Про те, що «дев'ятка» колись була мало не легендарним автомобілем, зараз в Україні мало хто згадує. Ті часи минули, але старі моделі Lada, як і раніше, в ходу. Лагодити їх доводиться з віком дедалі частіше. Серед інших проблем зрідка спливає і необхідність замінити регулятор тиску палива ВАЗ 2109. РТП служать довго, але з ладу з часом все ж виходять.
Як влаштований регулятор тиску палива 2109

РДТ про себе нагадує вкрай рідко. Механічний прилад відрізняє проста конструкція. Мала кількість складових елементів зводить до мінімуму ймовірність порушень у роботі, поломок.
По суті, маємо справу з мембранним клапаном. У міцному металевому корпусі розміщують еластичну діафрагму (мембрану). Вона ділить простір на дві камери. В одну надходить паливо, подача якого посилюється за рахунок розрідження повітря. Для цього задіюється впускний колектор, який з'єднаний з другою камерою. Пружина в повітряній камері покликана замикати регулятор і підтримувати мембрану. Передбачено також наявність зворотного клапана. У нього двояка функція:
- Не дає змоги пальному за нормальних умов потекти у зворотному напрямку, в паливний бак. Таким чином підтримується достатній тиск у рампі.
- При виникненні надлишкового - скидає надлишок бензину з паливної камери. Це дає змогу відновити нормальний рівень тиску.
За такої простоти пристрою РТП на «дев'ятці» просто приречений на довгі роки бездоганної роботи. Міняти його доводиться, зазвичай, після 100 000 км пробігу.
Що шкодить регулятору «дев'ятки»
Причиною заміни РТП здебільшого стає природний знос:
- мембрана втрачає належну пружність;
- пружина перестає бути достатньо жорсткою;
- зворотний клапан починає підклинювати.
Процес природного зносу РТП на «дев'ятці» розтягується на довгі роки. Тому про саме існування регулятора автомобілістам доводиться згадувати не часто. Однак порушити роботу такої надійної конструкції просто. Причиною прискореного зносу, поломок стає, як правило, непомірна економність або недбалість автомобілістів. Купуєте паливо на випадкових заправках, не приділяєте уваги тому, що воно має бути якісним - проблеми виникають досить швидко. Домішки, які в надмірній кількості містяться в неякісному бензині, швидко засмічують, забруднюють РТП. Забивається сіточка, втрачається еластичність діафрагми, починаються проблеми зі зворотним клапаном

Усім цим неприємностям простіше запобігти, ніж потім позбуватися їх, втрачаючи час і несучи витрати.
Як перевірити регулятор
Справність РТП механічної конструкції перевіряється простіше нікуди. Досить перетиснути «обратку» і подивитися, відновиться тиск чи ні. Відновився, значить, нічого не залишається, як купити новий регулятор і встановити замість несправного. Ремонтувати РТП не прийнято, хіба що промивають очищувачем карбюратора або використовують ультразвукову ванну.
Дещо складніше провести перевірку справності регулятора на більш сучасній моделі ВАЗ 2109. На них взаємодіють діафрагма і тензорезистори, напруга на яких контролюється електронним блоком управління. Для перевірки потрібен мультиметр:
- вибираємо режим, в якому вимірюється значення постійної напруги;
- підключаємо дроти приладу. Виконуємо з'єднання чорного з «-» акумулятора, червоного - з сигнальним проводом;
- заводимо двигун, щоб з хвилину попрацював у режимі холостого ходу;
- показання мультиметра повинні виявитися в районі 1,3 В;
- коли помічник погазує, вони піднімуться до 4-5 В.
У несправного РТП показання мультиметра не піднімуться. Це явно свідчить, що пора на 2109 регулятор поміняти.
Як підібрати і купити регулятор

Зараз в Україні знайти оригінальний новий РТП на «дев'ятку» проблематично. Однак можна підшукати йому заміну, яка послужить навіть краще штатного пристрою. Виконуєте пошук регулятора, по черзі обираючи в списках марку авто - Lada, модель - Samara 2109, рік випуску - 2003-й. Дивимося, що підходить для хетчбека з бензиновим двигуном об'ємом 1,5 л у бюджетному сегменті:
- FIRAD VF623F10, VF624F10,VF3.502.022, VF1.502.203, VF623F10,VF2.552.027;
- МОТОРПАЛ 69041-19, 69041-19;
- Detalka 33.1111282-01.
Для значно менш вживаного автомобіля, можливо, доведеться вибрати РТП, ціна якого буде вже не бюджетною. Порівняно недорого обійдеться купівля:
- BOSCH 0 281 006 48;
- BOSCH 0260130030;
- BOSCH F 01M 101 21
- PIERBURG 722017520;
- Borsehung B12232;
- BOGAP C6317100.
Навіть для порівняно нової «дев'ятки» навряд чи варто витрачатися на купівлю РТП із преміального сегмента.
Вибрали, зверніться через чат до менеджера. Нехай проконсультує, який регулятор краще підійде для вживаного авто. Заодно уточніть, як оплачувати, яким способом краще провести доставку замовлення.
Як провести заміну регулятора
Отримали новенький РТП для «дев'ятки», поставити його замість старого можете в автосервісі або самостійно. Для самостійної заміни потрібно мати у своєму розпорядженні ключі (на 24 і імбусовий (шестигранний) на 5, викрутки, ганчірки. Послідовно:
- скиньте тиск у рампі;
- зніміть вакуумний шланг;
- відкрутіть гайку, від'єднайте трубку. Нехай бензин стече на заздалегідь підстелені ганчірки;
- відкрутіть кріпильні болти;
- зніміть старий і встановіть новий РТП. Дії зі встановлення виконуйте у зворотному порядку.
Логічно після цього ще й форсунки почистити. Тоді паливо станемо витрачати економічніше й ефективніше.