Влітку на дорогах України кількість автомобілів помітно збільшується. Через що в години пік нерідко виникають затори. Автомобільні пробки часто розсмоктуються не скоро. Тому багатьом водіям доводиться стикатися з такою проблемою, як перегрів двигуна. Спробуємо розібратися, які причини перегріву мотора, які профілактичні заходи дозволяють не допустити цього, як потрібно діяти, опинившись у такій ситуації.
Чому кипить мотор і як уникнути цього

Щоб двигун, виконаний з металу, дійсно закипів, потрібна набагато вища температура, ніж буває влітку в Україні. Закипає рідина охолодження (РО), антифриз. Коли його тільки залили в розширювальний бачок, точка кипіння знаходилася вище позначки в 200°C. У міру експлуатації РО вбирає вологу, через це температура кипіння різко знижується. В літню спеку це набуває чималого значення.
Коли повітря нагрівається більше ніж за 30°C, асфальт набуває ще вищої температури. Через це антифриз у системі охолодження двигуна, який працює з перевантаженням, стрімко нагрівається. У сучасних автомобілях це можна залишити без уваги, поки стрілка датчика температури рідини охолодження не підбереться до 120°C. У моделях більш ранніх - пора починати хвилюватися, якщо антифриз нагрівся до 100°C.
За таких умов РО втрачає щільність, у ній з'являються паровоздушні бульбашки, вона швидко збільшується в об'ємі. Антифризу стає тісно, його не може стримати кришка радіатора і пари, разом із частиною рідини охолодження, виплескуються. Вони потрапляють у простір під капотом, на розігрітий двигун, інші компоненти моторного відсіку. Вже ця обставина завдає чималої шкоди. Виплесканий антифриз закипить уже при набагато нижчій температурі - близько 100°C. Почне виділятися пара, в яку перетворилася випарюючася РО. Саме ця пара виходить з-під капота, коли мотор перегрівся.
Головна небезпека - у системі охолодження антифризу залишається недостатньо. Через це в ній стрімко падає рівень тиску, що сприяє закипанню РО.
Ознаки перегріву

Автомобілісти оцінюють перегрів двигуна, використовуючи три ступені:
- Слабким - вважають такий, коли стрілка датчика температури РО закріплюється в червоному секторі шкали.
- Середнім - при появі пару з-під капота.
- Сильним - коли закипання мотора обернулося тяжкими наслідками - розплавилися поршні, перевернулися вкладиші, на ГБЦ з'явилися тріщини, зламався коленвал.
Які симптоми повинні показати, що двигуну загрожує перегрів:
- покази датчика температури РО досягли небезпечного рівня;
- потужність мотора впала або він взагалі заглох;
- відчули вібрацію, яку породжує закипання РО;
- в салон проникає запах киплячого антифризу;
- з-під капота вибивається пара.
Виявили слабкий перегрів двигуна, пора розібратися, чим він викликаний. Перевірте мотор, систему охолодження. Не доводьте ситуацію до того, щоб став можливим середній і сильний перегрів силового агрегату.
Як не допустити перегріву двигуна

Закінчився зимовий сезон, перевірка системи охолодження стає обов'язковим елементом підготовки до проходження ТО.
Що варто робити, щоб уникнути перегріву мотора:
- зніміть захист двигуна, щоб очистити від накопичених забруднень масляний піддон картера;
- видаліть із ячейок радіатора охолодження двигуна все, що в них набилося - дрібних комах, пил, тополиний пух;
- частіше використовуйте щуп, щоб визначити рівень масла;
- перед тривалою поїздкою в спекотну погоду оцініть, на якому рівні і в якому стані знаходиться РО;
- дотримуйтесь дворічного терміну експлуатації антифризу. Помутнів, потемнів, набув відтінку іржі, набрав багато осаду - терміново замініть.
Корисна порада: підстрахуйтеся, не перекривайте влітку кран пічки. Вона може знадобитися, якщо двигун закипить.
Чому охолодження двигуна в спеку виявилося недостатнім

Гаряче українське літо нерідко ставить перед системою охолодження такі виклики, з якими вона не справляється. Тоді двигун перегрівається. Виділимо поширені причини, чому це могло статися:
- система охолодження двигуна виявилася малоефективною, не пристосованою до тих навантажень, які доводиться витримувати мотору;
- система охолодження розгерметизувалася. Це могло статися тому, що в неї проникли картерні гази або пробило прокладку ГБЦ, або кришка розширювального бачка зламалася, або патрубки системи охолодження протікають;
- рівень антифризу в розширювальному бачку опустився нижче позначки MIN. Ймовірна причина - витік, потрібно шукати, де підтікає РО;
- антифриз залили неякісний або вчасно не замінили;
- відмовив вентилятор охолодження двигуна;
- радіатор засмітився настільки, що не справляється з відведенням тепла;
- заклинюючий термостат не дає РО циркулювати по основному контуру. Циркуляція антифризу обмежена малим контуром. Тому радіатор не отримує його стільки, скільки потрібно, щоб повноцінно охолоджувати мотор;
- зношувалася крильчатка або обірвався приводний ремінь. Тому водяний насос клинить або зупиняється.
Більшості перерахованих несправностей цілком можна було не допустити, якщо приділяти достатньо уваги профілактиці, технічному обслуговуванню.
Перша допомога при перегріві авто
Розумієте, що двигун починає перегріватися, РО ось-ось закипить або вже досягла точки кипіння, краще відреагувати швидше. Що можна зробити, щоб покращити становище:
- продовжуємо їхати, якщо є така можливість. Переходимо на обороти нижче, накатуємо, коли вийде. Навантаження на двигун знизиться, його буде обдувати свіже повітря. Це допоможе скинути температуру РО;
- вимикаємо кондиціонер, вмикаємо пічку. Це самовіддане рішення - в салоні стане набагато спекотніше, в ній піде гаряче повітря. Зате пічка помітно відтягне тепло від силового агрегату. Набагато гірше, якщо ввімкнете пічку і потягне холодним повітрям. Це явна ознака того, що рівень РО - критичний. Або її вже зовсім немає в системі;
- припаркуватися на узбіччі, в затіненому місці. Це рішення раціонально прийняти, якщо попереду затяжний підйом або припускаєте, що незабаром навантаження на мотор зросте, або іншого виходу вже немає.
Припаркувалися, не метушіться, зупинка і остигання силового агрегату триватимуть не менше півгодини. Поспішність може виявитися згубною. Бачите, що антифризу вистачає, не вимикайте двигун і пічку. Залиште автомобіль, щоб не страждати від спертості, поки мотор остигає.
Дайте двигуну достатньо часу, щоб охолонув. Не надумайте охолоджувати його самостійно, використовуючи холодну воду, - нашкодите. Не поспішайте відкривати кришку розширювального бачка, щоб не обдало бризками гарячого антифризу. Не кваптеся доливати ні РО, ні дистильовану воду - це небезпечно для вас. І шкода можлива велика - розтріскується ГБЦ, сам блок, пошкоджуються ячейки радіатора.
Коли пар з-під капота вже не показується, підніміть його. Краще, якщо це вдається зробити, не виходячи з авто.
Визначаємо на місці причину несправності

Спочатку загляньте під автомобіль. Характерна пляма під ним покаже, що потрібно встановити хомут на місці протікання або замінити пошкоджений патрубок. Виконали долив рідини охолодження, можна повільно дістатися до автосервісу.
З'ясувати, що проблему створив заклинюючий термостат, нескладно. Доторкніться до патрубків, між якими він знаходиться. Один виявився холодним, другий - обпалюючим, значить, потрібно термостат викрутити. Корпус, якщо вийде, знову поставте на місце. Без термостата можна якийсь час обійтися.
Огляд радіатора покаже, у порядку він або забився (достатньо буде потім промити, продути стисненим повітрям), або дав теч. Протікаючий доведеться замінити.
Здається очевидним, що до ремонтної майстерні самостійно слідувати небезпечно, не впевнені, що правильно знайшли причину перегріву двигуна - знадобиться виклик евакуатора. Недоречний ризик може обернутися надмірними витратами на ремонт двигуна.