
Коли ви натискаєте на педаль газу, в циліндри потрапляє паливно-повітряна суміш, а відпрацьовані гази виходять назовні. У всьому цьому задіяні клапани, які за командою розподільного вала відкриваються в потрібний момент і закриваються, щоб підтримувати правильний цикл роботи. Далі розглянемо, як саме влаштований цей механізм і які деталі в ньому головні.
Роль розподільного вала

Розподільний вал — це «диригент» клапанного оркестру. На ньому є кулачки (cams), які послідовно натискають на кожен клапан, відкриваючи його, поки кулачок «верхівкою» не пройде далі, звільняючи клапан і дозволяючи йому повернутись у закрите положення під тиском пружини. У класичній схемі (OHV) розподільний вал розташований у блоці, штовхачі та штанги передають рух до коромисел, які натискають на клапани. В OHC-системі розподільний вал перенесено вгору, в головку блоку, щоб було менше деталей між кулачком і клапаном — так двигун може працювати на вищих обертах.
Штовхачі: передача руху

Якщо двигун із нижнім розподільним валом (OHV), штовхач (tappet) сидить прямо над кулачком. Підіймаючись, штовхач клапана рухає штангу та коромисло, яке відкриває клапан, то при верхньому розподільному валі рух може передаватися майже напряму, іноді через коротку «п’ятку» або «кулачок»-важіль. Важливий момент: має зберігатися невеликий зазор, щоб клапани точно закривалися при нагріванні та не «підгоріли» від неплотного прилягання.
Ремінь або ланцюг ГРМ

Щоб розподільний вал обертався синхронно з колінвалом, двигун використовує ремінь ГРМ або ланцюг ГРМ. Ремінь найчастіше зубчастий і всередині схований під захисним кожухом, ланцюг схожий на велосипедний — він міцніший, але може бути трохи голоснішим. Якщо ремінь або ланцюг зношуються, кути відкриття клапанів змінюються, що різко знижує потужність. А при обриві ременя деякі двигуни отримують серйозні пошкодження, тож краще не зволікати із заміною.
Якщо помітили шуми в районі клапанного механізму, зниження тяги або проблеми з запуском, варто перевірити розподільний вал, штовхачі та привід ГРМ. Усі ці деталі, включно з розподільними валами, штовхачами, ременями ГРМ та ланцюгами ГРМ, можна знайти на Takar.com.ua. Своєчасна заміна або ремонт допоможуть двигуну працювати рівніше та довше, зберігаючи потужність і економію пального.