Влітку графік поїздок в автомобілістів України щільніший, ніж узимку. Треба встигнути зробити безліч справ, ні в якому разі не нехтуючи безпекою та комфортом водіння. До обов’язкових дій, які передбачає проходження сезонного ТО, належить перевірка амортизаторів. Її можна провести самостійно. Якщо сумніваєтеся в достовірності отриманих результатів — перевірте на вібростенді.
Навіщо перевіряти амортизатори перед літом

Автомобіль — складна і збалансована система. Деяким її вузлам відведено особливо важливу роль. До них належать і амортизаційні стійки, які повинні:
- сприяти безпеці руху. Завдяки їм колеса зберігають надійне зчеплення з дорожнім покриттям. Водій зберігає контроль над автомобілем, впевнено керує ним, маневрує, гальмує;
- забезпечувати комфорт для всіх, хто знаходиться в салоні авто. Для цього потрібно згладжувати коливання, що виникають під час контакту автомобіля з дорогою, не допускати надмірних вертикальних рухів кузова;
- підтримувати стійкість під час поворотів і зміни смуги руху;
- продовжувати термін служби підвіски, зберігаючи її оптимальні характеристики, запобігаючи перевантаженню пружин.
Якщо стійки не справляються з цими функціями, користування автомобілем стає небезпечним. Тому під час підготовки до літнього сезону перевіряти амортизатори обов’язково. Симптоми несправності досить очевидні. Важливо навчитися помічати їх вчасно.
Як зрозуміти, що амортизатори зношені

Досвідчений український автомобіліст і без спеціального діагностичного обладнання здатний зрозуміти, що настав час замінити стійки. Про це свідчать такі ознаки:
- наїхали на купину, автомобіль ще деякий час продовжує розгойдуватися;
- посилилися вібрації керма. Вони відчуваються не лише на нерівній дорозі. Причина — ущільнювач зносився, пропускає гідравлічну рідину. Через це шток отримав вільний хід;
- натиснули на педаль гальма, а вона реагує мляво. Гальмівний шлях збільшується, ефективність гальмування помітно знижується;
- нерівномірно зношуються шини, порушується балансування коліс, постійні вібрації руйнують підшипник маточини;
- гумометалеві втулки, подушки деформовані, потріскані. Це проявляється у стуках, які видає амортизатор під час руху;
- корпус запотіває, на ньому з’являються патьоки. Якщо гідравлічна рідина тече сильно — стійку слід терміново замінити;
- ледь повернули кермо або трохи пригальмували, а машина «клонилася»;
- під час повороту виникає сильний крен кузова, який не зникає одразу;
- при поворотах потрібно прикладати більше зусиль до керма;
- при високій швидкості автомобіль втрачає стійкість;
- під поривами вітру кузов розгойдується;
- при різкому розгоні задня частина авто просідає.
Крім явних ознак зносу, варто звертати увагу і на непрямі симптоми:
- почали більше втомлюватися за кермом;
- пасажирів почало сильніше заколисувати;
- частіше спрацьовує ABS, навіть коли автомобіль їде по сухому асфальту.
Як діагностувати підвіску авто, щоб переконатися у (не)справності амортизаційних стійок

Наближається літо — час перевірити, чи все в порядку з амортизаторами. Робити це рекомендують щонайменше раз на рік або після пробігу 20 000 км. За цей час стійки виконують приблизно 21 млн робочих циклів. Українські автомобілісти використовують різні способи перевірки амортизаторів:
- Візуальний огляд.
- Натискання на кут кузова.
- Тестування в русі.
- Діагностика в автосервісі.
Перші три, як і перевірка знятого амортизатора, цілком під силу кожному водієві. Потрібно лише трохи часу.
Що можна виявити під час візуального огляду

Навіть поверхневий огляд покаже, чи все гаразд з амортизаторами. Заглядаємо під колісні арки, дивимось, шукаємо сліди:
- деформації корпусу. Іноді видно навіть викривлення. У такому разі амортизатор змінюють одразу;
- зносу пильників. Якщо пошкоджений, потріскався чи зісковзнув — більше не придатний для експлуатації;
- корозії металу. Іржа могла з’явитися через втрату герметичності корпусу;
- механічних пошкоджень;
- патьоків гідравлічної рідини. Виникають через сильний удар або знос, внаслідок чого амортизатор втрачає герметичність. Користуватися ним вже не можна.
Поверхневий огляд нічого не показав або викликав сумніви — переходимо до наступних етапів самостійної перевірки.
Тест амортизаторів на парковці

Знаходимо рівну площадку, щоб перевірити підозрілу стійку. Різко та сильно натискаємо на відповідний кут кузова. За реакцією робимо висновки:
- Одразу повернувся у вихідне положення — чудово.
- Кілька разів похитався — час на заміну.
- Піднявся вище за вихідне положення, опустився і зупинився — залежить від типу авто:
- позашляховик, універсал — використовувати далі не можна;
- м’яка підвіска — все працює чудово;
- в інших випадках — ще послужить.
Імовірність, що стійки справні після такого тесту — 70%.
Виявляємо несправність під час руху
У русі ситуацію можна з’ясувати точніше. Виконуємо серію тестів у різних умовах:
- На рівній дорозі. Розганяємося до 40–60 км/год, різко повертаємо у різні боки. Якщо крен значний і машина розгойдується — стійки зношені.
- На нерівностях. Авто продовжує коливатися після виїзду на рівну дорогу — амортизатори несправні.
- На «лежачому поліцейському». Якщо чути стукіт — проблеми з опорою або кріпленням амортизатора.
- На дрібній ямці на швидкості 60–80 км/год. Якщо віддає в кермо, чути хлопок, авто розгойдується — стійка не працює належним чином.
Перевірка знятого або нового амортизатора

Простий спосіб дізнатися, чи справний амортизатор. Впираємо його в тверду поверхню штоком донизу, розтягуємо, різко навалюємось. Якщо потрібне велике зусилля — стійка справна. Якщо складається легко та при цьому свистить або стукає — несправна.
Діагностика підвіски на вібростенді

Не довіряєте самодіагностиці — звертайтесь до сервісу. Авто ставлять на нейтральну передачу з вимкненим ручником. Вібратор стенда імітує коливання, передаючи їх на шасі.
На вібростенді можна виявити чимало несправностей, зокрема:
- знос амортизаторів;
- несправні втулки, кріплення;
- втрату герметичності.
Чим небезпечна несвоєчасна заміна амортизаторів
Скільки прослужать стійки на вашому авто — залежить від стилю водіння, навантаження, якості амортизаторів. Українські водії називають різні цифри: хтось їздить і 80 000 км, хтось міняє після 45 000–50 000 км.
Усі згодні: ризикувати, їздити зі зношеними амортизаторами — не варто. Заміна пари стійок не настільки дорога, щоб створювати небезпеку на дорозі. Втрата зчеплення з дорогою — перший наслідок. Далі:
- зміщується підвіска;
- страждає рульове керування;
- перевантажується гальмівна система.
Виявили знос амортизаторів — замінюйте, якщо він суттєвий. Враховуйте ризики для безпеки, комфорту, ймовірність дорогого ремонту інших систем.
Читайте також: 5 симптомів, що датчик АБС вийшов з ладу - не ігноруй, інакше буде дорожче!