Як захистити шини від перегріву та передчасного зносу

Коли в Україну приходить літо, стає так жарко, що асфальт на дорогах плавиться. А автомобілі їздять значно більше, аніж взимку, експлуатуються інтенсивніше. Автомобілістам доводиться вирішувати такі проблеми, як перегрів шин і прискорюваний ним знос протектора. Розглянемо, як уберегти покришки, що можна для цього зробити.

Яким має бути температурний режим для шин

Коли середня денна температура піднімається вище 7 °C, водії в Україні змінюють зимову гуму на літню. Вона не настільки піддатлива до перегріву завдяки меншому вмісту каучуку. Має й інші особливості:
• глибина протектора менша, малюнок — менш рельєфний, але різноманітніший;
• плечові зони жорсткіші;
• ламелі, шипи є лише в центральній зоні протектора;
• в центральній зоні — одна або декілька глибоких каналів.
Ці відмінності дозволяють літнім шинам краще зчеплюватися з дорогою. Тож авто з літньою гумою:
• може розвивати вищу швидкість;
• добре кероване;
• має курсову стійкість;
• не піддається акваплануванню на мокрому асфальті.
Літні покришки пристосовані до температурних особливостей сезону. Але створювати для них екстремальні умови — нераціонально.

Чому може підвищуватися температура шин

Як зимові, так і літні шини — призначені для експлуатації в певних умовах. Тому їх треба використовувати в належному температурному діапазоні. Основні причини перегріву літніх шин:
• обрана гума з надто м’якої суміші, яка не витримує постійної спеки;
• конструкція неякісна (наприклад, протектор недостатньо агресивний);
• агресивний стиль водіння — швидкісні маневри, дрифт, різкі розгони і гальмування;
• перевантаження авто або буксири важкого причепа;
• температура повітря під 40 °C — для України не рідкість, і відповідно прогрівається дорога, що підвищує температуру шин.
Основне завдання водія, який хоче, щоб шини відслужили покладене їм, — забезпечити придатний температурний режим.

Чим загрожує перегрів шин

При перегріві повітря в колесі розширюється — тиск підвищується, шини надмірно накачані. Через це:
• пляма контакту з дорогою зменшується, боковини не підтримують центральну частину протектора;
• підвіска страждає, бо не гасить вібрації;
• збільшується гальмівний шлях;
• на нерівній дорозі зростає ризик тріщин, ґуль, розривів боковин і відшарування протектора.
Уникати наслідків перегріву — важливо для безпеки.

Чи потрібен захист шин від сонця в Україні влітку

Розмови про глобальне потепління то розгораються, то вщухають. Літом в Україні про це часто згадують. Багато водіїв наслідують південь і прикривають шини картоном на парковці. Але є дві причини не морочитися:
• рівень УФ-випромінювання в Україні значно нижчий, ніж біля екватора;
• у якісної літньої гуми менше компонентів, чутливих до УФ, і є добавки, що захищають від вікових змін.
Іще: УФ-випромінення влітку не становить загрози. Інфрачервоне — інша справа, воно дійсно перегріває. Але навіть важливіше захищати шини від інших чинників, які значно скорочують термін служби.

Правильний догляд за покришками влітку

Все починається з покупки. Перевір, чи відповідає гума параметрам авто, з’ясуй вказівки з керівництва. Вчасно міняй сезонну гуму і далі:
• зберігай зняті шини в порядних умовах;
• не рідше ніж раз на місяць перевіряй тиск, не забувай про запаску — вимір на холодних шинах; особливо важливо для низькопрофільних шин, щоб не пошкодити диски. Різниця в 0,5 бар від оптимуму на мокрому дорозі — подвоює ризик аквапланування;
• підтримуй тиск за дорожніми умовами;
• міняй шини місцями (включаючи запаску) під час сезонної “переобувки” або після 5 000–15 000 км пробігу;
• регулюй кути установки коліс раз на рік, балансування — після зняття шин або кожні 10 000–15 000 км;
• уникай поганих доріг і бордюрів;
• не зловживай швидкістю і агресивною їздою — за даними Goodyear, знос в 120 км/год вдвічі швидший, ніж в 60 км/год;
• дотримуйся індексу навантаження. Якщо на шині написано «80», авто не повинно важити понад 1 800 кг — перевантаження на 20 % скорочує строк служби на 30 %;
• стеж за підвіскою. Якщо амортизатори зношені — з’являються вм’ятини, бугри; передній край протектора зношується швидше, коли вийшли з ладу підшипники або шарові;
• оберігай обід від пошкоджень і корозії, вентиля — від іржі;
• мий шини і диски акуратно: без потужного струменя, з використанням спеціальних засобів; груба ганчірка може подряпати поверхню;
• після мийки наноси поліролі та чорнила для гуми.
Виглядає багато, але насправді всі ці правила — прості у виконанні.

Зберігання шин

Балкон, комора чи гараж — не найкращі місця. Michelin радить зберігати шини:
• у вентильованому приміщенні, захищеному від протікання і калюж;
• при температурі 20–25 °C;
• при вологості 55–65 %.
Якщо дотримуватися таких умов важко — обери закритий паркінг або сезонне зберігання.
Як правильно зберігати:
• на дисках — підвісити або класти по одній (максимум пару);
• без дисків — зберігати вертикально, періодично змінюючи точку опори.
Помилки при зберіганні можуть суттєво скоротити строк служби шин.

Коли потрібно замінити шини на нові

Виробники радять не використовувати шини понад 6 років, навіть якщо вони виглядають справними. Гума старіє і втрачає властивості — користуватися подібними шинми небезпечно.
Переходити до нових слід одразу, коли:
• глибина протектора менша за 1,6 мм. При швидкості 100 км/год і глибині усього 1 мм, уїхавши в калюжу 2 мм, пляма контакту зменшується у 9 разів;
• на боковинах з’явилися ґулі, глибокі порізи.
Не забувай перевірити й внутрішню сторону шин — ґулі там теж можуть з’являтись при розриві корду.
Наскільки добре не доглядай — не всі неприємності можна передбачити. Тому підтримуй шини в порядку, а якщо вони відслужили — замінюй їх та не став під загрозу безпеку.

Читайте також: Як захистити кузов від бруду, солі та корозії