Помічаєте, що під час поворотів крен став більшим? Проїхали нерівною дорогою, а кузов ще якийсь час розгойдується? Набрали швидкість, а авто нишпорить, не тримається на обраному курсі? Все це означає, що амортизатори пора замінити. За кермом хочеться комфорту. Іноді більшого, ніж заклав автовиробник. Доводиться з'ясовувати, які амортизатори м'якші, як поєднати манеру водіння і комфорт.
Як працюють і як влаштовані автомобільні амортизатори

Це обов'язкові елементи конструкції авто, які дають змогу підвісці прослужити довше і забезпечують належний рівень керованості та комфорту. Встановлення амортизаторів націлене на те, щоб виконувати два основні завдання:
- Уповільнити стиснення/відбій пружин/ресор.
- Погасити коливання, які виникають в результаті функціонування пружин/ресор, забезпечити плавність, м'якість руху.
Конструкція може бути одно- або двотрубною. Виходячи з робочої речовини, амортизатори ділять на гідравлічні та газові. Поршень переміщує робочу речовину (повітря, газ, як правило, азот, масло). Конструкція поршня передбачає наявність перепускних клапанів. Моделі амортизаторів можуть вельми значно відрізнятися і за їх кількістю, і за діаметром перерізу.
Автомобілісти нерідко сперечаються, які амортизатори м'якші, масляні чи газомасляні. Практично на всіх сучасних авто встановлюють пристрої саме таких конструкцій. Газомасляні в побуті часто називають газовими, що породжує плутанину. Газові моделі насправді зустрінеш рідко. Вони коштують дорого, тому користуються попитом тільки у тих автомобілістів, які беруть участь у перегонах. У суперечках сторони наводять вагомі (і не дуже) аргументи, доводять, чому вигідніше використовувати масляні пристрої або газомасляні. Спробуємо розібрати, як йдуть справи, у чому одні моделі кращі за інші, а в чому - поступаються їм.
По суті, нескінченна суперечка про те, які амортизатори м'якші, масляні або газові, особливого сенсу не має. Адже при цьому абсолютно не беруть до уваги основний параметр, яким визначається м'якість/жорсткість. Йдеться про діаметр перетину перепускних клапанів. Саме від цього головним чином залежить, наскільки м'яким або жорстким виявиться амортизатор.
Масляні амортизатори: переваги та недоліки

Почнемо розбір суперечки, який амортизатор м'якший, газовий чи масляний, з перерахування сильних сторін гідравлічного пристрою:
- Низька стисливість робочої рідини дозволяє чудово гасити коливання. Ця корисна властивість підтримується ще й перетіканням масла з камери в камеру.
- Робоча рідина перебуває під незначним тиском, що сприяє створенню комфортних для автомобіліста умов руху.
- Виробництво обходиться дешевше, тому вартість масляних амортизаторів нижча, ніж інших.
- Можна ремонтувати, продовжуючи термін експлуатації.
Захоплюючись тим, які масляні амортизатори м'які, недорогі та ремонтопридатні, не можна обійти їхні слабкі сторони:
- під навантаженням робоча рідина нагрівається, піниться, трапляється, що і закипає. Через це різко погіршуються експлуатаційні характеристики, коливання гасяться гірше або навіть зовсім не гасяться;
- зменшення об'єму повітря в компенсаційній камері призводить до аналогічного негативного ефекту;
- на нерівних дорогах поршень амортизатора рухається інтенсивніше, тому масло може насичуватися повітрям. Що призводить до погіршення його робочих властивостей;
- у холодну погоду масло загусає, падає швидкість перетікання робочої рідини. Підвіска сприймається значно жорсткіше, поки масло не прогріється.
Недоліки масляних амортизаторів проявляються тільки в екстремальних умовах. Якщо не допускати потрапляння в такі ситуації, то будь-якими дорогами можна їздити з комфортом.
Газомасляні амортизатори: переваги та недоліки

Розбираємо, які амортизатори м'якші, газові чи масляні, чим перші відрізняються на краще:
- Служать довше за масляні. Різниця становить 30-40%. Це з урахуванням того, що експлуатують їх у більш жорстких умовах.
- Дають змогу ефективно керувати автомобілем, який рухається на високій швидкості.
- Входячи в повороти, відчуваєте малий крен.
- На слизькій дорожній поверхні невисока ймовірність аквапланування.
- Не залежать від температурних перепадів «за бортом».
Більш висока жорсткість газомасляних амортизаторів призводить до того, що вони надають менший комфорт під час руху. На поганому дорожньому покритті не можуть уберегти елементи підвіски від прискореного зносу. І коштують дорожче за масляні.
Компенсуються ці недоліки тим, що автомобілісти ставлять газомасляні амортизатори з розрахунком на те, що стануть їздити по хороших дорогах. Отримують при цьому переваги таких пристроїв, отримують задоволення від високих швидкостей і динаміки.
Як вибрати амортизатори
Настав час замінити, враховуйте не тільки те, який амортизатор м'якший, а відразу кілька важливих обставин:
- як віддаєте перевагу керувати машиною, динамічно чи спокійно;
- якими дорогами пролягають маршрути;
- ставите на новий автомобіль або сильно старий, у якого жорсткість кузова вже далеко не та, що спочатку;
- що рекомендує встановлювати виробник, які параметри він задав.
З приводу параметрів амортизатора варто поговорити з продавцем. Поцікавитися кількістю перепускних клапанів, діаметром їх перетину. Це впливає на м'якість/жорсткість амортизаторів значно більшою мірою, ніж те, газомасляні вони чи газові. Багато українських автомобілістів вважають за краще ставити амортизатори чеської фірми Starline. Вони надійні, пройшли перевірку на дорогах України, коштують значно дешевше, ніж продукція провідних світових брендів.
Читайте також: Як уникнути аварій в ожеледь?