Критичні фактори під час вибору пружин підвіски для вашого автомобіля

Види пружин на авто


Гвинтова пружина - пружний елемент підвіски, виготовлений з крученого шматка загартованої сталі. Задає кузову потрібну висоту, утримуючи вагу, пом'якшує коливання, працює у тандемі з амортизатором. Чим краще збалансована така пара, тим стійкіше і приємніше керування. Відповідає цей вузол за кліренс автомобіля та контакт шин із поверхнею під час руху. Від характеристик та якостей, багато в чому залежить, вантажопідйомність, комфорт та безпека їзди.


Термін служби пружин підвіски не встановлено. Він залежить багатьох чинників. Але, якщо знехтувати симптомами несправності деталей ходової, замінити запчастину без урахування передбачуваного навантаження або ігнорувати поради щодо догляду та експлуатації, то пружинний елемент доведеться змінювати значно частіше.


Навіщо потрібні пружини в підвісці автомобіля

Проєктування підвіски без пружин неможливе. Вони забезпечують плавність ходу амортизаторної стійки під час руху. Також ключовим завданням є утримання ваги транспорту та забезпечення постійного контакту коліс із дорожнім покриттям. Працюючи у парі з амортизаторами, вони доповнюють один одного, роблячи їзду комфортною та безпечною.

Головною характеристикою пружин підвіски - жорсткість. Але не думайте, як зробити пружину жорсткішим. Виробником вона підбирається з урахуванням маси транспортного засобу, допустимих навантажень, характеру та умов експлуатації. Високий рівень жорсткості покращує керованість, але погано згладжує нерівності. На м'яких пружинах підвіска плавно відпрацьовує нерівності дороги, проте виявляється валкою при гальмуванні та поворотах.

Коли на автомобілі стануть просілі пружини наслідки, позначаться на ході штока амортизаційної стійки. На нього лягає все навантаження. Амортизатор сильніше стискається, зменшується амплітуда ходу та швидкість повернення в робоче положення. Як результат - зниження дорожнього просвіту, автомобілем стане важче керувати, виникають пробої до обмежувача, прискорене зношування деталей підвіски та загроза зламу самої пружини.

На характеристику та поведінку в процесі роботи шматка крученого дроту, крім жорсткості, впливає товщина прута, тип металу, крок витка, висота та форма. Від таких показників залежить адаптація до навантажень та стійкість при стисканні. Тому є кілька видів пружин для автомобілів, кожен із них призначений для своїх завдань.


Види пружин на авто

Широкий асортимент при підборі збиває з пантелику автовласників, які не знають, чи впливають пружини на жорсткість підвіски. Адже вони відрізняються завтовшки, висотою, формою, вигином. Пружинні елементи може бути стандартними, посиленим чи мати змінну жорсткість. Всі ці параметри позначаються на тому, як поводиться підвіска під навантаженням під час руху.

За формою автомобільна пружина може бути:

  • циліндричної;

  • конічної;

  • бочкоподібною.

Встановлювати один вид замість іншого не можна. Вони мають різну характеристику роботи та конструктивну особливість. Найпростіша і найдешевша у виготовленні деталь має форму циліндра. Конічні, довше служать та мають більший робочий хід. Бочкоподібні найдорожчі у виробництві. Вони досконалі з погляду експлуатації, оскільки мають жорсткість, що змінюється, завжди зберігають стійкість, адаптуються до різних умов експлуатації.

Для автовласника всі ці варіації не такі важливі. Оскільки ніхто не робить підбір пружин за розмірами. Залежно від моделі автомобіля продавець може запропонувати:


  • стандартний варіант, який рекомендує виробник;

  • посилений, зроблені з прута більшого діаметру, призначені для їзди бездоріжжям для великих навантажень;

  • що підвищують кліренс, від стандартних відрізняються великою кількістю витків і жорсткістю; 

  • спеціальні, мають різний крок і товщину витка, є універсальними, але не на всі автомобілі такі пружини передбачаються виробником.


Як вибрати пружини для автомобіля

Просто підібрати пружину за розмірами — не вірне рішення при покупці. Бо ця деталь проектується індивідуально під конкретну марку та модель авто. Банальна зміна в комплектацію вносить корективи у характеристики пружини.


Найправильніший варіант — купити оригінал. Але це теж не завжди і не у всіх виходить. По-перше, ціна досить висока, по-друге, іноді доводиться чекати на замовлення, по-третє, новий оригінал може відрізнятися від старого. Згодом змінюється не тільки артикул запчастини, а й характеристики, якщо змінився виробник конвеєрного складання. У такому випадку, кольорові точки на прутку, будуть хорошим способом, як визначити жорсткість пружини, щоб не змінити показник підвіски.

Найчастіше вибирають альтернативний варіант - набувають деталі від сертифікованих виробників аналогів. Коштує дешевше, ресурс і показники не поступаються заводському варіанту. У темі комплектуючих для комерційного транспорту, варто звернути увагу на виробника автозапчастин Detalka, який робить якісні та доступні деталі або купувати дорожчі від іменитих брендів, таких як: SACHS, Kayaba, LESJOFORS.


Тільки перш ніж купувати аналог, варто дізнатися, як підібрати пружини на авто, щоб не нашкодити підвісці. Найкраще з таким завданням справляться фахівці у магазині. Для підбору використовують два основних методи - Vin-номер автомобіля або марка, модель, тип кузова, рік випуску. Але вибираючи пружини для автомобіля, пам'ятайте:


  • Всі запчастини повинні бути якісними, нарівні з оригінальними або, як приклад, у бренду «Дорожня Карта», що мають не одно-, а дворічну гарантію.
  • однакові параметри не є запорукою ідентичної характеристики;
  • більш жорсткі пружини покращать керованість і збільшать вантажопідйомність, але погіршують комфорт їзди; 
  • розбалансування характеристик підвіски веде до зміни кліренсу, порушить розвал-сходження, підвищить знос елементів, позначиться на стійкості авто; 
  • чим популярніший бренд, тим більше підробок на його продукцію.

Коли міняти пружини підвіски

Коли міняти пружини підвіски

Єдиної рекомендації як часто потрібно міняти пружини підвіски не існує. Це індивідуальний інтервал, що залежить від інтенсивності та умов експлуатації транспортного засобу. Ресурс, що закладається виробником становить 120 – 150 тис. км пробігу. Деякі автомеханіки рекомендують змінити пружини після другої або заміни амортизаторів.

Загалом же, це не олія, необхідність виникне лише після прояву ознак несправності. Тому, щоб зрозуміти, коли міняти пружини на авто, слід приділяти увагу всім змін поведінки на дорозі. Не забувайте регулярно заглядати під колісну арку, під час проведення ремонтів ходової та підвіски, для пошуку слідів зношування пружинного її елемента.


Як визначити знос пружини?

Зношеність пружин відразу позначиться на комфорті та керованості при їзді по нерівностях, проявиться завалами в різких поворотах на швидкості та зниженням висоти дорожнього просвіту під кузовом. Загалом, ознаки просунутих пружин будуть такими:

  • виникне перекіс авто на один бік;

  • з'явиться постукування підвіски;

  • зменшиться вертикальний хід кузова та кліренс.

Загалом, зношеність пружин помітити не складно, адже автомобіль стане явно зачіпати бампером або днищем нерівності на дорозі, а колеса глибше заходити в арку. А тим, хто все ж таки не розібрався, як зрозуміти, що пружини просіли і вимагають заміни — варто просто регулярно відвідувати автосервіс, де механіки самі підкажуть, що підвіска вимагає ремонту.


Що скорочує термін служби пружин

Як стандартні, і посилені пружини підлягають зносу. Винна втома металу. А що частіше перевантажуватиме транспортний засіб, то швидше це станеться. Тому за те, скільки пружини ходять на авто, більшою мірою відповідальний сам водій. На скорочення періоду експлуатації вплив мають:

  • Якість металу. Підробка та порушення технології виготовлення ведуть до погіршення характеристик деталі. Часті перевантаження понад номінальну вантажопідйомність. Перевантаження призводить до максимального здавлювання витків, пошкодження на них фарби і опору на злам.

  • Ушкодження лакофарбового покриття та корозія, що розвивається. Проникнення іржі впливає на міцність металу.

  • Несправні амортизатори. Зношена амортизаторна стійка перестає гасити коливання кузова, через що збільшується амплітуда роботи пружини.

Крім непрямого впливу, іноді водії скорочують термін служби пружин, вносячи зміни до роботи підвіски. Роблять різні ситуації, що впливають на висоту машини і жорсткість. Ось і всі причини чому ламаються пружини підвіски. Отже, якщо хочете продовжити їх ресурс, варто звернути увагу на умови, за яких відбувається експлуатація та своє ставлення до автомобіля.