Дискові vs барабанні гальма: що краще влітку?

Більшість автомобілістів України скаржаться, що ефективність гальм у спеку дещо знижується. Додайте до цього, що через задуху падає концентрація уваги водія — він повільніше реагує на зміни дорожньої ситуації. У зв’язку з цим варто розібратися, чому останніми роками неочікувано відновилася, здавалося б, давно вирішена суперечка. Вона зводиться до того, які переваги отримують водії, які влітку віддають перевагу дисковим чи барабанним гальмам. І чи такі вони суттєві, як здається більшості українських автолюбителів.

Дискові vs барабанні: чим відрізняється конструкція

Барабанні гальма використовувалися ще на зорі автомобілебудування. Їх конструкція — це масивний циліндр. Обертається колесо, разом із ним — гальмівний барабан. Великі гальмівні колодки розташовані всередині циліндра. Натискаєте на педаль гальма — поршень розсуває колодки. Вони притискаються до стінки барабана, створюючи тертя. Окремий стоянковий гальмо не потрібен — його функцію виконують барабанні гальма.

Загальноприйнято вважати, що така конструкція менш ефективна порівняно з дисковими гальмами. Барабанні механізми досі використовуються на автобусах і вантажівках. Через їх велику масу, для різкого гальмування потрібне значне зусилля. Донедавна їх ще можна було знайти на легковиках бюджетного класу — і то лише на задній осі.

Дискові гальма мають іншу конструкцію: гальмівні колодки прикріплені до супорта. Натискаєте на педаль — поршень притискає колодки до диска. Порівняно з барабанними, гальмування відбувається швидше. Дискові гальма стали масовими завдяки поява бюджетних однопоршневих супортів. Додатковим аргументом стала вентиляція дисків — це зменшило навантаження на підшипники ступиці та інші елементи гальмівної системи.

Що змінилося в сучасних барабанних гальмах

Гідравлічний привід замінив тросовий. Вирішено проблему швидкого зносу фрикційних накладок. Колодки стали самопідвідними. Наскільки це важливо, добре знають власники ГАЗ-21 та Lada — їм і досі доводиться регулювати стоянкове гальмо вручну.

Новіші моделі авто отримали барабанні гальма зі спеціальною розпірною планкою — досить складний механізм, що:

  • забезпечує надійність у будь-яких умовах;
  • автоматично підводить гальмівні колодки;
  • підтримує потрібне натягнення тросів ручного гальма.

Чи зробили ці покращення барабанні гальма конкурентними щодо дискових? Розгляньмо плюси і мінуси обох типів.

Які гальма краще в спеку: плюси та мінуси дискових

Якщо стоїть вибір гальмівної системи для спекотного клімату, слід знати переваги дискових гальм:

  • легкі;
  • компактні;
  • простий монтаж;
  • не потребують обслуговування до зношування колодок;
  • передні колодки легко замінити;
  • знос диска легко виявити;
  • ефективні навіть при високій температурі та вологості;
  • добре охолоджуються, швидко відводять тепло;
  • ефективні.

Однак є і мінуси:

  • швидко забруднюються;
  • якщо рідко їздити — виникає корозія;
  • ресурс колодок — до 40 000 км;
  • заміна задніх колодок — складна.

Попри недоліки, більшість українських водіїв все ж віддає перевагу дисковим гальмам.

Ефективність гальм у спеку: плюси і мінуси барабанних

За інтенсивних навантажень вони не забезпечують належного охолодження. Опір перегріву недостатній для сучасних легковиків. Інші мінуси барабанних гальм влітку або у вологому кліматі:

  • змінюється коефіцієнт тертя (частково компенсується ABS);
  • може бути скрегіт — через пісок або знос;
  • важкі;
  • громіздкі.

Але є й переваги:

  • дешевші;
  • надійні;
  • мають високе гальмівне зусилля;
  • добре захищені від бруду;
  • не потребують регулювання ручника;
  • колодки служать утричі довше.

Цих плюсів недостатньо, щоби повернути популярність барабанним гальмам серед легкових авто.

Чому у Volkswagen ID.3, ID.4 і Audi Q4 ставлять задні барабанні гальма

Конструктори електрокарів VW вирішили встановити барабани навіть у спорткарі. У Continental це пояснили так:

  • відсутній залишковий опір — більше запасу ходу;
  • через рекуперацію задні гальма майже не використовуються, дискові могли б заіржавіти;
  • інтервал обслуговування — до 150 000 км;
  • не потрібен окремий ручник — легша конструкція і менша маса авто.

Барабани ставлять лише на задню вісь. Передня — з дисковими гальмами. Інші бренди електромобілів поки не використовують барабанні механізми.

Як замінити барабанні гальма на дискові і чи варто

Українські водії часто обговорюють цю тему. Ті, хто полюбляє динамічну їзду, часто міняють задні барабани на дискові.

Основна складність — інтеграція стоянкового гальма. Варіанти — установка гідравлічного ручника або модернізація старого (потрібні навички).

Після заміни варто оновити техпаспорт і страхові документи.

Якщо ви їздите спокійно і рідко — задні барабанні гальма будуть комфортним, безпечним і вигідним варіантом. Літня спека тут не завадить.