Як перевірити генератор автомобіля ?

Генератор не прийнято відносити до вузлів автомобіля, які потребують першочергової уваги. Однак від його роботи залежить чимала кількість споживачів електроенергії, без яких керувати автомашиною стає складніше. Тому автомобілісту на випадок ймовірних неполадок не завадить уявляти, як перевірити генератор авто. І обзавестися для цього відповідним обладнанням.

Яка роль відводиться генератору в автомобілі

Генератор в автомобілі

Призначення генератора в авто двояке:

  1. Підтримує рівень заряду АКБ.
  2. Забезпечує електроенергією електронну систему управління, світлотехніку, мультимедіа тощо.

У деяких моделях, на яких діє гібридний силовий агрегат, на генератор можуть покладатися функції стартера.

Автомобільні пристрої постійного струму давно відійшли в минуле. У ходу тепер легкі та компактні генератори змінного струму. Колінчастий вал автомобіля, що рухається, обертається, породжуючи кінетичну енергію. Генератор перетворює її в електричну. Діодний міст, через який проходить виниклий струм, перетворює його зі змінного на постійний. А регулятор забезпечує підтримання напруги в бортовій мережі на постійному рівні. Завдяки цьому всі споживачі електроенергії в авто можуть працювати без збоїв.

Типові несправності автомобільних генераторів

Жодних складнощів у тому, як перевірити авто генератор на предмет виявлення механічних пошкоджень, немає. Заглянули під капот, відразу помітно, що:

  • занадто зносився або пошкоджений ремінь чи натяжний ролик;
  • пошкодження торкнулися механічних елементів - шківа, обгінної муфти тощо;
  • поламалися підшипники;
  • зруйнувалися кріплення або корус;
  • зносилися вугільні щітки.

Пошкодження в електриці проявляються не настільки наочно. Їх виявляють за непрямими ознаками - відмовляє автомобільна електроніка, з перебоями функціонують окремі електричні системи. Двигун може запускатися якось невпевнено, надходить сповіщення про неповний заряд акумулятора, світло фар потьмяніло. Ймовірною причиною можуть виявитися електричні пошкодження автомобільного генератора:

  • барахлить регулятор напруги;
  • в обмотці сталися обриви, замикання;
  • надмірно зносилися графітові щітки, струмознімні кільця;
  • перегорів діод або кілька, тому не в порядку діодний міст.

Щоб розібратися, які виникли електричні несправності автомобільного генератора, знадобляться лампочка на 12 В і такий прилад, як мультиметр.

Як перевірити генератор на авто

Спочатку виконується перевірка рівня заряду АКБ. На карбюраторних автомобілях для цього запускали двигун і скидали негативну клему акумуляторної батареї. Електроніка сучасного автомобіля занадто складна, щоб піддавати її настільки варварським випробуванням. Тому застосовувати такий метод не варто, якщо хоч скільки-небудь дбаєте про свою машину.

Перевірка генератора мультиметром

Рекомендації, як перевірити генератор в авто, зводяться до нескладної покрокової інструкції:

  1. Встановлюємо на мультиметрі режим DCV, оскільки належить вимірювати постійну напругу в діапазоні 0-20 В.
  2. Глушимо двигун, відключаємо всі системи, які споживають електрику.
  3. Підключаємо щупи мультиметра: чорний - до «-», червоний - до «+». Якщо напруга 12,5 В - акумулятор справний.
  4. Запускаємо мотор, через пару секунд на мультиметрі мають відобразитися нормальні показники - не нижче 13,5 В.
  5. Підключаємо споживачів (системи освітлення, підігрів тощо). Напруга знизиться на 0,2 В.

Коли вимірювання показують, що напруга помітно знизилася (від 13 В), переходимо до наступного етапу перевірки. Доведеться провести діагностику генератора, щоб знайти несправність.

Як перевірити генератор без авто

Діагностика передбачає перевірити генератор авто в демонтованому вигляді. Знімаємо і проходимо три етапи, послідовно перевіряємо:

  1. Реле-регулятор напруги. Лампочку на 12 В підключаємо до виводів, подаємо напругу на вхід. Згасла після досягнення 15 В - добре, горить - подає сигнал про несправність цього елемента.
  2. Діодний міст. Продзвонюємо пластини одну за одною. Один щуп підключаємо до «+», другий - по черзі до кожного діода. Перевірили все, тепер один щуп підключаємо до «-» і повторюємо операцію. Провідність справного діода проявляється тільки в одному напрямку
  3. Обмотку. Щоб продзвонювати статор, мультиметр переведемо в режим Ω. Нормальний опір складе близько 0,2 Ом між виводами, до 0,3 Ом - між проводами обмотки і «нулем». Для продзвону ротора щупи поміщаємо між контактних кілець. Нормальні значення опору - 2,3-5,1 Ом. Щоб виміряти силу струму, переводимо мультиметр у режим DCA. Подаємо 12 В - показання повинні вийти в діапазоні 3-4,5 А.

Як правило, проходження трьох етапів перевірки дає достовірну інформацію про стан генератора. Тепер належить вирішити, наскільки серйозними вважаєте виявлені дефекти, чи знадобиться відвідати автосервіс. Можливо, знадобиться більш поглиблена діагностика або допомога механіка, заміна деталей.

Як обслуговують генератор автомобіля

Генератор автомобіля

Надійний пристрій вкрай невибагливий в обслуговуванні. Час від часу:

  • перевіряйте, як натягнутий приводний ремінь. Виробники вказують, як це робити стосовно кожної моделі;
  • знімайте приводний ремінь. Взялися за шків, погойдайте по вертикалі, оцінюючи люфт ротора. Відчули биття - підшипники пора міняти. Вручну крутнули ротор - про значне зношення підшипників повідомлять похрускування кульок, обертається ротор ступінчасто, злегка підклинює;
  • зачищайте контакти від оксидів;
  • перевіряйте справність клем, проводів. Виявили пошкоджені - замініть;
  • виконуйте продування стисненим повітрям, щоб не накопичувався пил, не утворилися забруднення;
  • міняйте графітові щітки згідно з рекомендаціями виробника.

Щоб рідше відвідувати автосервіс через ймовірні неполадки генератора, обзаведіться вимірювальними приладами. Портативний вольтметр, цифровий тестер допоможуть постійно контролювати, в якому стані перебуває генератор.

Читайте також: Що робити, якщо автомобіль застряг у снігу?