Гальмівна система восени - на що звернути увагу

Коли в Україні закінчується літо, умови експлуатації автомобіля змінюються досить суттєво. Тому автомобілістам доводиться серйозно готувати машину до поїздок у змінених умовах. Один з найважливіших аспектів підготовки авто – що перевірити в гальмах восени. Увагу потрібно приділити не лише автомобілю. Водію також слід налаштуватися певним чином, удосконалювати навички керування машиною, гальмування на мокрій від дощу дорозі.

Як поводяться гальма під час дощу

У дощову погоду автомобілю загрожують різні неприємності:

  • різко погіршується видимість, може стати недостатньою;
  • через повітрозабірники вода проникає у повітряний фільтр. Він за літо, як правило, сильно забивається брудом. З потраплянням вологи доступ повітря до двигуна сильно ускладнюється. Ще небезпечніше, що краплі можуть дістатися до камери згоряння, що призведе до гідроудару;
  • влетіли в глибоку яму, приховану калюжею, шкоди можете завдати не лише через потрапляння води у повітряний фільтр. Нерідко трапляється, що розрубує шину, деформується або зовсім руйнується колесний диск, гнеться важіль підвіски, страждають елементи рульового керування;
  • проїхали через калюжу, вода залила котушки запалювання, двигун заглух.

Важко доводиться гальмам під час дощу, адже зчеплення з дорожньою поверхнею слабшає, гальмівний шлях збільшується приблизно на третину. На кожній калюжі автомобіль трохи розвертає, відводить убік. Якщо калюжі йдуть одна за одною, відводить настільки сильно, що може занести машину. Зіштовхнувшись з ефектом аквапланування, багато водіїв реагують так різко, що автомобіль неконтрольовано заносить.

Тому, коли готуєтесь вирушити в дорогу дощової української осені:

  • переконайтеся, що шини не зношені. З водовідвідними канавками, глибина яких менше 1 мм, імовірність аквапланування зростає майже до 100%;
  • перевірте гальмівну систему;
  • врахуйте, що на різних покриттях зчеплення з мокрою поверхнею відрізняється. Найнебезпечніше їздити по розбитому м’якому асфальту та бруківці;
  • пам’ятайте про збільшений гальмівний шлях та погіршену видимість. Безпечніше їхати повільніше звичного та вдвічі збільшити дистанцію. Тоді встигнете загальмувати вчасно і без неприємних наслідків;
  • сконцентруйтеся. У погану погоду за кермом потрібно бути набагато уважнішим. І дорога гірша, і видимість, і інші учасники руху частіше діють неадекватно ситуації.

Щоб гальмівна система під час осінніх дощів не підвела і не знижувався прийнятний рівень безпеки, подбайте про її справність.

Осіння діагностика гальмівної системи

Можна відкласти осінню діагностику гальм до того часу, коли будете переходити на зимову гуму. Так простіше, доступ відкривається. Якщо передбачаєте, що доведеться чимало їздити під осінніми дощами, краще зайнятися профілактикою заздалегідь. Часу це займе порівняно небагато. Значну частину перевірки становить банальний і нескладний візуальний огляд. Зате будете впевнені, що гальма на слизьких осінніх дорогах, вкритих брудом і опалим листям, не підведуть.

Гальмівна рідина

Відкриваємо капот, знаходимо бачок гальмівної рідини. Нормальний рівень – між позначками min і max. Якщо бачите, що гальмівної рідини (ГР) не вистачає, на що має відреагувати відповідний індикатор на панелі керування, відкрутіть кришку бачка. Обережно долийте гальмівну рідину, щоб не пролити. Речовина токсична, здатна викликати корозію металевих деталей, на які потрапила.

Не доливайте вище позначки max. Через це може:

  • збільшитися тиск у розширювальному бачку. Він покриється тріщинами, почне протікати;
  • забоїти контрольно-вимірювальне обладнання. Датчик, що контролює рівень гальмівної рідини, доведеться замінити.

Дуже низький рівень гальмівної рідини – сигнал тривоги. Потрібно перевірити, де могла статися витік.

Міняти ГР рекомендують раз на два роки. Їй властива гігроскопічність, вміст вологи зростає природним чином. Вже через рік він стане 2%. Коли підніметься до 3%, температура кипіння гальмівної рідини опуститься до рівня в півтора рази нижче початкового. Чим вище підніметься відсотковий вміст вологи в ГР, тим вища ймовірність, що натиснете на гальмівну педаль і не отримаєте очікуваного результату. А це вкрай небезпечно.

Іноді міняти ГР доводиться раніше закінчення рекомендованого терміну, якщо помітили, що стан рідини змінився – помутніла, побуріла, містить пластівці осаду.

Перевірка гальмівних колодок

Нескладно візуально оцінити знос колодок. Якщо фрикційна накладка зменшилася до 3 мм і менше – час замінити. Про це мав повідомити датчик зносу гальмівних колодок. Передні зношуються у 2-3 рази швидше задніх, адже на них припадає практично все навантаження при гальмуванні.
Міняємо колодки парами, навіть якщо одна зносилася зовсім незначно.

Шланги та гальмівні магістралі

Гумові шланги могли потріскатися, металеві трубки – піддатися корозії. Перевірка має переконати, що немає витоків ГР.

Гальмівні диски

Осінь для них особливо небезпечна, адже на гарячу металеву поверхню часто потрапляє вода з калюж. З’являються тріщини, з часом порушується геометрія дисків. Їх поверхня стає хвилястою, з борознами, краї обростають бортами. Виникає биття дисків. Від нього можна позбутися, проточивши диски. Але тільки у тому випадку, якщо дозволяє залишкова товщина. Якщо ні, диски потрібно замінити.

Супорт

Очистіть, змастіть, переконайтеся, що гумові пильники не порвалися. Інакше забруднення не дозволить супортам нормально функціонувати, що позначиться на роботі гальмівних колодок. Перевантаження, прискорений знос, перегрів – щоб усього цього уникнути, приділіть супортам належну увагу.

Ручне гальмо

Перевірте, як працює, відрегулюйте. Восени часто доведеться зупинятися на слизьких схилах, тому від стоянкового гальма потрібна надійність.

Системи ABS, ESP

Виконуєте перевірку гальм перед зимою – протестуйте датчики ABS. Коли вони у повній справності, автомобіль упевненіше гальмує на слизьких поверхнях. Коли антиблокувальна система гальм у порядку, то і зі стабілізацією курсової стійкості, за яку відповідає система ESP, проблем виникнути не повинно. Ймовірність, що машину занесе на мокрій трасі, буде нижчою.

Рекомендації щодо безпечного водіння під час дощу

В дощову осінь українським автомобілістам нерідко доводиться вести машини в умовах недостатньої видимості по слизьких дорогах. Як зробити, щоб безпека при цьому не впала катастрофічно:

  • ретельно перевірте гальмівну систему;
  • не набирайте звично високої швидкості;
  • проїжджайте калюжі на малій швидкості;
  • дотримуйтеся вдвічі більшої за звичайну дистанції до автомобіля, що їде попереду;
  • увімкніть ближнє світло, протитуманки;
  • уникайте різкого гальмування;
  • зіштовхнулися з ефектом аквапланування – уникайте різких реакцій. Аквапланування довго не триватиме, різке обертання керма, удар по гальмах завдадуть набагато більше шкоди. Можна гальмувати двигуном, скинути швидкість і легенько натискати на гальмівну педаль;
  • вночі використовуйте підфарники. Світло має йти, як у протитуманних фарах, унизу, щоб не відбивалося від завіси, утвореної в повітрі краплями.

Чим ретельніше перевірите гальмівну систему після літа, тим надійніше вона проявить себе восени та взимку. Намагайтеся не перевантажувати її, не створювати своїми діями екстремальних ситуацій. На слизьких дорогах вибиратися з них особливо складно.