В Україні кондиціонер і вентиляція авто в спекотну погоду стають справжнім порятунком. Стовпчик термометра вдень не опускається нижче позначки в 30°C, тому перегрів авто влітку стає реальною небезпекою. Які загрози несе задуха в салоні, як підтримати в ньому комфортні умови, що зробити, якщо він перегрівся – спробуємо розібратися у всьому цьому.
Чим небезпечна висока температура в салоні машини

Метал і скло нагріваються значно сильніше, ніж повітря. При спеці понад 30°C автомобіль білого кольору нагрівається майже до 50°C, чорного – до 70°C. Це справжній тепловий удар для машини та всього, що в ній знаходиться. Положення ускладнюється, якщо лобове скло автомобіля пошкоджене. Тріщини перетворюються на фокус для сонячних променів, значно збільшують силу їхнього впливу. Окремі ділянки салону, на які потрапляють промені, що пройшли через тріщини на лобовому склі, перегріваються особливо сильно. До чого призводить перегрів:
- клеї в складі лобового скла висихають, воно втрачає герметичність;
- пластик – деформується;
- оббивка – вигорає, втрачає початкове забарвлення;
- перегріті оббивка та пластик поширюють по салону неприємні запахи. Можуть виділятися й токсичні сполуки, небезпечні для здоров’я;
- зростає ймовірність відмови, збою в роботі електронних систем і пристроїв;
- люди, домашні тварини можуть отримати тепловий удар;
- стан водія близький до того, що спостерігається при алкогольному сп’янінні – втрачається концентрація, послаблюється увага, сповільнюється швидкість реакцій. Втрата контролю над дорожньою ситуацією, навіть часткова, ставить під загрозу безпеку;
- літнім людям, хворим, схильним до серцево-судинних захворювань стає складно зберегти прийнятний рівень самопочуття;
- гаджети, ємності, що містять вибухонебезпечні речовини та перебувають під тиском, можуть вибухнути. Наслідки вибуху пляшки з газованим солодким напоєм усунути нескладно, хоч і клопітно. Набагато гірше, якщо об’єктом сильного перегріву в салоні стане балончик з аерозолем або газом, запальничка, WD-40;
- продукти харчування, багато з лікарських препаратів в аптечці стануть непридатними до вживання.
Усвідомлюючи небезпеки перегріву салону, простіше вжити заходів, які дозволять уникнути цього.
Захист від перегріву автомобіля: як його організувати

Щоб салон спекотним українським літом не перегрівався, автомобілісти діють системно, не випускаючи з уваги дрібниць. Комплексний захист автомобільного салону, водія та пасажирів від гарячого сонця вибудовують за трьома напрямками:
- Ретельно готують машину до літнього сезону, регулярно відстежують стан основних вузлів і систем.
- Додатково захищають від перегріву.
- Дотримуються оптимального режиму руху.
Підтримуємо системи авто в справному стані

Готуєтесь до літа, приділіть додаткову увагу:
- системі охолодження двигуна, її ключовим елементам – вентилятору, водяному насосу, радіатору, термостату;
- рівню та стану антифризу;
- автокондиціонеру. Перевірте компресор, радіатор, випарник, осушувач, трубки;
- перевірці електросистем.
Чим чистіший буде кузов автомобіля, тим менше він нагріватиметься під сонячними променями. Тому варто мити його частіше й ретельніше, тоді температура в салоні підніметься не так високо.
Як уникнути спеки в авто, дооснастивши його

Окрім перевірки та налагодження систем автомобіля, варто підібрати засоби, які знизять температуру в салоні, зроблять перебування в ньому комфортнішим. Що роблять українські автомобілісти, щоб досягти цієї мети:
- обробляють поверхню кузова поліролями, воском, щоб надати йому блиску. Блискучі поверхні краще відбивають сонячні промені, салон нагрівається менше;
- наклеюють тонувальні плівки. На лобове скло – атермальну. Антиблікова – дозволить водієві краще контролювати ситуацію, не дозволяючи навіть на мить осліпнути від раптових спалахів сонячного світла. На бокові та заднє скло – з підвищеним затемненням;
- встановлюють на час стоянки на лобовому склі світловідбивний фольгований екран на присосках. Якщо правильно розмістити, то надійно закриєте від спеки торпедо;
- придбають охолоджувальні килимки для авто. Твердий полімерний гель усередині виступає як холодоагент. Можна покласти і на торпедо, і під ноги, і на сидіння;
- накидають на сидіння охолоджувальні подушки. Вони обладнані вентилятором, що подає охолоджене повітря через отвори;
- вішають на вікна сонцезахисні шторки. Ці недорогі пристрої оптимально підходять для авто без кондиціонера, що їздить переважно містом на швидкості 40-60 км/год;
- встановлюють на вікна дефлектори повітря. Поставили авто на стоянку, трохи опустили скло – примусова вентиляція трохи знизить температуру в салоні;
- накривають крісла чорного кольору світлими чохлами, які краще відбивають сонячне світло.
Деякі з цих заходів пов’язані з досить великими витратами, інші – цілком вписуються в рамки скромного бюджету. Кожен автомобіліст може вибрати ті, що підходять для його машини та відповідають власним уявленням про дизайн і інтер’єр салону.
Дотримуємось режиму руху та зупинок

Забезпечити захист автомобілю від сонця цілком можливо без жодних витрат:
- плануйте поїздки так, щоб перебувати в дорозі здебільшого в ранкові та вечірні години. В Україні влітку до 10 та після 17 годин уже не так спекотно, як опівдні, рівень УФ-випромінювання – нижчий;
- прокладайте маршрути затіненими вулицями, вздовж парків, водойм, лісових масивів;
- уникайте вулиць із частими заторами;
- їдучи в спеку, дотримуйтеся швидкостей трохи нижчих від звичних, відмовтеся від динамічного водіння. Так легше контролювати ситуацію, не доведеться перевантажуватися. Зменшиться ризик того, що під гарячим сонцем закипить антифриз або гальмівна рідина, перегріються гальмівні колодки та диски;
- перебуваючи в дорозі довго, робіть зупинки кожні 2-3 години. Поставте авто в тінь, закрийте вікна світловідбивним екраном або шторками. Злегка опустіть скло, щоб працював дефлектор. Є люк – відкрийте його, хай гаряче повітря виходить угору.
Зупинилися – ніколи не залишайте в закритому авто більше, ніж на кілька хвилин дітей, людей із хворобами, домашніх тварин. Завжди є ймовірність непередбаченої затримки. І немає гарантії, що на спеці двигун раптово не заглухне. Пасажири опиняться в замкненому просторі без кондиціонера. Їм загрожує не тільки спека, а й паніка. Хтось може страждати від клаустрофобії.
Що робити, якщо машина перегрілася і в салоні задуха

Заїхали на стоянку, знайшли тінь, пішли у справах. Повернулися, а сонце змінило позицію, і в салоні – як у духовці. Як відновити нормальну температуру:
- визначте, звідки дме вітер. З того боку трохи опустіть скло, а з підвітряного – прочиніть двері. Вже за хвилину стане прохолодніше, можна запускати двигун;
- охолодіть вентиляційні канали за рахунок максимального обдуву;
- дуже розігріті деталі інтер’єру, кермо протріть вологими рушниками, серветками та накрийте. Залишена в них волога випариться, що допоможе охолодити салон.
Далі все залежить від того, чи є в авто кондиціонер і наскільки досконала система клімат-контролю. У преміальних авто запускають на максимум кліматичну установку та вентиляцію сидінь при закритих вікнах. Є час – зачекайте кілька хвилин поза машиною, поки температура в салоні нормалізується.
З кондиціонером простіше – краще рушати одразу після провітрювання салону. Потік холодного повітря направте вниз, до ніг. Стало прохолодніше – виставте режим “Авто”, при якому система сама визначить, як охолоджувати салон.
Немає кондиціонера – охолодіть лобове скло (без фанатизму!), починайте рух із відкритими вікнами. Розігнавшись, залиште вікна лише трохи прочиненими – так досягається оптимальне охолодження салону.
Шкідливі поради
Відомий дитячий письменник Г. Остєр залишив книжку з такою назвою. Дітям, які зазвичай чинять правильно, він радив її не читати. На жаль, багато дорослих і досі дотримуються дивних “шкідливих” порад. Наприклад, у спеку намагаються швидко охолодити салон автомобіля. Для цього:
- розбризкують холодну воду. Брудниться оббивка, панель покривається розводами, вода затікає під кнопки, через що збивається електронний блок управління;
- розчиняють навстіж двері. Так робити варто лише в безвітряну погоду, у безлюдному місці та там, де немає руху транспорту. Інакше привернете увагу злодіїв і забрудните салон;
- їдуть із прочиненим багажником. ПДР – до лампочки, багаж не шкода, петлі пошкодяться – не страшно;
- обливають гаряче лобове скло холодною водою. Воно вкривається мікротріщинами, сколами;
- залишаючи авто надовго, відкривають люк навстіж. У кращому випадку в салон залетить пил. Піде дощ – постраждає оббивка стелі, волога затече в місця, які краще захищати;
- їдуть із відкритими вікнами без можливості користуватися електросклопідйомниками. Під’їдете до автобуса, що димить, або запиленої ділянки дороги – мало не здасться.
Не всі рекомендації варто сприймати буквально. Більшість ситуацій перегріву салону влітку можна запобігти. Підтримуйте авто та його систему охолодження у справному стані. Тонуйте скло, використовуйте інші методи підтримки прохолоди в салоні. Плануйте маршрути раціонально, обирайте зручні місця для стоянки.
Якщо салон перегрівся – не поспішайте охолоджувати його будь-яким способом, щоб не зашкодити ні собі, ні авто.
Читайте також: Що взяти з собою у багажник для поїздки у міжсезоння