Як працює система заряджання автомобіля?

Сучасний автомобіль буквально наповнений електронікою: від фар і панелі приладів до систем упорскування та запалювання, а також усіх «фішок» для комфорту. Усе це потребує стабільного живлення. Саме тому в машині є акумулятор, який зберігає енергію, і генератор (або альтернатор), що забезпечує підзаряд під час руху.

Чому акумулятору потрібна допомога

Величезна кількість приладів — фари, запалювання, вся електроніка — «споживає» електроенергію. Залиши акумулятор наодинці з усіма цими споживачами, і він досить швидко «здасться». Тому в авто ставлять генератор: поки мотор працює, генератор живить усі ці системи й одночасно підзаряджає акумулятор.

Що всередині батареї

У більшості машин стоять свинцево-кислотні акумулятори. Вони складаються зі свинцевих пластин, занурених у розчин сірчаної кислоти й води. Коли йде заряд, на позитивних пластинах утворюється діоксид свинцю, а на негативних — губчастий свинець. При розряді все це йде у зворотному напрямку, вивільняючи електроенергію. Такий «оборотний» процес дозволяє батареї багаторазово заряджатися й розряджатися.

Роль альтернатора

Головну роботу із зарядки виконує генератор, який обертається за допомогою ременя, пов'язаного з двигуном. У ньому обертається ротор з електромагнітом, а навколо розташовані обмотки статора. Цей «тандем» виробляє змінний струм, який потім діоди перетворюють на постійний. Усе це не дає акумулятору розрядитися «в нуль» і допомагає йому залишатися в строю.

Регулятор напруги

Якщо напруга генератора занадто висока, акумулятор «перезаряджається», якщо низька — батарея недоотримує струм. Тут і приходить на допомогу регулятор, який «керує» подачею струму на ротор. Він додає або зменшує заряд залежно від того, наскільки «голодний» акумулятор. Раніше замість генератора ставили динамо, але воно гірше працювало на низьких обертах і було більш громіздким.

Індикатори на панелі приладів

У багатьох авто є «лампа зарядки»: при повороті ключа вона загоряється і повинна згаснути після запуску двигуна. Якщо раптом побачите цю лампочку під час руху, можливо, ремінь генератора пробуксовує або сталася несправність у системі зарядки. У деяких машинах стоять амперметри або датчики для стеження за станом батареї.

Коли щось пішло не так

Якщо генератор перестав видавати струм, ви проїдете лише доти, доки акумулятор не «сяде». При перших тривожних дзвіночках перевірте натяг ременя, клеми та дроти (особливо від генератора до батареї). У важких випадках на Takar.com.ua знайдете свіжі акумулятори, генератори та ремені. Там вас проконсультують, що краще підійде саме вашій машині та бюджету.

Отже: справний генератор, регулятор і акумулятор — запорука спокійної їзди з робочою електронікою та без неприємних сюрпризів. Бережіть зарядку, і вона вбереже вас.