Коли в Україні трапляються сильні морози, то водії дизельних автомобілів нерідко стикаються зі значними проблемами. Умови експлуатації більш економічного, ніж бензинове авто, дизеля погіршуються, сильніше проявляється його примхливість. Щоб вирушити в дорогу, важливо знати, як заводити дизель взимку, як підготувати автомобіль до зимового сезону.
Як правильно заводити дизель взимку
За те, щоб дизельний двигун завівся і запрацював відповідають свічки розжарювання. Повернули ключ запалювання, на приладовій панелі 2-5 секунд горить символ, який позначає, що вони запрацювали. Тривалість світіння символу, найчастіше - спіралі, залежить від того, наскільки охолонув двигун. Погас, вмикаєте стартер. На автомобілях, у яких замість ключа запалювання застосовується кнопка, запуск дизеля в мороз регулюється системою управління. Вона самостійно визначає, скільки має минути часу, перш ніж настане час переходити до ввімкнення стартера.
Запуск не повинен викликати проблем, якщо правильно вибрали для зимового сезону дизпаливо і масло. Проте дизельний двигун може не запуститися холодної української зими з кількох причин:
- несправність стартера, свічок розжарювання, паливного насоса, форсунок;
- розрядилася АКБ;
- у паливну систему проникло повітря;
- впав рівень компресії в циліндрах.
Цих неприємностей можна уникнути без особливих зусиль. Досить приділити належну увагу підготовці дизельного двигуна до зимового сезону і обслуговувати його, як слід, коли настане похолодання.
Як уникнути проблем із запуском дизеля в морози
Щоб позбутися необхідності постійно вирішувати, як завести дизель у морози, вживаємо превентивних заходів:
- утеплюємо двигун. Не обов'язково витрачатися на купівлю спеціальної автоковдри. Зшийте її, виходячи з розмірів підкапотного простору. Знадобиться стійка до зносу і незаймиста тканина. Вона прошивається вогнестійкими нитками, всередину кладемо наповнювач - мінвату;
- ставимо рідинний або електричний передпусковий підігрівач. Врахуйте, що якщо встановити такий, що працює на солярці, може виникнути та сама проблема, що і з дизельним двигуном. Трапляється, що дизпаливо замерзає в камері підігрівача, тож доведеться рятувати самого «рятувальника»;
- застосовуємо антигель-присадку до дизельного палива. Зазначимо, що виробники автомобілів виступають проти цього категорично;
- перевіряємо за допомогою мультиметра, в якому стані перебувають свічки розжарювання. Якщо потрібно замінити, то рекомендується встановити новий комплект, а не окремо;
- грамотно підбираємо і обслуговуємо АКБ. Якщо потрібно - міняємо;
- перевіряємо паливний фільтр. Можливо, що настав час замінити.
Наведені заходи допоможуть запобігти виникненню складнощів під час зимового запуску дизельного двигуна.
Особливості догляду за дизельним двигуном взимку
Грамотно провели передсезонну підготовку, проблем із запуском дизеля в морози виникати не повинно. Зрозуміло, якщо приділяти йому належну увагу. Насамперед, заправляти зимовим дизпаливом. Воно має дещо меншу щільність, ніж літнє. Відрізняється підвищеною плинністю. Наявність у складі зимової солярки спеціальних присадок дає змогу різко знизити значення температури, за якої прискориться кристалізація парафінів. Саме через цей процес солярка взимку схильна замерзати.

Коли використовуєте якісне зимове дизпаливо, можете не сумніватися: ймовірність того, що солярка замерзне, близька до нуля. Швидше сніг у Єгипті випаде. Настільки сильні холоди в Україні трапляються не частіше, ніж раз на кілька років. І тримається така погода зовсім недовго.
Також варто приділити увагу вибору мастила для дизеля, щоб було малов'язким, з підвищеною плинністю. Контролюйте стан свічок розжарювання, паливного фільтра, рівень заряду АКБ, мастила і компресії в циліндрах - запуск дизельного двигуна взимку пройде легко.
Як правильно прогрівати дизель у холодну погоду
Гріти, не гріти, скільки гріти - водії з цього приводу сперечаються щозими. Виробники, як відомо, рекомендують взагалі не займатися прогріванням дизельного силового агрегату. Доводи прихильників прогріву дизеля перед запуском у холодну погоду видаються резонними:
- він працює, відчуваючи більше навантаження, ніж бензиновий. Тому похолодання позначається на ньому сильніше. Не прогріваєте дизель, скорочуєте його ресурс, адже доведеться витрачати додатково енергію на усунення люфтів, зазорів, що виникають у металевих з'єднаннях під впливом холоду;
- коли стовпчик термометра опускається нижче -20, навіть малов'язке мастило загусає. Не прогрієте - ускладните роботу масляного насоса, ризикуєте забити масляний фільтр;
- не можна виключати ймовірність, що солярка замерзла. Непрогрітий двигун запустився, проїхали кілька сотень метрів і заглух. Залишки пального в системі закінчилися, а свіже - не проходить через фільтр, в якому накопичився парафін;
- трансмісійне масло в холодну погоду схильне загусати. Не прогріли двигун - прискорюєте знос коробки передач;
- комфортніше і безпечніше керувати автомобілем, позбавленим обмерзання скла;
- приємніше сідати в теплий салон.
Видається розумним дотримуватися компромісного варіанту - поєднувати прогрів на місці та в русі. Адже надмірна пристрасть до прогріву дизеля на холостому ходу і екології шкодить, і відчутно б'є по бюджету власника автомобіля. Палите паливо, витрачаєте ресурс силового агрегату. Почати рух видається можливим, коли двигун прогріється до 40-50 градусів. Для цього достатньо 5-10 хвилин прогріву. Рушили, першу пару кілометрів рухайтеся плавно, різко не прискорюйтеся і не гальмуйте. Витримуйте обороти на рівні 2000-2500, використовуйте підвищені передачі. Таким чином ви дасте прогрітися, як слід, двигуну, трансмісії, ходовій частині.
Як запобігти поломкам дизельного двигуна взимку

Грамотна підготовка до зимового сезону, своєчасна увага до роботи систем дизельного автомобіля дозволяють запобігти появі проблем з його запуском у холодну погоду. Щоб силовий агрегат служив довше, не ламався взимку, радять дотримуватися трьох простих правил:
- Не забувайте, що дизель взимку набагато примхливіший в обслуговуванні, ніж бензиновий мотор. За переваги (економічність, швидке досягнення високого крутного моменту, підвищений ресурс) більшою мірою доводиться розплачуватися саме в морози.
- Відмовтеся від динамічного стилю руху. Часті прискорення, гальмування взимку дизельному двигуну не показані. Витримуйте крейсерську швидкість значно нижчу за ту, до якої звикли влітку. Форсуйте двигун, щоб очистити, лише зрідка і короткочасно.
- Не глушіть мотор без нагальної потреби, щоб не дати охолонути паливу, маслу, розрядитися акумулятору. Зупинилися, нехай двигун деякий час попрацює. Це дасть змогу продовжити ресурс турбін.
Дизельний двигун взимку потребує більшої турботи. Але клопоту з ним не так вже й багато, якщо все робити вчасно і на совість. Витрачений час і гроші окупаються сторицею - дизель взимку не барахлить, сповна проявляє свої переваги.
Читайте також: Які аксесуари для автомобіля знадобляться взимку?