Як працює зчеплення автомобіля?

Без зчеплення було б неможливо плавно рушити з місця та перемикати передачі на ходу. Цей вузол відповідає за те, щоб з'єднувати та роз'єднувати двигун і коробку передач, дозволяючи вибрати потрібну передачу або зупинитися без «глушіння» мотора. Давайте подивимось, з чого складається зчеплення та як воно працює.

Для чого потрібне зчеплення

У машині з «механікою» рухомі деталі двигуна постійно обертаються, а коробці передач іноді потрібна пауза — наприклад, щоб увімкнути іншу передачу. Зчеплення якраз і «відокремлює» колінчастий вал мотора від трансмісії, коли водій натискає на педаль. Після зміни передачі педаль відпускають, і двигун знову з'єднується з колесами.

Основні деталі зчеплення

  • Диск зчеплення. Він знаходиться між маховиком і притискною частиною. Обидві сторони диска покриті фрикційним матеріалом.
  • Кошик зчеплення. У нього вбудована пружина (найчастіше діафрагменна), яка притискає диск до маховика.
  • Вижимний підшипник. Коли водій натискає педаль, цей підшипник «тисне» на пелюстки кошика і послаблює притиск, звільняючи диск.
  • Маховик. Хоч це і частина двигуна, маховик створює рівну поверхню для зчеплення з диском.

Усі ці елементи (кошик, диск, вижимний) часто купують одним комплектом — комплект зчеплення. Це зручніше, оскільки деталі зношуються приблизно однаково.

Як зчеплення «вмикається» і «вимикається»

У звичайному режимі (педаль відпущена) диск затиснутий між маховиком і притискною площиною кошика. Мотор передає крутний момент коробці. Але варто натиснути педаль — вижимний підшипник натискає на пелюстки діафрагми, та відводить притискну пластину, і диск перестає притискатися — обертання від двигуна до коліс переривається. У цей момент можна спокійно перемкнути передачу або зупинитися, не заглушивши мотор.

Гідравлічний чи тросовий привід

У більшості сучасних машин педаль зчеплення з'єднана з робочим механізмом через гідравліку або через трос зчеплення. У гідравліці при натисканні на педаль рідина тисне на поршень і зсуває вилку вижиму. У тросовому варіанті за передачу зусилля відповідає міцний сталевий трос. Обидва способи працюють подібно, головне — передати рух від педалі до кошика.

Навіщо доглядати за зчепленням

З часом фрикційний шар диска стирається, можуть зношуватись пелюстки кошика, а також вижимний підшипник згодом починає гудіти. Якщо ви відчуваєте, що машина рушає ривками або «пробуксовує» під час розгону, варто перевірити зчеплення. У магазині Takar.com.ua ви знайдете всі необхідні запчастини: комплект зчеплення, диск, кошик, вижимний підшипник і, за потреби, трос. Своєчасна заміна цих вузлів убереже вас від неприємностей на дорозі та забезпечить плавні перемикання в усіх режимах їзди.