Влітку в Україні світловий день настільки довгий, що яскравість фар для автомобіліста не має життєво важливого значення. Ситуація кардинально змінюється, коли світловий день починає стрімко скорочуватися. Тоді осіннє водіння в темряві може перетворитися на нелегке випробування. Тому автомобілісти шукають способи, як покращити світло фар, щоб досягти високого рівня безпеки.
Різновиди та температура світіння автоламп

На автомобілях, які їздять дорогами України, встановлюють фари 4 видів:
- Галогенні – джерелом світла є вольфрамова спіраль розжарення, оточена інертним газом-галогеном. Він підсилює яскравість світлового потоку до 1 200 - 1 500 Лм. Колірна температура стандартних галогенних автоламп становить 3 000 - 3 200 К, модифікованих – від 3 700 К до 5 000 К. Коштують набагато дешевше за інші, замінити самостійно нескладно. Недоліки – служать відносно недовго - 500 - 1 000 годин. Яскравість нижча, ніж у інших автоламп. Для поїздок у темний час доби, особливо за умов недостатньої видимості, світло галогенних фар не дуже підходить, слабувате.
- Ксенонові – світло створюється електричною дугою, поміщеною в газову суміш. Освітлюють простір під широким кутом. Яскраві – 3 200 Лм. Індекс передачі кольору охоплює діапазон 3 000 К - 5 000 К. Оптимальна температура світіння – 4 300 К, вона підходить для темряви та негоди. Темної ночі отримаєте майже денну освітленість з автолампами на 5 000 К. Але в негоду вони не допоможуть. Натомість із 3 000 К, як у протитуманних, можна їздити за умов недостатньої видимості, у дощову та туманну погоду. Служать ксенонові лампи до 2 000 годин. Мінуси – дорогі, без баласту не працюють.
- LED-автолампи, світлодіодні – світло випромінюють діоди, через які проходить електричний струм. Видають світловий потік від 1 500 - 2 000 Лм до 3 500 Лм. Денні ходові вогні освітлюють цілком задовільно при мінімальному рівні світлового потоку. Для дальнього світла яскравість можна довести до 2 500 Лм. Колірна температура у 5 000 - 6 000 К забезпечує оптимальну видимість у білосніжному відтінку. Незважаючи на високу вартість і деякі труднощі з ремонтом плат, LED-автолампи практично витіснили ксенонові. Вони дають значно кращу освітленість, ніж галогенні, хоча й поступаються ксеноновим. Економічні, надзвичайно довговічні – до 30 000 годин експлуатації.
- Лазерні – важливу роль відіграє люмінофорний шар на спеціальній лінзі, пофарбованій у жовтий. Він відбиває сині промені, що надходять від трьох лазерів через дзеркала, і перетворює їх на розсіяне освітлення яскравим білим світлом. Лазерні фари особливо хороші тим, що освітлюють на відстань до 600 м, не засліплюючи інших учасників руху. Яскравість – близько 6 000 Лм, колірна температура – 5 500 - 6 500 К. Через високу ціну лазерні фари у базовій комплектації ставлять лише на авто преміум-класу. Тому ні економічність, ні довговічність не сприяють широкому поширенню практично ідеальних лазерних автоламп.
Нині для більшості українських автомобілістів вибір обмежується галогенними та світлодіодними лампами.
Чому фари стали гірше світити

Мало хто з автомобілістів в Україні, яким доводиться їздити як у темний час доби, так і в негоду, буде серйозно стверджувати, що фари та безпека не взаємопов’язані. Поки освітлення працює нормально – все гаразд, фари стали світити значно тьмяніше – безпека вечірніх і нічних поїздок страждає. Ще гірше стає становище за умов недостатньої видимості, коли мрячить чи йде дощ, опускається густий туман.
Фари перестають світити як слід через те, що:
- забруднилися;
- комахи, дрібне сміття, камінці, ударяючись об скло чи пластик, діють як абразив. Пластик і скло мутніють, гірше пропускають світло. Ситуацію часто ускладнюють самі водії, необережно протираючи скло сухою ганчіркою. По суті, вони натирають поверхню абразивними частинками, що прилипли, залишаючи подряпини;
- перегоріла лампочка;
- неправильно відрегулювали. Потік світла йде не на дорогу, а вниз, ближче до бампера. Або вгору, створюючи проблеми іншим учасникам руху. Щоб відрегулювати, потрібно перевірити ручний чи автоматичний коректор фар;
- окислилися чи розхиталися контакти;
- проводку вразила корозія;
- монтаж плати зі світлодіодами виконали неякісно, потрібно перепаювати, міняти згорілі діоди;
- втратили герметичність, волога пошкодила поверхню відбивача;
- відбивач чи лінза помутніли через сильний нагрів;
- відбивач пожовтів, вкрився тріщинами;
- відмовляє акумулятор, генератор чи блок розпалювання ксенону;
- встановили комплектуючі сумнівного походження;
- відслужили свій строк.
Якщо фари світять не так далеко, як раніше, світло потьмяніло, розподіляється нерівномірно – постарайтесь з’ясувати причину.
Фари світять тьмяно — що робити

Парадоксально, але багато водіїв в Україні воліють ігнорувати падіння освітленості. Розрахунок на те, що світло фар «само налагодиться», навряд чи раціональний. Що можна зробити:
- відрегулювати неправильно встановлені фари;
- перевірити проводку та замінити непридатні дроти;
- зачистити, обжати контакти;
- помити фари;
- відновити штатні лінзи або поставити нові, яскравіші;
- купити нові фари чи автолампи – оригінальні або аналоги;
- виконати полірування фар – в автосервісі чи самостійно.
На поліруванні зупинимося детальніше.
Полірування фар своїми руками

Спеціальні поліролі допоможуть повернути робочі характеристики, продовжити термін експлуатації. Для скла ковпаків підібрати поліроль трохи складніше, ніж для більш поширеного пластику.
Запасаємось інструментами
Якщо вирішили відполірувати фари самостійно, переконайтеся, що маєте відповідний набір. Знадобляться:
- спеціальна машинка або дриль із регулюванням обертів з насадкою для шліфувального круга – для механічного полірування;
- абразивна і безабразивна пасти;
- автошампунь;
- вода;
- лак;
- листи наждачного паперу різної зернистості (800 - 2 500 грит);
- малярна стрічка для захисту ділянок навколо фар;
- полірувальні круги – м’який та щільніший;
- ручний обприскувач;
- серветка з мікрофібри.
Зібрати такий набір нескладно, обійдеться недорого.
Обираємо поліроль
Залежно від ступеня пошкодження фар купуємо поліроль:
- Відновлювальний – з абразивними частинками, щоб прибрати жовтизну, помутніння, сколи, подряпини.
- Захисний – протидіє УФ-випромінюванню, агресивній хімії, механічним впливам.
- Комбінований – 2-в-1.
Якщо фари пошкоджені незначно – використовуйте матовий поліроль. Якщо стерлося заводське покриття чи з’явилися глибокі подряпини – беріть поліроль із лакувальним ефектом.
Виконуємо полірування: механічне чи вручну
Спочатку змиваємо бруд автошампунем. Якщо залишаться мікрочастинки – вони подряпають фари. Потім висушуємо.
При поліруванні вручну наждачним папером прибираємо великі дефекти. Тремо круговими рухами, поступово обробляючи невеликі ділянки. Починаємо із зернистості 800 грит. Працюємо, поки поверхня не стане рівномірно матовою.
Якщо використовуєте полірувальну машинку – кріпимо жорсткий абразивний круг, наносимо абразивну пасту. Виставляємо швидкість до 2 000 об/хв, обробляємо ділянки одну за одною, доки не зникне матовість. Далі:
- витираємо серветкою;
- наносимо безабразивну пасту;
- ставимо м’якший полірувальний круг;
- доводимо поверхню до блиску.
Закінчивши полірування – відмиваємо, щоб не залишилося мікрочастинок. Лакируємо, не допускаючи потрапляння пилу.
Підбираємо найкращі лампи для фар

На преміальних авто лазерні лампи міняти доводиться рідко – вони довговічні. Натомість галогенні перегорають досить швидко. На які параметри орієнтуватися при виборі автоламп:
- умови поїздок. Якщо часто їздите вночі, під дощем чи туманом – ставте LED-лампи;
- що встановив виробник (лампочки з цоколем H1-H11);
- який світловий потік вважаєте достатнім;
- яку енергоефективність віддаєте перевагу. У галогенних потужність 55-65 Вт, тож вони споживають більше енергії, ніж LED (15-20 Вт), при меншій яскравості;
- яка температура світіння комфортна, не подразнює;
- чи потрібно купувати адаптер/модуль для LED. Галогенні майже універсальні;
- який бюджет виділяєте.
Якщо не хочете брати оригінальні лампи – аналоги краще купувати від відомих брендів: BOSCH, HELLA, MAGNETI MARELLI, NARVA, NEOLUX, OSRAM, RENAULT, VAG. Багато українських водіїв обирають продукцію STARLINE (Чехія/Китай). Але це не завжди означає гіршу якість.
Якщо у вас бюджетне авто чи великий пробіг і ви їздите лише вдень – ставте недорогі та прості в обслуговуванні галогенні лампи. Для частих нічних поїздок і престижних авто краще підійдуть дорожчі й економічніші.
Привівши фари до ладу після літа, осінні поїздки проходитимуть без проблем, викликаних поганим освітленням.