Чому необхідно міняти стійки і втулки стабілізатора на автомобілях

Втулки і стійки стабілізатора це - елементи системи стабілізації в підвісці автомобіля. Під час руху виникають бічні крени кузова, які вимагають контролю і координації. Нейтралізацію розгойдувань і критичних нахилів корпусу машини забезпечують: стійки, поперечний важіль стабілізатора і втулки, на якому вони встановлюються.

Стійка (через специфічну форму ще називають «кісточка»), являє собою металевий прут із кульовим механізмом по краях, з'єднує стабілізатор з елементами підвіски, щоб забезпечити рухливість. Такий механізм здатний зменшити крен під час маневрів, що гарантує стійкість машини і безпеку керування. Ось для чого потрібні стійки стабілізатора.

Втулка - пружна деталь, що підтримує рівновагу кузова. Вона дозволяє прокручуватися стабілізатору поперечної стійкості при виконанні своєї функції. А за рахунок еластичності матеріалу (як правило, використовується гума), втулкою також частково поглинаються вібраційні навантаження і удари. А це - тиша і плавність ходу.

Від якості та своєчасної заміни цих елементів підвіски, залежить не просто комфорт, а безпека всіх учасників дорожнього руху. Тому кожен автовласник має знати, коли їх потрібно міняти, як правильно підібрати і замінити.


Роль стійок і втулок стабілізатора в автомобілі

zamena-stoek-amortizatora_2

Стійкість до перекидання, під час різкого повороту, забезпечують стійки стабілізатора, за що відповідають втулки - утримання, можливість руху поперечного стабілізатора і поглинання вібрацій від підвіски. Пошкодження таких елементів значно погіршує керування, а іноді, навіть стають причиною перекидання машини. Вони беруть на себе значні навантаження, тому доволі часто стають непридатними, і особливо, за умови частого руху поганими дорогами.

За допомогою цих деталей стабілізації підвіски, вдається домогтися стійкості і м'якості ходу. Роль стійок - не дати колесам втратити контакт з дорожнім покриттям при повороті. Втулки - з'єднують елемент стабілізації з кузовом, тому повинні забезпечувати плавність ходу і безшумну роботу. Разом, зменшують крен авто при поворотах керма, підтримують стійкість і маневреність під час руху.


Причини, через які потрібна заміна стійок і втулок стабілізатора

Стійки є однією з деталей в підвісці, що швидко зношуються. Причина - великі ударні навантаження і тріснуті гумові пильовики. Але також експерти сайту Takar, виділяють такі фактори, які призводять до необхідності міняти деталь:

  • низька якість металу;
  • недостатня кількість мастила в кульовому з'єднанні;
  • дефекти виробництва;
  • несправність інших елементів підвіски.

Регулярними оглядами і діагностикою, водій може продовжити ресурс стійки стабілізатора. Мінімальна вимога - контроль цілісності гумового пильовика на тяжці. Коли він пошкоджується, в з'єднання потрапляють пил і вода, які, вимивають мастило і зношують кульовий механізм. Легке бовтання елемента і глухий стукіт, ось два основних варіанти як зрозуміти, що потрібно міняти стійки стабілізатора.

До причин, через які зношуються втулки, належать:

  • постійні хитні рухи;
  • обмежений термін служби гуми;
  • перепади температур;
  • постійний контакт із піском, брудом, маслом та іншими реагентами.

Найбільше гума втрачає свою цілісність, пружність і еластичність під дією зовнішніх факторів. У місці з'єднання з'являється люфт через зношування. Найпростіший спосіб, як перевірити втулки стабілізатора - посмикування стабілізаційного механізму.

Також велику роль відіграє якість каучукової суміші і правильність установки деталей. Але найбільших навантажень, як втулки, так і стійки, зазнають у разі зносу амортизаторів і пружин.


Ознаки зносу втулок і стійок стабілізатора

Як і всі інші деталі підвіски, знос стійок і втулок проявляється гучним стуком. Ці елементи стукатимуть під час повороту, на ямах або інших нерівностях. Але, оскільки вони контактують з важелями і амортизаторами, то люфт переноситься на рульове управління. Через що з'явиться ще й биття.

Також є й інші ознаки. Низка змін у поведінці автомобіля, за якими можна визначити некоректну роботу саме втулок і стійок, одразу непомітна, тож буде потрібна додаткова діагностика. Прикладання зусилля монтажкою або посмикування від руки стійки стабілізатора, як визначити несправність, буде найпростішим із методів. Непрямими ознаками є:

  • крен при швидкісному входженні в поворот;
  • погіршення маневреності;
  • мимовільний відхід машини з курсу руху.

Основні ознаки несправності стійок стабілізатора - стукіт при погойдуванні стійки рукою, великий люфт, легкість ходу, тріщини і сліди сильної корозії. Щоб це побачити, доведеться піддомкрачувати той бік, від якого доносився шум під час руху.
Якщо зношені втулки стабілізатора ознаки несправності проявляються сильною амплітудою стабілізатора під час розгойдування, а також скрипом, клацанням, стуком і люфтом. Під час демонтажу або розглядаючи з-під автомобіля, можна також побачити утворені тріщини, знос усередині (у місці контакту зі стабілізатором) і втрату еластичності (стануть «дубовими»).
Щоб невеликий стукіт, що виходить від підвіски, не переріс у великий ремонт, - необхідно регулярно виконувати діагностику, а також своєчасно проводити заміну деталей механізму стабілізації кузова авто.


Як часто потрібно міняти стійки і втулки стабілізатора?

Чітких регламентних термінів служби у втулок і стійок немає. Їх знос і стан, контролюється під час виконання ТО. Оскільки термін служби залежить від:

  • якості матеріалу;
  • інтенсивності та умов експлуатації;
  • стану доріг і стилю водіння;
  • конкретної моделі авто.

Середній показник пробігу, зі слів автомайстрів, становить близько 30 - 50 тис. км. Але це лише орієнтовна цифра, основним показником є знос деталі. Тому, міняти чи ні, показує перевірка втулок стабілізатора і його стійок. Коли чути скрип, стукіт, відчувається люфт - потрібна заміна!


Наслідки ігнорування заміни зношених деталей

Нав'язливий сторонній шум, під час їзди нерівною дорогою, лише створить дискомфорт. Але можуть виникнути куди більш серйозні проблеми. Оскільки ці деталі критично важливі для безпечної керованості.
Знос втулок стабілізатора стане причиною, нестійкої їзди (з'явиться розгойдування) і виникне підвищене навантаження на важелі. А також негативно вплине на амортизатори і прискорить знос шин.
Якщо проігнорувати несправності, і вчасно не поміняти ці деталі, доведеться не тільки ремонтувати всю підвіску, а й, навіть, є ризик, що машина перевернеться, виконуючи різкий маневр. Відрив кріплення стабілізатора від стійки спричинить критичний крен кузова.
Якщо діагностика втулок стабілізатора або стабілізаторних стійок поперечної стійкості, показала, що вони несправні, то їх потрібно міняти. А щоб потреба в ремонті виникала якомога рідше, деталі підвіски мають бути якісними і правильно підібраними.


Вибір якісних запчастин

Такі запчастини, залежно від моделі авто, можуть відрізнятися формою, розміром, діаметром. Тому підбирати стійки та втулки стабілізатора слід згідно з каталогом за VIN-кодом. Адже діаметр і довжина не головне. Важлива висота, тип, розмір різьблення, якість матеріалу.
Найкращий варіант - вибрати оригінал. Віддавати перевагу аналогам, з метою економії, варто лише в тому випадку, якщо вони ліцензійні, а вартість пропорційна якості. Купівля китайських низькоякісних запчастин недоцільна, оскільки їх доведеться частіше міняти, а робота із заміни на СТО, досить часто, обходиться у вартість самої деталі.
Порушення технології виготовлення, використання низькопробних матеріалів, не дають змоги витримувати необхідне навантаження. Краще віддавати перевагу деталям відомих перевірених брендів, які контролюють свою якість і відповідають високим стандартам виробництва. Прикладами фірм, деталі яких гарантовано відслужать заявлений термін, є:


Як змінюються стійки і втулки стабілізатора

zamena-stoek-amortizatora_3

Втулки і стійки стабілізатора, як правило, міняються парою. Поштучно теж можна, але не рекомендується, оскільки матеріал піддається втомі. Розвал-сходження робити не потрібно, на відміну від заміни інших деталей підвіски, але ось застосовувати спеціальний інструмент і дотримуватися технології заміни, слід обов'язково.
Найпростіше поміняти стійку. Труднощі можуть виникнути лише під час відкручування гайок. Заміна втулок - складніший і трудомісткіший процес, оскільки доступ до кріплення знаходиться під днищем машини. Тож якщо можливість і кваліфікація дозволяє, спробуйте впоратися самостійно.
Для заміни стійки досить піддомкратити потрібну сторону, зняти колесо і відкрутити верхню і нижню гайки кріплення (може знадобитися спеціальний ключ). Виймається деталь насилу. При установці, варто використовувати нові гайки, затягувати їх з правильним зусиллям (згідно з рекомендацією виробника). Також потрібно змащувати різьбовий шток, щоб не виникало проблем з відкручуванням (часто вони закисають, і доводиться відрізати спецінструментом).
Робота із заміни втулки проводиться з оглядової ями або на підйомнику. Крім того, також часто виникають труднощі з відкручуванням кріплення. Перед установкою нових втулок обов'язково потрібно очищати тягу стабілізатора, хомут від бруду і корозії. А саму гумову деталь змащують силіконовим мастилом, щоб зменшити знос під час роботи механізму.

Читайте також: Як самостійно провести ТО автомобіля: що і коли перевіряти?