Як уникнути перегріву гальм у горах і міських заторах

У спекотне літо автомобілісти України змушені вирішувати проблему захисту гальмівної системи. У великих містах вона постійно перегрівається в заторах. Поїхали відпочивати в гори — доводиться безперервно дбати про охолодження гальм на тривалих і складних спусках. Спробуємо розібратися, як не допустити перегрів гальм у горах і міських заторах.
Що загрожує гальмівній системі в заторах у спеку

У ранкові та вечірні години пік у містах водії змушені часто вдаватися до екстреного гальмування. Через це гальмівна рідина (ГР) може закипіти. Таке також трапляється з тими, хто постійно гальмує на спусках.
Цього не станеться, якщо:
- гальмівна система справна;
- гальмівну рідину нещодавно замінено;
- використана якісна рідина;
- рівень ГР не опустився до критичного.
Пропустили заміну — рідина зібрала вологу, знизилася температура кипіння: для нової DOT 3 — 205°C, DOT 4 — 230°C. При 3,5% вологи температура кипіння може знизитися в 1,5 раза. Закипаючи, ГР наповнюється повітрям і втрачає щільність — педаль гальма провалюється або не працює. Це небезпечно.
5 етапів самостійної перевірки гальмівної системи
- Перевірити рівень ГР. Очистити бачок. При потребі — долити або замінити.
- Перевірити вакуумний підсилювач гальм.
- Оцінити ручне гальмо. Утримує авто на схилі — працює.
- Оцінити стан гальмівних колодок.
- Перевірити гальмівні диски.
Перевірка гальмівної рідини

Відкрити капот, оглянути бачок: рідина прозора або злегка жовта, має бути між позначками MIN і MAX. Якщо потемніла — замінити. Тест-смужки чи електронний тестер допоможуть оцінити вологість. Рівень — перевіряють щоквартально.
Ознаки, що час міняти колодки

- Працює механічний чи електронний датчик зносу;
- На дисках — шар гальмового пилу;
- Педаль вібрує — можливий знос або деформація дисків;
- М’яке натискання — або повітря в системі, або знос;
- Візуально видно тріщини, нерівномірний знос, підтікання ГР.
Як оцінити знос гальмівних дисків

- Гальмування ривками — диск викривлений;
- Педаль провалюється — виключити інші причини й перевірити диск;
- Вібрація або скрип — можливе пошкодження диска;
- Руль б’ється — диск деформовано.
Для перевірки використовують: штангенциркуль, контрольні мітки, роликовий мікрометр.
Як забезпечити безпеку гальмування влітку

- Уникайте різкого водіння, маневрів, прискорень;
- Дотримуйтеся дистанції;
- Використовуйте двигун для гальмування;
- Зменшуйте швидкість перед поворотами;
- Застосовуйте всі гальмівні режими в горах;
- Уникайте частого гальмування на спусках.
Як покращити охолодження гальм
- Регулярна перевірка гальм;
- Не перевантажуйте авто без потреби;
- Використовуйте напівметалеві або керамічні колодки;
- Заливайте ГР із високою температурою кипіння;
- Оптимізуйте повітрозабірники;
- Ставте диски з вентиляцією;
- Установіть гальмівні радіатори.
Навіть без значних витрат можна забезпечити надійну роботу гальм. Оцініть власні звички за кермом і не економте на безпеці.