Як уникнути перегріву гальм у горах і міських заторах

У спекотне літо автомобілісти України змушені вирішувати проблему захисту гальмівної системи. У великих містах вона постійно перегрівається в заторах. Поїхали відпочивати в гори — доводиться безперервно дбати про охолодження гальм на тривалих і складних спусках. Спробуємо розібратися, як не допустити перегрів гальм у горах і міських заторах.

Що загрожує гальмівній системі в заторах у спеку

У ранкові та вечірні години пік у містах водії змушені часто вдаватися до екстреного гальмування. Через це гальмівна рідина (ГР) може закипіти. Таке також трапляється з тими, хто постійно гальмує на спусках.

Цього не станеться, якщо:

  • гальмівна система справна;
  • гальмівну рідину нещодавно замінено;
  • використана якісна рідина;
  • рівень ГР не опустився до критичного.

Пропустили заміну — рідина зібрала вологу, знизилася температура кипіння: для нової DOT 3 — 205°C, DOT 4 — 230°C. При 3,5% вологи температура кипіння може знизитися в 1,5 раза. Закипаючи, ГР наповнюється повітрям і втрачає щільність — педаль гальма провалюється або не працює. Це небезпечно.

5 етапів самостійної перевірки гальмівної системи

  • Перевірити рівень ГР. Очистити бачок. При потребі — долити або замінити.
  • Перевірити вакуумний підсилювач гальм.
  • Оцінити ручне гальмо. Утримує авто на схилі — працює.
  • Оцінити стан гальмівних колодок.
  • Перевірити гальмівні диски.

Перевірка гальмівної рідини

Відкрити капот, оглянути бачок: рідина прозора або злегка жовта, має бути між позначками MIN і MAX. Якщо потемніла — замінити. Тест-смужки чи електронний тестер допоможуть оцінити вологість. Рівень — перевіряють щоквартально.

Ознаки, що час міняти колодки

  • Працює механічний чи електронний датчик зносу;
  • На дисках — шар гальмового пилу;
  • Педаль вібрує — можливий знос або деформація дисків;
  • М’яке натискання — або повітря в системі, або знос;
  • Візуально видно тріщини, нерівномірний знос, підтікання ГР.

Як оцінити знос гальмівних дисків

  • Гальмування ривками — диск викривлений;
  • Педаль провалюється — виключити інші причини й перевірити диск;
  • Вібрація або скрип — можливе пошкодження диска;
  • Руль б’ється — диск деформовано.

Для перевірки використовують: штангенциркуль, контрольні мітки, роликовий мікрометр.

Як забезпечити безпеку гальмування влітку

  • Уникайте різкого водіння, маневрів, прискорень;
  • Дотримуйтеся дистанції;
  • Використовуйте двигун для гальмування;
  • Зменшуйте швидкість перед поворотами;
  • Застосовуйте всі гальмівні режими в горах;
  • Уникайте частого гальмування на спусках.

Як покращити охолодження гальм

  • Регулярна перевірка гальм;
  • Не перевантажуйте авто без потреби;
  • Використовуйте напівметалеві або керамічні колодки;
  • Заливайте ГР із високою температурою кипіння;
  • Оптимізуйте повітрозабірники;
  • Ставте диски з вентиляцією;
  • Установіть гальмівні радіатори.

Навіть без значних витрат можна забезпечити надійну роботу гальм. Оцініть власні звички за кермом і не економте на безпеці.