Чим небезпечний перегрів двигуна і як запобігти поломкам системи охолодження?

Система охолодження (СО) виконує одну з найважливіших функцій для роботи будь-якого ДВЗ. Якщо двигун надмірно холодний, то впадуть його технічні характеристики, зросте витрата пального і засмічення вихлопної системи. Перегрів - спричинить зниження потужності, інтенсивне утворення нагару всередині циліндрів ДВЗ, деформацію і руйнування корпусу. Відбуваються ці незворотні процеси внаслідок детонації, збільшення тертя і високої температури.

Щоб уникнути таких негативних наслідків, слід підтримувати стабільну робочу температуру мотора. Домогтися цього дає змогу циркуляція моторної оливи та охолоджувальної рідини в його внутрішніх порожнинах. Якщо в одній з ділянок СО виникне проблема, - порушується температурний режим і стабільність її роботи.

Перегрів двигуна

Що спричиняє перегрів двигуна?

Перегрів двигуна може бути викликаний великою кількістю причин. Порушення герметичності, збій під час перемикання між двома колами руху рідини в системі, нестача антифризу або мастила, порушення прохідності, неправильна робота вентилятора, що обдуває радіатор. Розглянемо основні чинники, що спричиняють перегрів під час роботи ДВЗ:

  • зовнішнє забруднення радіатора (бруд, пух та інше сміття між сот);
  • внутрішні нашарування іржі, продукти розпаду антифризу;
  • протікання рідини під ущільненням або пошкоджений корпус/патрубок;
  • несправність помпи (зупиняється циркуляція рідини по системі);
  • клин термостата в закритому положенні (ОР рухається тільки по самому двигуну);
  • несправність примусового охолодження (не працює вентилятор охолодження двигуна);
  • механічне пошкодження і порушення герметичності (пролом у радіаторі, розрив патрубка, тріщина в двигуні);
  • відмова електроніки, що стежить за температурою (несправні датчики, оксиди або обрив електроланцюга).

Якщо вчасно не виявити збій в охолоджувальній системі, то може не тільки перегрів виникнути, а й низка незворотних критичних наслідків для роботи ДВЗ.

Ознаки перегріву двигуна

Одна з перших ознак, яку можна помітити - висока температура двигуна. Її показник відображається на дисплеї приладової панелі. Нормальне значення перебуває в межах 80-95°C. Але якщо стрілка перетнула позначку 100 градусів і рухається в червону зону, то охолоджувальна рідина може почати кипіти.

Висока температура двигуна

Подальший перегрів спричинить підвищення тиску всередині системи. Яке, спочатку, негативно позначиться на найслабших її місцях (патрубки, прокладки). А потім і на самому двигуні. Тому уважно стежте за загальною роботою мотора. Ознаками перегріву є:

  • зниження реакції двигуна на натискання педалі газу;
  • втрата потужності та тяги двигуна (трапляється за великих навантажень під час перевезення важкого вантажу та спроб вибратися з бруду на бездоріжжі);
  • пар з-під капота (результат спрацьовування клапана тиску в кришці розширювального бачка);
  • запах горілого масла;
  • стукіт і зайва вібрація.

Подальший рух у таких ситуаціях може спричинити незворотні процеси всередині мотора. Тож уважно стежте за його роботою і функціонуванням охолоджувальної системи.

Як запобігти поломкам системи охолодження?

Щоб уникнути несправної роботи системи охолодження або окремих її компонентів, слід дотримуватися певних запобіжних заходів. Регулярно проводьте огляд підкапотного простору та своєчасно виконуйте технічне обслуговування транспортного засобу. До таких процедур належить:

  1. Перевірка стану та рівня охолоджувальної рідини. Зміни вкажуть на втрату герметичності або погану якість антифризу.
  2. Регламентна заміна ОР і помпи. Періодичність процедури 100 - 150 тис. км;
  3. Своєчасна заміна несправних деталей системи. Періодично можуть ламатися: термостат, прокладка ГБЦ, датчики та інші електронні компоненти.
  4. Перевірка стану патрубків. Витік охолоджувальної рідини трапляється на стиках і з'єднаннях, через тріщини.
  5. Чистка сот радіатора. Бруд на радіаторі не дозволяє відводити тепло належним чином.
  6. Промивання радіатора від відкладень всередині. У процесі зносу системи та антифризу відбувається засмічення до такої міри, що доводиться купувати новий радіатор охолодження двигуна.

Однак перегріватися двигун автомо може, як через поломки, так і через неправильну експлуатацію в літню пору. Тому крім своєчасного звернення до сервісу важливо правильно використовувати автомобіль і вчасно зупиниться, коли цього вимагає ситуація.

Коли слід звернутися в сервіс?

Такі процедури, як чистка і промивка радіатора не будуть складними. Їх можна зробити самому в домашніх умовах. Те ж саме стосується і заміни ОР. Але коли справа стосується заміни прокладок, патрубків, інших деталей системи або відбувається поломка радіатора, то знадобляться певні навички та відповідний інструмент. У таких випадках буде краще, якщо ви звернетеся до майстра в автосервіс. Також доведеться відвідати СТО, якщо перегрів двигуна тривав понад 20 хвилин.

СТО

Необхідність звертатися до сервісу для діагностики та усунення наслідків перегріву не виникне, якщо ви регулярно усуваєте засмічення, проводите обслуговування двигуна і його системи охолодження. Коли вчасно будуть замінені деталі, що вийшли з ладу, антифриз. Здійснюються регулярні огляди під капотом (для контролю рівня рідин і наявності течі), тоді перегрів вам не загрожує.