Температура повітря впевнено тримається вище 30°C, тож системі охолодження двигуна автомобіля нелегко. Саме тому для водіїв в Україні особливо важливо регулярно перевіряти антифриз влітку. Слідкувати потрібно за його температурою, рівнем і якістю. Вчасно доливати, виявляти протікання, замінювати, щоб двигун не перегрівся. І знати, що робити, якщо це все ж сталося.
Якою має бути охолоджувальна рідина влітку

Під час роботи двигун нагрівається. Особливо сильно — у спекотне літо, звичне для України. Щоб силовий агрегат не перегрівався, його постійно охолоджують. Для цього заливають антифриз. Назва охолоджувальної рідини (ОЖ) вказує, що вона не повинна замерзати взимку. Склад антифризу:
- етилен- або пропіленгліколь, або гліцерин — основний компонент;
- добавки;
- вода.
Влітку ОЖ кипить при температурі близько 140°C. Але через здатність поглинати вологу й втрачати властивості, цей показник знижується.
Щоб уникнути перегріву двигуна, водяний насос прокачує ОЖ по замкненому колу. Термостат регулює її температуру. Датчик температури охолоджувальної рідини дозволяє стежити, чи здатен антифриз створити оптимальні умови для роботи двигуна. Якщо він несправний або дані викликають сумніви, перевірку температури можна виконати мультиметром з термопарою.
Підтримка належного температурного режиму — не єдина причина стежити за рівнем та якістю антифризу. Якісна ОЖ запобігає:
- утворенню накипу;
- поширенню корозії;
- тріщинам у пластикових деталях, гумових шлангах, ущільнювачах системи охолодження.
ОЖ мають різні кольори, але загальноприйнятої системи маркування немає. Тому варто звертати увагу на склад антифризу. Він може бути:
- неорганічним;
- карбоксилатним (органічним);
- гібридним;
- лобридним.
Не рекомендується змішувати ОЖ різних типів, навіть якщо вони одного кольору. Виняток — універсальний Multifreeze, який сумісний з будь-якою ОЖ.
Як часто потрібно міняти охолоджувальну рідину?
У деяких інструкціях з експлуатації автомобіля про це нічого не сказано. Через це чимало українських водіїв забувають, що антифриз слід міняти:
- неорганічний — кожні 2 роки;
- гібридний — кожні 3 роки;
- карбоксилатний — кожні 5 років;
- лобридний — кожні 5–8 років.
Антифризи Long Life призначені для преміальних авто. Вони розраховані на довготривалу експлуатацію.
Ці терміни можуть зменшуватися через:
- великий пробіг авто;
- складні умови експлуатації;
- зниження якості ОЖ — вона помутніла, змінила колір, з’явився осад чи масляні плями;
- рівень антифризу падає, а витоків немає;
- двигун почав постійно перегріватись.
Більшість українських водіїв, які багато їздять, заливають новий антифриз кожні два роки.
Як перевірити рівень

Двигун має бути холодним. Тому доцільно робити це зранку. Що робити, якщо ваша модель авто не оснащена датчиком рівня ОЖ:
- відкрийте капот;
- знайдіть розширювальний бачок;
- на прозорих стінках бачка зазвичай є мітки мін/макс. Нормальний рівень — між ними, бажано ближче до середини. Якщо міток немає — рідина має бути на середині бачка. Зверніться до інструкції з експлуатації;
- перевірте рівень та стан антифризу.
Якщо немає часу чекати, поки двигун охолоне, дотримуйтесь заходів безпеки:
- накрийте бачок товстою ганчіркою — щоб уникнути опіків та захистити підкапотний простір;
- обережно відкрутіть кришку бачка;
- дочекайтесь, поки перестане виходити гаряча пара.
Якщо ОЖ недостатньо — долийте.
Як долити охолоджувальну рідину

Найкраще — доливати такий самий антифриз. Якщо його немає — використовуйте дистильовану воду. Алгоритм:
- доливайте тонким струменем, щоб уникнути повітряних пробок;
- заповніть бачок вище середини;
- закрутіть кришку;
- запустіть двигун, дайте йому попрацювати 10 хвилин — за цей час рідина розподілиться по системі;
- заглушіть двигун і знову перевірте рівень. Він має трохи знизитись;
- долийте до оптимального рівня.
Якщо антифриз загус, помутнів або містить багато осаду — його потрібно замінити. Перед цим обов’язково промийте систему.
Небезпека надмірного або недостатнього рівня ОЖ влітку
Об’єм антифризу може зменшуватись:
- через випаровування;
- через погано затягнуті хомути;
- через протікання;
- через несправність радіатора, бачка, його кришки, насоса, термостата.
З підвищеним рівнем влітку водії стикаються рідше, ніж з пониженим.
Ознаки зміни рівня ОЖ

Про пониження сигналізують:
- індикатор перегріву двигуна;
- пара з-під капота;
- патьоки під авто після довгого простою;
- холодне повітря або слабке тепло від пічки.
Надлишок антифризу проявляється:
- білою емульсією на кришці маслозаливної горловини — антифриз потрапив туди;
- білим димом з вихлопної труби з характерним запахом;
- протіканнями в місцях з’єднання шлангів.
Ігнорувати зміни не можна.
Які загрози створює пониження/підвищення рівня
Якщо ОЖ недостатньо — двигун перегрівається. Це загрожує:
- деформацією компонентів системи охолодження;
- розривом поршневих кілець;
- перекосом поршнів;
- заклинюванням двигуна;
- потраплянням ОЖ у циліндри двигуна.
При локальному перегріві можливе руйнування охолоджувальних сорочок циліндрів.
Якщо ОЖ занадто багато — при нагріванні її об’єм значно збільшується. Рідина піднімається до кришки бачка. Далі можливі варіанти:
- зайвий об’єм виходить через клапан — з-під капота йде пара;
- якщо клапан несправний — через кришку бачка;
- якщо кришка герметична — можливий стрибок тиску, який може розірвати бачок або пробити прокладку ГБЦ.
У такому разі вихлопні гази потрапляють у систему охолодження, різко зростає об’єм ОЖ. Ремонт двигуна може стати недоцільним — дешевше буде його замінити.
Якщо бачите, що рівень ОЖ підвищується, а витоків немає — одразу зупиніть двигун і відбуксуйте авто до СТО.
Перегрів двигуна – що робити

При незначному перегріві нічого критичного не трапиться. При середньому — коли з-під капота йде пара — негайно зупиніть авто. Часто це трапляється в спеку через затори.
Не поспішайте відкривати капот — дочекайтесь, поки ОЖ охолоне, щоб не обпектись і не пошкодити елементи під капотом. Потім перевірте — можливо, причина перегріву очевидна: відірвався патрубок або тріснув радіатор.
Долийте антифриз або дистильовану воду, спробуйте доїхати до СТО або місця призначення. Увімкніть пічку — вона відведе тепло від двигуна. Мінімізуйте навантаження, зменшивши оберти. Ручну КПП перемикайте на вищу передачу раніше.
Прибувши, перевірте компоненти системи охолодження — можливо, причина в несправності водяного насоса або термостата.
Читайте також: Чи можна їздити з однією неробочою свічкою розжарення?