Передача потужності від двигуна до коліс: як все влаштовано

У кожному автомобілі є свій «шлях» крутного моменту від мотора до ведучих коліс. Якщо деталі на цьому шляху зношуються або працюють з помилками, машина може смикатися, шуміти й втрачати плавність розгону. Давайте розберемося, як ця «транспортування» енергії відбувається у класичних задньопривідних моделях та в сучасніших компоновках.
Зчеплення — точка «відстикування»

Одразу за двигуном знаходиться коробка передач, а між ними встановлений комплект зчеплення. Коли педаль зчеплення натиснута, диск зчеплення відходить від маховика, і мотор тимчасово «роз’єднується» з трансмісією. Це дозволяє плавно перемикати передачі або спокійно рушати з місця. Без такого «відстикування» перемикання без ривків просто неможливе.
Карданний вал — шлях до задньої осі

Якщо автомобіль задньопривідний і двигун стоїть спереду, після коробки передач силу передає карданний вал. Він не жорстко зафіксований, а має шарніри (і іноді шліци), щоб компенсувати коливання задньої підвіски. Коли колеса рухаються вгору-вниз на нерівностях, кардан змінює кут і довжину, але при цьому продовжує обертати задній міст.
Диференціал — щоб колеса не сперечалися

У задньому мосту зазвичай прихований диференціал. Він приймає обертання від кардана, розвертає його на 90° і розподіляє між лівим та правим колесом. На поворотах одне колесо може проходити довшу дугу, отже, йому потрібно зробити більше обертів. Диференціал дозволяє колесам обертатися з різною швидкістю, зберігаючи при цьому плавність і контроль автомобіля.
Напіввісі — короткі помічники

Від диференціала до коліс тягнуться напіввісі. У задньому приводі це жорсткі або напіврозвантажені вали, які дають колесам свободу рухатись разом із підвіскою. У передньопривідних авто є схожі «привідні вали», тільки вони ще повинні витримувати кут повороту коліс — тому там часто ставлять ШРКШи (шарніри рівних кутових швидкостей). Але логіка та ж: колеса отримують обертання саме через ці короткі вали.
Передній привід та інші варіанти

У багатьох сучасних моделях колесами «завідує» не задня, а передня вісь. У такому випадку коробка передач і диференціал змонтовані поряд, адже все компактно розташовано в моторному відсіку. І ніяких довгих карданних валів — замість них пара коротких приводів до передніх коліс. А якщо двигун знаходиться позаду (як у «Жуці» Volkswagen чи спортивних купе), то вали й диференціал розташовані ззаду, тож схема виходить дзеркальною.
Чому важливо перевіряти деталі трансмісії

Якщо на повороті ви чуєте хруст, можливо, напіввісь або шарнір пошкоджені. При ривках під час рушання варто запідозрити знос зчеплення або кардана. Будь-який зайвий люфт у диференціалі теж не віщує нічого доброго. На щастя, на Takar.com.ua ви знайдете комплекти зчеплення, карданні вали, диференціали та напіввісі для більшості популярних марок. Підтримуючи ці вузли в порядку, ви зробите водіння більш плавним, тихим і безпечним.