Як перевірити стан гальмівної рідини влітку
З настанням спеки автовласникам України доводиться враховувати певний негативний вплив температури на гальма. Вони проводять обов’язкове сезонне обслуговування гальмівної системи, перевіряють, наскільки вона готова до випробувань літньою погодою. Особливої уваги потребує перевірка гальмівної рідини (ГР) – скільки її в бачку, чи не змінився колір, чи не пора замінити.
Міжнародні класифікації гальмівних рідин
Єдиної світової системи не існує. Прийнято дотримуватись кількох популярних стандартів:
- Міжнародний – ISO 4925.
- Американські – SAE J 1703, SAE J 1704, SAE J 1705 та FMVSS 116.
- Японський – JISK 2233.
Найбільше поширення отримала система класів гальмівних рідин, розроблена Міністерством транспорту США (DOT). Це скорочення використовують для позначення класів ГР, встановлених федеральним стандартом FMVSS. Є чотири основних класи – DOT 3, 4, 5, 5.1. Також існують підкласи.
Особливості ГР DOT різних класів

DOT 5 відрізняється від інших силіконовою основою, а не гліколевою. Це дозволяє досягти вищої температури кипіння – від 350°C. Немає ризику пошкодження гумових деталей чи лакофарбового покриття. В’язкість удвічі нижча, ніж у DOT 4. Змащувальні властивості – слабкі. Тому для звичайних авто такі ГР не підходять – знос клапанів ABS і гумових елементів пришвидшується. Гігроскопічність – низька, завдяки чому не поширюється корозія, рідина не замерзає. Але в окремих умовах це можливо.
DOT 5.1 – гліколева основа. Використовується виключно в спортивних авто.
Також гліколевими є DOT 3 і найбільш поширений DOT 4. Їм властиві високі змащувальні властивості, гігроскопічність і в’язкість. Температура кипіння – 190-260°C. Гліколі – агресивні, тому виробники використовують спеціальну гуму для ущільнювачів. DOT 4 має переваги завдяки ефірам борної кислоти:
- на 20% в’язкіша за DOT 3;
- повільніше накопичує вологу;
- служить довше.
Ці переваги пояснюють, чому автовиробники зазвичай рекомендують використовувати DOT 4.
За якими параметрами оцінюють гальмівну рідину
Під час перевірки партії ГР оцінюють відповідність таким характеристикам:
- в’язкість. У СІ вимірюється в стоксах – Ст (м²/с). Для ГР використовують сантістокси – сСт (мм²/с). У DOT 4 найвища в’язкість – 1800 сСт при -40°C. У DOT 5 – вдвічі нижча;
- вміст вологи. Перевіряється суха та зволожена ГР;
- температура кипіння;
- вплив на метали, гуми, сплави. Випробування тривають 3–5 днів для виявлення корозії.
Як змінюється температура кипіння і в’язкість ГР у спеку

Влітку гальмівна рідина деградує через спеку і підвищену вологість. Чим більше вологи проникає, тим швидше падає температура кипіння:
- при 2-3% вологи – на 30–40%. Такий рівень може накопичитись за рік;
- при 3,5% – на 50% і більше;
- понад 4% – потрібно негайно замінити.
Хоча багато водіїв в Україні зазначають, що експлуатували авто навіть при 7% вологи в ГР.

В’язкість від спеки майже не змінюється. Якщо вона впаде до критичних значень (1,5 сСт при 100°C, 5 сСт – при 50°C), рідина може витекти, а замість неї потрапить повітря. Якщо його буде забагато, педаль провалиться і гальма не спрацюють.
Як самостійно перевірити гальмівну рідину

Перевірити стан не так складно, як здається. Примітивний візуальний огляд дозволяє оцінити рівень і колір. 5 хвилин з електронним тестером – і ви дізнаєтесь вміст вологи та температуру кипіння.
Оцінюємо рівень
Влітку умови дозволяють швидко перевірити рівень ГР на вулиці:
- Поставте авто на рівній поверхні, зачекайте, поки охолоне двигун.
- Підніміть капот і переконайтесь, що під ним не гаряче.
- Підготуйте паперові рушники й очищувач плям.
- Загляньте ліворуч під капот, знайдіть головний гальмівний циліндр і бачок.
- Відкрийте кришку, перевірте рівень – має бути між Min і Max.
- Очистіть горловину, при потребі обережно долийте.
- Якщо пролили — одразу витріть. Не доливайте вище Max.
Краще покластися на датчик, але візуальна перевірка надійніша. Заодно перевірте якість та наявність витоків.
Перевіряємо тестером
- Відкрийте кришку бачка, подивіться на колір.
- Використовуйте тест-смужки або рефрактометр.
- Перевірте вміст вологи та після цього очистіть тестер.
Коли потрібно змінювати гальмівну рідину
Виробники радять заміну через 30 000–60 000 км. Додаткові поради:
- Минуло два роки;
- Проїхали не менше 40 000 км;
- Є витік або розгерметизація;
- ГР помутніла, потемніла, з’явився осад;
- Планується ремонт гальмівної системи.
Ознаки старої гальмівної рідини

Зміна кольору, осад, зношення магістралі — ознаки старіння. Замініть ГР, не доливайте нову до старої.
Як обрати гальмівну рідину на літо
Якщо виробник вказав тип ГР – дотримуйтесь рекомендацій. Можна замінити DOT 3 на DOT 4, але не змішуйте інші класи. Обирайте за параметрами: гігроскопічність, в’язкість, температура кипіння, антикорозійні властивості.
Уникайте підробок — купуйте у перевірених продавців.