондиціонера невисока. До того ж отримуєте гарантії й перекладаєте відповідальність на спеціалістів.
Що дає профілактика кондиціонера

Швидко провести візуальний огляд, виконати антибактеріальну обробку, замінити салонний фільтр — усе це вимагає небагато часу й коштів. Напередодні літнього сезону перевірте на стенді в автосервісі, який стан рівня фреону та оливи.
Такі дії дозволять визначити реальний стан автокондиціонера, тримати ситуацію під контролем. Появу несправностей у системі охолодження дешевше та безпечніше попередити. Ремонт обійдеться значно дорожче. Погодьтеся, неприємно усвідомлювати, що витрати на ремонт стали наслідком власної недбалості. Вчасно проведена профілактика в більшості випадків допомагає уникнути таких проблем.
Якщо вчасно обслуговувати кондиціонер, своєчасно міняти фреон — значно знижується ризик поломок компресора, випарника, осушувача. Коли автокондиціонер працює справно — він служитиме значно довше.
Заправляти кондиціонер автомобіля з великим пробігом напередодні літнього сезону — одна з профілактичних заходів. Вона дозволяє знизити навантаження на автокондиціонер, продовжити термін його служби й комфортно подорожувати в літню спеку.
Читайте також: Чи варто заправляти кондиціонер перед літнім сезоном