Для автомобілістів України профілактика гальмівної системи — один із базових елементів технічного обслуговування при підготовці до нового сезону. Адже безпекою нехтувати не можна. Особливо слід оцінити стан гнучких гальмівних магістралей, які прослужили вже не один рік. Не виключено, що влітку знадобиться заміна гальмівних шлангів, якщо вони не впораються з навантаженнями.
Яку роль відіграють гальмівні шланги

Гальмівна рідина циркулює під високим тиском. Головний гальмівний циліндр — це відправна точка, з якої вона прямує до робочих гальмівних циліндрів і супортів. Циркуляція гальмівної рідини відбувається через жорсткі металеві трубки та гнучкі шланги. Щоб забезпечити рухливість останніх, доводиться використовувати матеріали, які більш схильні до зношування, ніж метали.
З чого виготовляють і як тестують гнучкі гальмівні шланги

Їх прийнято називати гумовими або армованими. Таке розділення вважається застарілим. Гумовим шлангам додають армуючу сітку з нержавіючої сталі. А конструкція продукції від відомих виробників включає каучук, сталь і тефлон (фторопласт-4, політетрафторетилен).
Отриманий продукт має підвищену стійкість і витримує дію гальмівної рідини, хімічних речовин і вологи. Відомі виробники сертифікують шланги за стандартами FMVSS106 DOT та AMECA SAE J1401.
Шланги проходять перевірки:
- тиском у 200 атм для виявлення витоків;
- тиском у 1100 атм на міцність — якісний шланг не розривається;
- після витримки у печі за 120°C протягом трьох днів — на здатність працювати під тиском;
- оцінюється гнучкість, розширення в об’ємі під тиском.
Коли міняти гальмівні шланги

Деякі автолюбителі посилаються на інструкції до автомобіля, де зазначено термін заміни — 5 років. Але це не завжди відповідає дійсності. 5 років — орієнтовний строк для легкових авто. Металеві трубки можна міняти рідше — кожні 6–8 років.
Швидше зношуються шланги у:
- спортивних авто (високі навантаження);
- представницьких автомобілях (велика маса, потужний двигун);
- повнопривідних позашляховиках (off-road умови);
- авто з регульованим кліренсом (зміна висоти впливає на матеріал).
Динамічна їзда, перевезення вантажів, поїздки ґрунтовками — все це зменшує строк служби шлангів.
Чому не варто зволікати із заміною
На спеці увага водія знижується, а гальмівний шлях збільшується. Якщо шланг зносився:
- можлива втрата гальмівної рідини та ДТП;
- гальма реагуватимуть повільніше;
- зростуть витрати на ремонт усієї системи;
- авто вважатиметься технічно несправним.
Ознаки, що шланг пора міняти
- гальмівна педаль стала “м’якою”;
- гальмування нерівномірне;
- тріщини, здуття, деформація шлангів;
- витоки гальмівної рідини на з’єднаннях або на місці стоянки.
Що впливає на знос улітку

- якість виготовлення, матеріали;
- вплив хімреагентів, абразиву, води;
- невідповідна гальмівна рідина;
- стиль водіння, пробіг авто;
- вплив високих температур, вологи, УФ-випромінювання.
Як самостійно замінити шланг

Оригінальні шланги витримують близько 100 000 км. Дехто міняє на 50 000 км, інші — після 150 000 км. Для заміни підготуйтеся:
- важкодоступність;
- корозія з’єднань;
- втрата гальмівної рідини;
- риск поглинання вологи рідиною.
Поряд мають бути гальмівний ключ, WD-40, помічник. Процедура:
- від’єднати "-" від АКБ, зняти провід з датчика зносу;
- зняти колесо, відкрутити болт на супорті, замінити шайби;
- заглушити отвори від пилу;
- від’єднати від жорсткої трубки, зняти скобу, одразу заглушити трубку;
- швидко закрутити новий шланг, орієнтуватися за кольоровою смужкою;
- прокачати гальма.
Новий гальмівний шланг прослужить довго, якщо уникати перевантажень і вчасно проводити ТО.