Генератор взимку: як уникнути проблем із запуском у мороз

Зима в Україні — не найкращий час для тривалих поїздок на автомобілі. Складнощі багаторазово зростають, якщо встановлюються сильні морози. Особливі неприємності завдають проблеми з генератором у мороз. Щоб уникнути їх, потрібно уявляти, чим спричинені несправності, які в них симптоми, знати алгоритм перевірки.

Чому взимку генератор працює з перевантаженням

Чому взимку генератор працює з перевантаженням

Запустили двигун легкового автомобіля — пристрій запрацював. І буде працювати безперервно, живлячи споживачів електроенергії, поки не заглушите мотор. Тривале використання вже передбачає значні навантаження. А в зимовий сезон, з настанням холодів, вони помітно зростають, тому що:

  • потрібно обігрівати салон, у холодному довго не витримаєш — замерзнеш, захворієш;
  • піклуватися про комфорт — підігрівати сидіння;
  • гарантувати безпеку — підігрівати лобове скло і скло дверей, бічні дзеркала та дзеркало салону, щоб огляд був хорошим;
  • зарядка акумулятора від генератора взимку — звичне явище. Поки з трудом запускаєте в мороз двигун, АКБ сильно розряджається, а заряд потрібно відновити, не відкладаючи.

Окрім холодів, взимку навантаження на генератор автомобіля зростають ще з однієї вагомої причини. Солі реагентів, якими в Україні прийнято посипати дороги, щоб не обледеніли, проникають у підкапотний простір, запускаючи процес електрохімічної корозії. Вона вражає корпус, підшипник, щітки генератора. Через прискорений знос компонентів пристрій змушений працювати з перевантаженням. Через це швидше виходить з ладу.

Основні несправності генератора в мороз

Основні несправності генератора в мороз

Конструкція пристрою досить складна. Автомобіль під час руху змінює швидкість, двигун працює на різних обертах, а споживачам електроенергії в машині струм потрібно подавати так, щоб робоча напруга не виходила за діапазон 13,8–14,7 В. Складність конструкції, непрості умови експлуатації передбачають певну ймовірність несправностей. Нерідко автолюбителі скаржаться, що генератор взимку не заряджає акумулятор, щось із ним не так.

Можна виділити дві групи несправностей:

  1. Механічні. Руйнуються кріплення, деформується корпус, некоректно працює або зовсім руйнується підшипник, ремень генератора послаблюється, тріскається, розшаровується.
  2. Електричні. Можуть бути пошкоджені діодний міст (випрямляч), інтегральний регулятор напруги, проводка. Зношуються, вигорають токознімні кільця та щітки генератора. Обриваються, замикають вітки обмотки статора. Виникає биття ротора, відзначаються його пробої.

Підвищені навантаження в холодну погоду призводять до того, що несправності трапляються частіше. До цього потрібно бути готовим і постаратися не допустити поломок.

Ознаки несправності

Ознаки несправності

Один зі способів вирішення проблеми, як захистити генератор взимку, — увага до тривожних змін у його роботі, до симптомів несправності. Найчастіше відзначають такі ознаки:

  • постійно горить лампа, що подає сигнал про несправність пристрою;
  • википіла або розрядилася АКБ;
  • постійно горить або блимає лампочка контролю заряду акумулятора;
  • фари світять тьмяно;
  • збільшуєте оберти — помітно змінюється яскравість фар і не залишається стабільною;
  • розганяєтесь, додали газу — став чутний свист з-під капота. Він сигналізує, що послабилось натягнення привідного ременя;
  • звуковий сигнал дзвенить або лунає занадто тихо;
  • робота генератора супроводжується виттям або писком. Це пряма підказка — зносилися підшипники.

Іноді симптоми несправності генератора виявляються оманливими. Постійне горіння сигнальної лампи можуть спричиняти лише відмова її реле. Обгорають контакти замка запалювання, немає нормального контакту в гнізді і запобіжник не дає підключити ланцюг обмотки збудження, а підозри виникають щодо несправності генератора.

Через що трапляються несправності

Через що трапляються несправності

Скарги автолюбителів на стартер і генератор взимку в Україні почастішали. Але стартер не працює постійно, тому проблеми через нього виникають рідше. Комплектуючі генератора виходять з ладу через:

  • невисоку якість;
  • перевантаження;
  • вплив корозії, забруднення;
  • неналежне обслуговування пристрою;
  • природний знос.

З’явилися симптоми несправності — перевірку можна виконати самостійно.

Як перевірити генератор взимку

Як перевірити генератор взимку

Найпростіший тест справності — перевірка запобіжника. Після чого переходимо до:

  • ротора — чи вільно він обертається;
  • корпусу, проводів і ременя — чи не порушена цілісність;
  • щіток (могли заклинити, зноситися, перекоситися) і колектора (іскритиме, якщо в його канавках накопичився графітовий пил);
  • підшипників.

Наступний етап пов’язаний з використанням мультиметра:

  1. Вимірюємо опір на контактних кільцях. Норма — 1,8–5 Ом. Якщо бачимо, що воно нижче — налицо коротке замикання в вітках обмотки. Вище — обірвалася обмотка.
  2. Від’єднуємо обмотку статора від випрямляча. Якщо показники опору нескінченно великі — «пробою на масу» немає.
  3. Від’єднуємо діоди від обмотки статора. Встановлюємо відповідний режим перевірки. Щуп «-» — на вивід фази, «+» — до «+» випрямляча. Заміряли, переставляємо щупи. Показання виявилися однаковими — на жаль, діодний міст несправний. Заодно варто оглянути його контакти: окислилися — незабаром вийде з ладу, оскільки радіатор перегрівається.

Завершили перевірку, знайшли, в чому проблема — міняємо несправні комплектуючі. Перемотувати обмотку сенсу немає, дорого. Простіше замінити новим у зборі.

Поради щодо догляду за генератором у холод

Не хочете нервувати і скаржитися, що генератор погано працює в холод, подбайте про нього:

  • тримайте пристрій у чистоті. Тоді він не буде перегріватися і скорочувати термін експлуатації;
  • своєчасно виконуйте заміну комплектуючих;
  • стежте, щоб приводний ремінь був нормально натягнутий, не виявився потрісканим, розшарованим;
  • користуйтеся акумулятором, який добре тримає заряд. Тоді позбавите генератор додаткового навантаження;
  • перевели двигун на холості оберти — вимкніть усіх споживачів електроенергії, без яких поки що можна обійтися. Якщо залишити працювати аудіосистему, не вимкнути кондиціонер, обігрівати скла і дзеркала — генератору доведеться нелегко;
  • не підключайте одночасно багато пристроїв, які споживають електроенергію у великих кількостях. Не можете без цього обійтися — встановіть генератор потужніший.

Виявили тривожні симптоми в роботі автомобільного генератора — не зволікайте з діагностикою. Не вдається самостійно виявити/усунути несправність — зверніться до автосервісу. Якщо правильно обслуговувати, вчасно міняти зношені деталі, то проблем генератор навіть взимку не завдасть. Благо, в Україні вона рідко буває морозною.

Читайте також: Чим небезпечні тріщини на пильовиках взимку