Автомобільна акумуляторна батарея (АКБ) отримує заряд від генератора. Однак не завжди такий режим дає змогу постійно підтримувати максимальну ємність. Великі навантаження, короткі поїздки, негативні температури в зимовий період, саморозряд і витоки струму призводять до того, що періодично потрібно заряджати АКБ самостійно, використовуючи зарядний пристрій.
Тому для водія важливо знати, як правильно заряджати акумулятор автомобіля вдома, який пристрій використовувати і скільки за часом триває зарядка. А також, необхідно вміти, визначити момент, коли це слід зробити.
Навіщо заряджати АКБ?
Не відновивши своєчасно максимальну ємність акумулятора, може виникнути ситуація, коли не вийде запустити двигун, а іноді навіть зняти авто з сигналізації. Але найгірше в тому, що при критично низькому заряді запускаються незворотні процеси деградації і так зване старіння. АКБ швидко прийде в непридатність.
Підзарядка акумулятора дає змогу підтримувати максимальну ємність, запускати двигун за будь-яких погодних умов, тривалий час витримувати розрядне навантаження і, що найважливіше, подовжити термін її служби. Піднімати рівень зарядки до максимуму щомісяця немає необхідності. Досить контролювати напругу АКБ.
Як зрозуміти що в машині сів акумулятор
Підсівший акумулятор авто видасть себе нетиповою поведінкою електроніки, а на приладовій панелі загориться індикатор із зображенням батареї. Для контрольної перевірки слід скористатися мультиметром. Якщо стартер мляво крутиться або він не в змозі запустити двигун - зарядка АКБ на авто потрібна невідкладно.
Якщо за напругою в бортмережі стежить зовнішній пристрій і виводить показник на табло, досить контролювати, щоб рівень заряду після поїздки не падав нижче 12,5В. Або регулярно перевіряйте самостійно мультиметром. За більш професійного підходу, перед тим, як зарядити акумулятор, використовують навантажувальну вилку (визначає стан), а якщо АКБ обслуговується, то також ареометр для вимірювання густини електроліту, яка не повинна падати нижче 1,22 і підніматися вище 1,28 г/см.куб.
Свідомий водій, який регулярно заглядає під капот і контролює рівень технічних рідин, завжди зверне увагу на вмонтоване в акумуляторну батарею вічко (є в більшості сучасних АКБ). Таке віконце є штатним індикатором заряду. Зміна кольору з зеленого на червоний або чорний вказує на необхідність підзарядки.
Основні ознаки розрядженого акумулятора
Автоексперти магазину Takar рекомендують заряджати автомобільний акумулятор стаціонарним зарядним пристроєм мінімум двічі на рік. А чи потрібно це робити частіше, орієнтуйтеся за ознаками розрядженого АКБ:
- встановлення і зняття сигналізації проходить довше, ніж зазвичай;
- фари і освітлення салону стає більш тьмяним;
- блимає індикатор акумулятора;
- довільно відключається автомагнітола;
- погіршилася крутильна здатність стартера.
Такі симптоми можуть вказувати і на несправності електрики, тому, перед тим, як поставити акумулятор на зарядку, переконайтеся, що проблема саме в низькому заряді. Виміряйте приладом напругу на клемах.
Чим заряджають акумулятор автомобіля
Для поповнення ємності і підняття напруги в акумуляторі, використовують автомобільний зарядний пристрій (ЗП). Є 3 види:
- автоматичний;
- з ручним регулюванням зарядного струму;
- імпульсний з функцією встановлення напруги.
У каталозі інтернет-магазину можна підібрати як зарядний, так і іншу необхідну запчастину, навіть захист двигуна є. Використовуйте той чи інший пристрій, виходячи з типу акумуляторної батареї. Щоб зрозуміти, чим зарядити акумулятор, з'ясуйте, з яким джерелом накопичення енергії ви маєте справу.
Для звичайних кислотно-лужних, гелевих і гібридних батарей підійде трансформаторний зарядник з регульованою силою струму або універсальний автоматичний. Головне щоб напруга не піднімалася вище 14,5V.
Для заряджання акумулятора, виконаного за технологією AGM, рекомендується використовувати ЗП із зарядною напругою в межах 14,2 - 14,8 В і регулюванням струму. Рекомендується використовувати комбінований зарядний пристрій.
Кальцієвий АКБ (позначається Ca-Ca) для досягнення 100% ємності вимагає напругу зарядки від 16,1 до 16,5В. Вибирайте пристрій, який дає змогу встановлювати необхідне значення.
Як ставити акумулятор на зарядку
Заряджати автомобільну АКБ краще в знятому вигляді, хоча можна і на місці її встановлення. Прибирати рекомендується, щоб не нашкодити бортовій електроніці та убезпечити себе в разі бурхливого закипання електроліту. Різниці, де зарядити акумулятор немає. Натомість велику роль відіграють: напруга, сила зарядного струму, час тривалості та техніка безпеки. Перш ніж підключати ЗП підготуйте сам акумулятор. Варто зробити таке:
- очистити клеми від оксидів;
- переконається в цілісності корпусу;
- відігріти якщо на вулиці була мінусова температура;
- відкрити пробки або забезпечити чистоту газовідвідних каналів;
- в АКБ обслуговуваного типу перевірити стан, рівень і щільність електроліту (в результаті приймати рішення).
При підключенні зарядного пристрою важливо дотримуватися послідовності дій. Спочатку зафіксуйте плюсову клему, потім мінус, і тільки потім, можна вмикати мережу. Вимкнення проводити у зворотній послідовності.
Зверніть увагу, що це хімічний процес, який буде супроводжуватися виділенням парів електроліту і шкідливих газів, тому краще проводити таку процедуру не в житловому приміщенні або забезпечити хорошу провітрюваність!
Як правильно заряджати акумулятор
Тільки в щадному режимі може відбуватися правильна зарядка акумулятора. Вплив струму оптимальних параметрів сприяє повному розчиненню сульфатів на пластинах (виникає при розряді). Це позитивно позначається на ємності та терміні служби.
Оптимальний режим складається з двох етапів:
- Спочатку йде зарядка постійною напругою 14.5В (під навантаженням, на табло, буде менше значення, яке поступово почне підніматися), при цьому повинна обмежуватися сила струму до 10% від ємності АКБ.
- Щойно напруга підросте до 12.5 В, слід увімкнути режим постійного струму, знизивши його до 5% загальної ємності батареї, і продовжити заповнення енергії час, що залишився.
Режим зарядки постійною напругою використовується рідко, оскільки зарядити акумулятор авто дає змогу тільки на 80%. Найпродуктивніший - стандартний спосіб, при якому використовується лише установка величини струму. Спочатку заряджають 1/10 від ємності акумуляторної батареї, а через деякий час знижують ще наполовину.
Як довго заряджати акумулятор
У середньому, зарядка автомобільних акумуляторів займає від 8 до 24 годин. Остаточний час залежатиме від таких параметрів як:
- ємність;
- сила струму і напруги;
- зношеність;
- ступінь розряду.
Найповільнішим, але правильним, буде процес з використанням малих струмів. Швидка і шкідлива для свинцевих пластин - експрес зарядка. Повноцінно відновити АКБ не дасть змоги, зате часто виручає тих, хто ставить питання, як швидко зарядити акумулятор.
Щоб зрозуміти, чи завершено заряджання, потрібно орієнтуватися на індикатори, наявні в зарядному пристрої. Власники АКБ, що обслуговуються, завершення можуть побачити за бурхливим кипінням електроліту у відкритих комірках. На пристроях з цифровим або аналоговим циферблатом процес зарядки припиняється, якщо значення струму і напруги не змінюються протягом двох годин.
Для тих, у кого під рукою немає зарядного пристрою і хто шукає відповідь, як зарядити акумулятор авто без зарядки, вийти із ситуації допоможе будь-який блок живлення, який видає більше 14В. Але врахуйте, що в ланцюзі, при цьому, має бути додаткове навантаження. Якщо використовувати блок живлення від ноутбука (з напругою 19В) знадобиться лампа розжарення потужністю 200 Ватт. Для запуску двигуна оживити АКБ можна за кілька годин.
Читайте також: Деталі автомобіля, які потребують регулярної перевірки і заміни