Як самостійно провести ТО автомобіля: що і коли перевіряти?

Регулярне технічне обслуговування (ТО) передбачається в процесі експлуатації та володіння автомобілем. Комплекс виконуваних процедур дозволяє підтримувати транспортний засіб у належному технічному стані.

Своєчасна заміна витратних матеріалів подовжує термін служби механізмів, а вчасно виявлена проблема, дозволяє усунути потенційну несправність. Для цієї мети проводиться низка замін, оглядів і перевірок з періодичністю 10 - 15 тис. км пробігу або щорічно (точні дані вказує виробник у керівництві з експлуатації).

Під час гарантійного періоду обслуговування відбувається в умовах сервісу, але якщо такої необхідності немає, то щоб не переплачувати гроші за прості послуги, всі процедури можна робити своїми руками. ТО і самостійна діагностика автомобіля виконується в гаражі. Головне мати необхідний інструмент. А як, що, коли перевіряти і міняти, докладно описано в статті фахівцями сайту Takar.


Основні етапи самостійного ТО

Крім планової заміни таких витратних матеріалів, як: мастила, фільтри, технічні рідини, свічки, деталі ГРМ, до заходів, що використовуються для оцінки стану авто, входить:

  • огляд кузова;
  • діагностика механізмів двигуна;
  • перевірка ходової та рульової частини;
  • регулювання різних систем;
  • контроль стану гальмівного механізму.

Проводиться діагностика для виявлення дефектів і пошкоджень. Також перевірці підлягають інші деталі та системи авто. Зокрема: шини, підвіска, герметичність контурів охолодження, живлення, випуску відпрацьованих газів. А ще, контроль електричних компонентів і справність освітлення. Комплекс усіх цих робіт покажуть загальний технічний стан транспорту навіть у тих випадках, коли видимі ушкодження, збої чи сліди зносу, відсутні.

Точний перелік процедур відрізнятиметься залежно від авто, його пробігу та виду обслуговування. ТО автомобіля передбачає:

  • заміну мастила (у двигуні, в коробці передач, в ГУР, редукторі);
  • заміну технічних рідин (ТЖ і антифриз);
  • заміну фільтрів (масляний, повітряний, паливний);
  • заміну інших витратних матеріалів (свічки запалювання, приводні ремені агрегатів і ГРМ);
  • заміну зношених деталей гальмівної та ходової системи (колодки, диски, захисні гумові елементи супортів, шарнірних з'єднань і трансмісії).

Виконання всіх процедур ділять на етапи. Поточний і технологічний. Першим, передбачається огляд видимих деталей автомобіля, заміну масла, фільтрів та інших матеріалів відповідно до регламенту. Технологічним - діагностика і заміна зношених деталей.


Діагностика авто: як робити і що перевіряти

Перед тим, як зробити діагностику автомобіля, варто подумати, робити її самому або на СТО. У сервісі будуть потрібні значні кошти, але буде гарантія на виконані роботи. А при самостійному виконанні, є можливість контролю всіх етапів процедури, однак знадобляться трудові та часові витрати, а також повинен бути певний рівень знань, умінь і набір обладнання.

to_avtomobilya_2

Є два варіанти як зробити діагностику машини: із застосуванням електронних засобів і механічним способом. Щоб її виконати, використовують діагностичний сканер, мультиметр, манометр, ендоскоп, димогенератор, прилад для чищення паливної системи, налаштування фар, монтажний інструмент.

Електронна діагностика передбачає використання комп'ютера, спеціального обладнання та діагностичного сканера. Таке обладнання застосовується, щоб провести опитування електронних систем управління автомобілем і виявити приховані збої в роботі двигуна, системи опалення, безпеки та інших механізмів, які управляються електронними блоками.

Основним доступним методом вважається механічна діагностика авто, оскільки робити її можна використовуючи лише підручні засоби. Аналізується акустичний шум, проводиться візуальна перевірка складових компонентів, робляться висновки згідно зі змінами в роботі мотора під час впливу на вузли та системи авто. Головними моментами є: сторонні шуми, зміна оборотів двигуна на різних режимах роботи.

Для повної діагностики автомобіля виконується:

  • перевірка рівня і консистенції оливи або охолоджувальної рідини;
  • візуальний огляд стану вузлів, агрегатів і механізмів;
  • перевірка зносу гальмівної та ходової системи (зношеність колодок, дисків, шин, кути установки коліс);
  • аналіз справності деталей підвіски;
  • контроль герметичності гальмівних контурів, системи охолодження, опалення, подачі палива і випуску відпрацьованих газів;
  • читання кодів помилок;
  • наявність і характер сторонніх шумів, що надходять з двигуна, КПП, ходової частини;
  • перевірка приводних ременів;
  • оцінка стану свічок запалювання/накала;
  • пошук наявності слідів витоків сервісних рідин (мастило, антифриз, МОР, холодоагент).


Як провести комп'ютерну діагностику двигуна самостійно

to_avtomobilya_3

Існує три варіанти як робиться діагностика авто. Можна використовувати комп'ютер, мобільний гаджет (планшет, смартфон), портативний автомобільний сканер. Комп'ютерна діагностика може показати до 90% несправностей з двигуном, КПП або інших електросистем і активних компонентів, які мають зв'язок з ЕБУ автомобіля.
Зі способів, як провести комп'ютерну діагностику двигуна самостійно, доступних звичайному автовласникові, найпростіший - придбати сканер-адаптер (ELM327), що має роз'ємом OBD-ll, і встановити програмне забезпечення (Torque, ScanMaster, PROScan та інші) на свій мобільний апарат. Після підключення до авто, програма, за допомогою сканера, опитує електронні блоки авто, розшифровує отримані коди і формує звіт стану електронних систем.
Щоб впоратися з такою діагностикою, від автовласника потрібно знати розташування діагностичного роз'єму в салоні (буває під панеллю біля кермової колонки і в районі бардачка), навички поводження з мобільними пристроями, вміти працювати з інформаційною базою для розшифровки кодів помилки і встановлення можливого діагнозу.
Діагностику, з використанням комп'ютерних систем, виконують у 4-х випадках прояву несправності:

  • на приладовій панелі запалилася лампочка двигуна «CHECK»;
  • пропала потужність або прийомистість мотора;
  • підвищилася витрата палива;
  • нестабільні оберти на холостому ходу або з'явилися провали.


Перевірка рідин і заміна фільтрів

Під час самостійної перевірки технічних рідин слід визначати рівень, колір, запах, наявність домішок. Якщо рівень на мінімумі долити. Коли рідина опустилася за позначку min на бачку, варто шукати протікання. Зміни кольору і запаху вказують на проблему в двигуні.
Фільтри підлягають регулярній заміні. Найрідше змінюється паливний фільтр на авто з бензиновим ДВЗ (десь раз на 4 роки), на дизелі набагато частіше. В іншому разі виникне засмічення магістралі. Масляний фільтр варто замінити разом з мастилом (щорічно або згідно з регламентною періодичністю), від цього залежатиме, як довго зможе пропрацювати двигун без серйозних проблем.
Повітряний фільтр також змінюється щорічно за регламентом, а якщо цього не зробити, або використовувати неякісний фільтрувальний елемент, то помітно знизиться потужність і динаміка ДВЗ. Якщо засмічений салонний фільтр почнуть сильно потіти стекла, стане важче дихати, а в запущених випадках, з'являється запах цвілі. Але щоб фільтри або інші запчастини для ТО без проблем відпрацювали весь відведений їм термін, необхідно, щоб вони були якісними і правильно підібраними.


Перевірка освітлювальних приладів та електричної системи

Необхідно регулярно перевіряти електричні системи, що відповідають за освітлення і генерацію струму. Лампочки, проводка, плавкі запобіжники, АКБ, генератор. Це не тільки стабільний запуск двигуна, а й безпека на дорозі. Оскільки самому провести діагностику авто по електронній частині не складно, то проводьте регулярне обслуговування електрики, контролюйте, щоб не було витоків струму, а всі фари і лампочки світилися.
Якщо помітили, що вранці АКБ просаджений, то за допомогою мультиметра слід перевірити споживання струму кожним споживачем автомобіля, коли він не запущений. Витік струму садить акумулятор. А вимірювання напруги на клемах, покаже, чи заряджає генератор батарею і чи не час її міняти.


Огляд і заміна шин

Термін експлуатації автомобільних шин близько 5 років (залежить від того, скільки вони зберігалися на складі, оскільки загальний ресурс, що закладається виробником, дорівнює 10 рокам). Але від інтенсивності експлуатації, справності підвіски, стилю водіння і якості доріг, знос може статися набагато раніше.
Колеса слід регулярно оглядати на предмет порізів, вад, втрату балансирних важків. Вимірювати або контролювати (за спеціальними мітками) знос протектора, контролювати тиск (за датчиками або манометром). Проводити сезонне очищення і перестановку по осях. Нерівномірний знос - ознака розбалансування або несправностей у підвісці.


Перевірка гальмівної системи

to_avtomobilya_4

Гальмівний механізм потребує щорічного обслуговування, а зношені диски та фрикційні накладки своєчасної заміни. Обслуговуванням передбачається:

  • оцінка залишкової товщини матеріалу;
  • огляд цілісності гумових манжет;
  • наявність корозії на поршні та напрямних супорта;
  • контроль цілісності гальмівних магістралей;
  • зміну МОР (кожні 2 роки).


Перевірка підвіски і рульового управління

Вузли ходової, підвіски і рульового управління в сервісі оглядають на підйомнику під час заміни масла. Самому це можна зробити з оглядової ями або на естакаді. Перевірці підлягають:

Під час діагностики рульового управління увагу варто приділяти стану гумових пильовиків на наконечниках, роботі рейкового механізму, рульових тяг, насоса ГУР (наявності сторонніх шумів під час повороту рульового колеса), кількості та стану рідини в бачку.
Розгойдування кузова - ознака несправності амортизаторів, а просідання свідчить про знос пружин. Стуки і крен вказують на пошкодження гумових елементів підвіски.


Додаткові перевірки та профілактика

Щорічний огляд всіх доступних вузлів, не тільки продовжить термін експлуатації, але і є найпростішим способом як самому зробити діагностику автомобіля. Регулярне виконання такої процедури дозволяє контролювати роботу основних систем і механізмів.
Кожен автовласник зобов'язаний проходити технічний контроль згідно з регламентом рекомендованого виробником авто з метою забезпечення безпеки руху. Особливо важливо приділяти увагу механізмам, якщо вже є явні ознаки порушення роботи. А те, що використовується постійно: фари, поворотники, педалі, кермо, селектор перемикання, перевіряти варто перед кожною поїздкою.

Читайте також: Точність на першому місці: Заміна ременів ГРМ - крок за кроком