Ремонт після ДТП можливий, коли його огляне представник страхової компанії. І коли з'явилося судове дозвіл, то першим ділом необхідно провести дефектацію всіх пошкоджень автомобіля. Визначити обсяг необхідних робіт, ступінь шкоди. Для цього знадобиться зняти всі пошкоджені вузли та агрегати. А також виконати повну діагностику, від візуальної до комп'ютерної. У статті сайту Takar розглянемо основні моменти, на які потрібно звертати увагу в першу чергу, які деталі замінювати після аварії, а які можна відновити і як провести ТО після ДТП.
Огляд і оцінка пошкоджень
Діагностика розділена на кілька етапів. Передусім, оглядається кузов, потім перевіряється механічна частина і внутрішні електронні системи. Тому без спеціального обладнання нічого не вийде. Можна хіба що провести первинний огляд, щоб побачити, чи можна на ньому самостійно рухатися до місця зберігання. Адже навіть незначний удар бампером, не маючи значних пошкоджень, може вивести з ладу датчики, дифузор, радіатор, які знаходяться під пластиком.
Коли сталося незначне дорожньо-транспортне пригода, в якій силові елементи (лонжерони, стійки, рама) не постраждали, можна спробувати самостійно перевірити основні місця, які зазнають навантаження після зіткнення автомобіля. Подивившись на колеса, картер двигуна, цілісність паливної магістралі, патрубки системи охолодження та деякі інші елементи.
Після серйозного удару по несучій частині кузова, ходовій, як і без працюючих систем безпеки — рухатися стане неможливо або небезпечно. Тому якщо удар припав по лонжерону, амортизаторній стійці, важелю або елементам кермового управління, доведеться викликати евакуатор.
Загальна схема діагностування на СТО виглядає наступним чином:
- огляд ходової частини на підйомнику;
- дефектація кузова;
- перевірка гальмівної системи на стенді;
- перевірка кермового управління;
- діагностика ДВС, паливної системи та охолодження;
- комп'ютерна діагностика електронних систем.
Довірити повний огляд, як і відновлення машини після ДТП, краще кваліфікованому майстру на профільній сервісній станції. Він має необхідні знання, інструменти та навички для проведення такого виду робіт. Крім того, є випадки, коли без програмного скидання не обійтися.
Елементи, які підлягають перевірці та заміні після ДТП
Зіткнення при дорожньо-транспортній пригоді, як мінімум, призводять до пошкодження ЛФП. Але також часто страждають:
- елементи кузова (бампери, капот, дзеркала, кришка багажника, крила та двері);
- оптика (фари, поворотники);
- скла (лобове, бічні, заднє);
- підвіска (амортизатори, пружини, важелі);
- гальмівна система (паливні трубки, диски, супорти);
- ходова (шини, диски); система охолодження (вентилятор, радіатор, патрубки);
- система безпеки (датчики парктроніків, камери, блоки управління SRS, натягувачі ременів, піропатрони та подушки).
Тому ремонт машини після ДТП завжди передбачає перевірку цих деталей, відновлення або заміну. Отже, маємо список запчастин, які потрібно оглядати при виниклій аварії.
Механічне пошкодження кузовних елементів
Перевірте всі частини кузова — пошкодження лакофарбового покриття лише дрібна неприємність. Спробуйте відкрити та закрити всі двері без перекосів. Потрібно оглянути зазори між деталями. Якщо вони нерівномірні або окремі елементи виступають, це — ознака порушення геометрії. У такому випадку без допомоги хорошого майстра з кузовного ремонту не обійтися. Доведеться витягувати кабіну. Зовнішні кузовні частини змінюються, коли вартість ремонту дорівнює купівлі нової деталі.
Перевірка ходової та підвіски
Огляньте колеса — пошкодження дисків або грижі на гумі вказують на сильний удар по колесу. Їздити з такою проблемою не можна. Крім того, обов'язково знадобиться перевірка підвіски після аварії, щоб дефектувати всі її елементи. Коли машину тягне вбік, це може свідчити про порушення геометрії кузова, про пошкодження важелів підвіски або проблему по ходовій частині. Провести регулювання розвал-сходження в такому випадку не вдасться. Перевірка елементів підкапотного простору Оглядаючи підкапотний простір, потрібно звертати увагу на цілісність і розташування навісного обладнання, кріплення двигуна, коробки передач, акумулятора, фар, різних шланг і патрубків. А також перевірте наявність підтікань робочих рідин з розширювальних бачків, радіатора і ДВС. Запустивши мотор, варто переконатися у відсутності сторонніх шумів. Розбитими фарами, якщо це не темний час доби, можна доїхати до гаража або стоянки. Але з пошкодженням системи охолодження, гальм та підвіски рух продовжувати не можна. Контролюйте показання панелі приладів. Вони не повинні самопроизвольно змінюватися. А червоні або помаранчеві лампочки, що горять, можуть вказувати на несправність конкретної системи.
Перевірка систем безпеки
Ремінь безпеки рятує життя, але залишає синяк на грудях. Він має одну важливу особливість після аварії. Коли спрацьовує ремінь, всередині блокується піропатрон, який і викликає фіксацію. Тому перевірка систем безпеки після аварії обов'язкова. Переконайтеся, що ремені безпеки плавно працюють. Якщо система блокувалася – необхідна заміна. Можна спробувати зняти блокування, але тоді немає гарантії, що наступного разу безпека автомобіля спрацює належним чином. Коли в салоні, на момент аварії, була дитина в автокріслі, то обов'язково слід замінити і автокрісло, незважаючи на відсутність явних пошкоджень. Матеріали такого пристрою розроблені для гасіння ударів. Тому вони втрачають свою міцність навіть після такого банального ДТП, як зіткнення бампером. Також вимагають уваги і подушки безпеки. Як правило, їх щонайменше 4 штуки. При лобовому зіткненні спрацьовують передні, при боковому – в бічних стійках. У разі їхнього вибуху, вони вимагають заміни разом із парпризом, а також доведеться змінювати оббивку та обнуляти помилку (на активність системи вказує індикатор AIRBAG, він має загорітися та згаснути після включення запалювання). Тому за допомогою комп'ютерної діагностики слід перевірити коди помилок і перейти до перевірки електронних систем.
Діагностика електроніки
Для діагностики електроніки (датчиків, проводки та АКБ) використовуються контрольно-вимірювальні прилади (мультиметр, тестер акумуляторних батарей), а отримані дані необхідно звіряти з технічною документацією автовиробника. Блоки управління двигуна, АБС або інших допоміжних систем перевіряють за допомогою спеціальних засобів та програмного забезпечення. Після ДТП часто доводиться перепрошивати, відновлювати або повністю змінювати ЕБУ.
Приховані пошкодження
Відновлення автомобіля після ДТП неможливе без перевірки прихованих місць, які також часто зазнають пошкоджень, але на них не відразу звертають увагу або їх важко помітити неозброєним оком. Надалі такі несправності негативно позначаться на експлуатації авто і можуть виявитися небезпечними і спровокувати аварію повторно. Розташовуються вони як спереду, так і ззаду. Це можуть бути деталі та системи за обшивкою та кузовними деталями (бамперами, крилами). Побачити їх вдається лише при знятті елементів з авто. До них належать:
- тріщини на елементах зварювання;
- деформація (кузовних частин або підвіски);
- порушення місць кріплень вузлів;
- електронні блоки;
- пластикові бачки.
Наприклад, горизонтальні тріщини на склі – привід перевірити зварні шви та геометрію кузова. Лобовий удар вимагає діагностики стану електронних блоків, проводки, датчиків, кріплень, розширювальний бачок ОЖ, омивача, ГУРа, а також радіатора, коробки повітряного фільтра. Легко можуть відірватися гальмівні трубки, шланги, злетіти патрубки або конектори датчиків. При ударі у задній бампер може постраждати вихлопна система (на кріпленнях та стиках). Якщо після ДТП мало місце пошкодження супорта, то, швидше за все, знадобиться заміна колодок. Коли машина після аварії, то також доведеться купувати запчастини для ТО. Необхідно заливати нове масло, антифриз, міняти фільтри, а якщо розбиратиметься двигун, то й ремінь або ланцюг ГРМ. Близько 25% суми за ремонт йде на непередбачені витрати. Тому діагностика автомобіля після аварії має бути комплексною.
Заміна рідин
У разі пошкодження елементів системи охолодження доведеться змінювати антифриз. Через розгерметизацію гальмівної системи точно слід купувати свіжу ТЖ. А якщо довелося розбирати двигун, то обов'язково знадобиться і нове моторне масло. Тож після аварії потрібне обслуговування авто та позапланове ТО.
Підведення підсумків перевірки після ДТП
Щоб не залишилося сюрпризів, пов'язаних з ДТП, які могли б з'явитися після ремонту автомобіля, вибраний автосервіс має мати все необхідне обладнання та відповідний рівень фахівців. Плануючи фарбувальні роботи та ремонт кузова, віддавайте перевагу майстерням, які дають гарантію на виконані роботи та замінені запчастини. Також зверніть увагу на їх оснащення. Слід поцікавитися, якими методами та інструментами користуються майстри для витягування кузова та видалення вм'ятин, чи є у сервісі стапельна платформа. Використання різних методів – ознака професіоналізму. А ось, коли роботи виконуються за допомогою шпаклівки та кувалди, ймовірність того, що ремонт буде хорошим, дуже мала. Якщо відновлення авто обійдеться в половину вартості самого транспортного засобу, то проводити якісь роботи стає неактуальним. Іноді, отримавши інформацію щодо суми збитків, автовласники, щоб уникнути великих фінансових втрат, здійснюють низькоякісний або частковий ремонт, але тим самим наражають себе або нового власника на високу небезпеку повторної дорожньої пригоди.
Заміна чи ремонт?
- Елемент або деталь змінюється в тому випадку, коли:
- повністю не функціонує;
- запчастина вже ремонтувалася;
- є зігнута частина, наскрізна корозія, пошкоджено половину площі (стосується всіх кузовних елементів);
- деталь із алюмінію.
Також врахуйте, що якщо геометрію кузова та жорсткість силових елементів не відновити належним чином, це вплине на можливість подальшої експлуатації авто. Погіршиться зовнішній вигляд, порушиться правильність встановлення розвал-сходження коліс, стане неможливим надійне кріплення агрегатів. А найгірше те, що навіть невелике повторне ДТП може стати сумним. Трохи заощадити, у такому разі, можна лише на автозапчастинах. Встановивши б/в із розбирання або недорогі аналоги, які часто не поступаються новому оригіналу, але коштують набагато дешевше.