Завдання, які має виконувати трансмісійне масло, здебільшого визначаються тим, яку встановили коробку передач. Добре вже те, що вирішувати, як вибрати рідину для трансмісії, доводиться нечасто. Вибирати, тим не менш, від цього простіше не стає. Потрібно знати, що рекомендує виробник, але і про інші обставини не забувати. Наприклад, про те, наскільки інтенсивно експлуатуєте авто, чи трапляються сильні морози тощо.
Види трансмісійних рідин (механічна, автоматична)

До того, як зайнятися підбором, важливо правильно сформулювати, які висунути вимоги до трансмісійної оливи. Саме формулювання, яка найкраща трансмісійна рідина, не можна вважати коректним. Оливи прийнято розрізняти за:
- Основою. Вона може бути мінеральною, напівсинтетичною, синтетичною.
- Пристосованістю для певної коробки передач - «механіки» або «автомата». Крім ATF, які призначаються для АКПП, випускаються трансмісійні рідини для варіаторів (CVT), «роботів» (DSG) і коробок, у яких подвійне зчеплення (DCT).
Класифікації трансмісійних олив для «механіки» і «автомата»
Щодо трансмісійних рідин для МКПП заведено користуватися двома класифікаціями:
- В основу SAE поклали коефіцієнт в'язкості (її розглядають як кінематичну і динамічну). Кінематична в'язкість визначає, за наскільки низьких температур, масло збереже експлуатаційні характеристики. За цим параметром вона може бути літньою (SAE в діапазоні від 90 до 250), всесезонною (SAE від 75W-90 до 85W-140), всесезонною (SAE від 75W-90 до 85W-140) або зимовою (SAE від 70W до 85W). Літера W означає придатність для експлуатації в зимових умовах.
- API виходить з типу присадок і їх відсоткового вмісту в трансмісійній рідині. Виділяють категорії GL-1 - GL-6. На сьогодні застосовуються для легкових автомобілів, як правило, GL-4 і GL-5. Виробники категорично наполягають, що не можна одну з цих трансмісійних рідин замінювати іншою. При цьому розроблено універсальні GL-4/GL-5.
Для АКПП призначають трансмісійні рідини з маркуванням ATF. Для варіаторів і роботизованих коробок передач потрібні спеціалізовані продукти. У їхній назві має бути присутнє відповідне маркування - CVT або DSG/DCT.
Істотний момент під час купівлі трансмісійного масла: потрібно брати до уваги допуски, які встановив виробник.
Як вибрати рідину залежно від типу трансмісії

Підшукуєте трансмісійну оливу, яку вибрати, потрібно вирішувати, відштовхуючись від п'яти параметрів:
- Якої марки, моделі автомобіль, якого року випуску.
- Яка встановлена коробка передач.
- Що рекомендує виробник.
- В яких умовах експлуатуєте авто.
- Наскільки холодною/жаркою буде погода.
Для «механіки» універсальним вибором стануть всесезонні трансмісійні рідини, наприклад, 75W90. GL-4 заливають не тільки в коробку передач, а й у редуктор. Використовується і для гіпоїдних передач, і для конусних. Для авто, яке має зазнавати підвищених навантажень, варто підшукати масло з параметрами, що відповідають GL-5. У ньому менше сірки, присадки краще захистять від задирок. Використовують GL-5 для гіпоїдних передач.
Вибирати трансмісійну рідину для «автомата» простіше. Дотримуйтеся допусків, рекомендацій, які виставив виробник авто.
Вплив температури на вибір рідини
Погодні умови в різних регіонах України іноді відрізняються суттєво. Тому під час вибору трансмісійної оливи для авто з МКПП варто дивитися не лише на рекомендації виробника, а й на те, яка встановиться температура протягом сезону. При цьому варіювати параметри, запропоновані виробником, не варто більше, ніж у рамках одного кроку. Пропонує заливати 75W80, для спекотного літа можна брати трохи в'язкіше 80W90. Припускаєте, що зима буде суворою, краще користуватися малов'язкою трансмісійною рідиною - 75W або навіть 70W.

Автомобілістам, які використовують «автомат» там, де взимку температура нерідко опускається значно нижче нуля, варто скористатися простою підказкою при виборі трансмісійної рідини. Залийте таку, що втрачає плинність при температурах хоча б на десяток градусів нижчих, ніж можуть очікуватися взимку. Тоді проблем точно не буде.
Чималі складнощі для АКПП створює літня спека в Україні. Масло може сильно перегріватися, спінюватися. Через це коробка передач зношується прискорено. Щоб цього не допустити, слід правильно підібрати охолоджувальний контур. Для авто з двигуном потужністю до 2,0 л достатньо 4-рядного. Подовжите контур, щоб домогтися кращого охолодження, доведеться встановити термостат. Тоді взимку не витрачатимете додатковий час на прогрівання коробки передач.
Рекомендації виробників автомобілів
Раціонально не поради щодо вибору трансмісійної рідини вислуховувати, а вивчити, що пропонує виробник. Так менша ймовірність, що помилитеся. Для «механіки» допускається незначно відступити від рекомендацій виробника, враховуючи, якими будуть погодні умови. Залежно від погоди трансмісійну рідину заливають більшої або меншої в'язкості.
«Автомати» куди вибагливіші, тому виробники, німецьких, наприклад, автомобілів пропонують використовувати такі трансмісійні оливи:
- Audi - Toyota ATF Type T-IV VW: G 052 162;
- BMW - LA 2634/ETL-7045, E/ETL-8072, B/LT 71141;
- Mercedes-Benz - MB 236.2, 236.5, 236.6, 236.7, 236.9, 236.10, 236.11;
- Opel - згідно зі стандартом Dexron VI;
- Volkswagen - VW G 052 162, G 055 025, G 052 990.
Для авто з варіаторними коробками передач рекомендують заливати:
- VW G 052 180, G 052 516 - для Audi, Seat, Skoda, Volkswagen;
- CVTF TC/CVTF FE - для Toyota;
- CVTF-J1/CVTF-J4 - для Mitsubishi;
- CVT NS-2 Fluid/CVT NS-3 Fluid - для Nissan;
- CVT Green1, CVT Green 2 - для Suzuki.
Чого не рекомендують робити, так це змішувати різні трансмісійні рідини. Пакети присадок під час взаємодії можуть істотно змінити експлуатаційні характеристики оливи.
Коли і як міняти рідину в трансмісії
Для «механіки» заміна рідини в трансмісії рекомендується після 100 000 км пробігу. Однак варто замінити оливу раніше, якщо:
- купили вживане авто з пробігом понад 60 000 км;
- користувалися напівсинтетичною оливою - за пробігу до 60 000;
- інтенсивно експлуатували машину - при пробігу до 70 000.
Перед тим, як встановити авто для заміни трансмісійної рідини, прокотіться на ньому протягом щонайменше 10 хвилин. Спочатку відкрутіть пробку для заливки, потім - зливну. Зливаємо в підготовлену ємність. Під час заправки потрібно стежити, щоб не перелити. Закрутити бажано новою кришкою з кільцем ущільнювача.
На «автоматах» масло змінюють, як правило, після пробігу в 50 000-60 000 км. Раніше, якщо виявилося, що:
- рідина підтікає;
- передачі вмикаються з зволіканням;
- перемикання відбувається ривками;
- робота коробки передач супроводжується вібрацією, шумом.
Повну або часткову заміну проводять, піднявши автомобіль. Залили, перевірте, який рівень, чи немає витоків. Проїдьте трохи, щоб перевірити, як поведеться коробка при переході в різні режими.
Замінили масло в коробці передач, не забувайте контролювати, як вона працює. Не перевантажуйте без особливої необхідності.
Читайте також: Весняний ТО: які запчастини можуть знадобитися?