Що робити, якщо фари пітніють

Після типової для України сухої та спекотної літа настає осінь. Вона створює автомобілістам певні проблеми. Поки тримається бабине літо — незначні. Коли починаються дощі, зранку лягають тумани, а температурні перепади протягом доби вносять дискомфорт, їх стає більше. Все частіше лунають нарікання автомобілістів, що запотіли фари всередині, конденсат випаровується не відразу.

Чим небезпечна волога у фарах

Волога на склі/пластику освітлювального приладу не дозволяє йому повною мірою проявити робочі характеристики. Дорога попереду автомобіля не освітлюється як слід. Іноді через заломлення світла у краплях конденсованої вологи виникають сліпі зони, які водій не бачить. Тьмяне світло не дає можливості для повноцінного огляду, розсіюється нерівномірно.

Доводиться напружувати зір, при зміні дорожньої ситуації приймати рішення швидше, ніж зазвичай. До того ж, ще й задні ліхтарі не дають розгледіти положення автомобіля з достатньої відстані (з цим часто стикаються власники Chevrolet Cruze). Така ситуація нервує, що часто призводить до помилкових дій за кермом.

У цьому полягає головна небезпека запотівання фар. Волога помітно знижує безпеку руху. Окрім цього, автомобілістам, які нерідко нехтують небезпекою, що виникає час від часу, варто звернути увагу на інші негативні наслідки накопичення конденсату на склі фари:

  • автолампи виходять з ладу раніше терміну, передбаченого виробником. Міняти потрібно тільки парами, щоб отримати рівномірне освітлення. Це призводить до додаткових витрат;
  • нагрітий відбивач при контакті з конденсатом може вийти з ладу;
  • контакти окислюються. Особливі неприємності це доставить власнику автомобіля з нерозбірними фарами. Перестане світити лампа через окис на контактах — заміна обійдеться дорого;
  • корозія руйнує металеві елементи.

Все це доводить, що байдуже ставитися до запотівання фар не слід.

Фари пітніють — причини конструкційні та зовнішні

Якщо потрапляння вологи всередину освітлювальних приладів автомобіля настільки небезпечне, то чому б його не попередити? Здавалося б, що простіше створити герметичну конструкцію, яка повністю виключить запотівання скла. Виявляється, ні — конденсат утворюється не тільки тому, що волога знайшла шлях усередину фари через якийсь дефект. Є й низка інших причин.

Природна причина запотівання зсередини

У лампі є нагрівальний елемент, який стає джерелом світла. Якщо повітря буде розігріватися в замкненому корпусі, то тиск почне зростати. З часом цілісність конструкції порушиться. Тому необхідна вентиляція фари, щоб гаряче повітря виходило, поступаючись місцем холодному, що надходить ззовні.

Конструкція автомобільної фари передбачає наявність сапунів — клапанів, отворів, через які проходить повітря. Це дозволяє не перегрівати його всередині конструкції. Зрозуміло, що прохолодне повітря містить вологу, яка під впливом тепла від лампи випадає на поверхні, утворюючи шар конденсату. Цим явищем цілком можна знехтувати, оскільки такий конденсат випаровується дуже швидко. Він не здатний завдати шкоди ні елементам конструкції, ні рівню освітленості.

Скільки-небудь помітне утворення конденсату з природних причин характерне виключно для галогенних автоламп. Ксенонові, світлодіодні, лазерні від нього практично позбавлені, оскільки нагріваються зовсім мало.

У деяких моделях авто утворення конденсату передбачене виробником. Його прибирають, поклавши пакетики силікагелю. Автомобілісту, якому дісталася така машина, потрібно вчасно міняти силікагель, щоб не допустити запотівання.

Через які несправності з’являється конденсат на склі

Природне запотівання далеко не завжди пояснює, чому потьмянів світло. Найчастіше це відбувається через те, що:

  • допущений брак конструкції, вона спочатку негерметична;
  • нещільно, криво встановили лампу під час заміни;
  • потріскалися ущільнювальні гумові прокладки, що герметизують задню кришку;
  • нещільно закрили кришку, замінивши лампу;
  • ослаб герметик у місцях, де скло/пластик кріпиться до корпусу. Це часто буває на моделях Lada Granta. У найневідповідніший момент з’ясовується, що через це запітніли протитуманки, лампа дальнього світла;
  • вентиляційні отвори розташовані неправильно. Вони повинні знаходитися знизу. На Lada Granta їх іноді взагалі забувають зробити;
  • забилися брудом, постраждали від механічного удару сапуни;
  • з’явилася тріщина в обтічнику, корпусі, кришці. Таке характерне для Volkswagen Passat B6;
  • неправильно працює, відмовив гідравлічний коректор фар;
  • після вимкнення світла при високій вологості (мили машину, йде дощ, стоїть густий туман) накопичився конденсат.

Особливих причин хвилюватися немає, якщо запотівання зникає не пізніше ніж через пів години після увімкнення освітлення.

Що робити, якщо фари у конденсаті: спершу з’ясовуємо причину

Коли потрібно розібратися, чому скло пітніє зсередини, спершу висушіть його:

  • у теплу погоду зупиніться на вулиці, не глушіть двигун, щоб не посадити акумулятор. При ввімкненому ближньому світлі волога піде швидко;
  • не плануєте поїздок — залиште машину в сухому гаражі, знявши кришку з фари;
  • покладіть всередину корпусу пакетики силікагелю;
  • продміть негарячим повітрям. Використовуйте побутовий фен або компресор. Повітря закачуйте через дренажні патрубки або зняту задню кришку.

Просушили — приступаємо до візуального огляду. Вже на цьому етапі часто стає зрозуміло, звідки з’явилася волога у фарах. Не знайшли:

  • знімаємо (деякі моделі автомобілів дозволяють отримати доступ без цього, просто відкрийте капот);
  • прочищаємо сапуни, якщо забилися;
  • міняємо в них поролон;
  • перевіряємо герметичність фари. Для цього вставляємо заглушку в один із вентиляційних патрубків. Через другий подаємо повітря (без фанатизму, щоб корпус не тріснув) або дистильовану воду (скло при цьому розташовуємо внизу).

Змогли самостійно виявити, чому з’являвся конденсат — усуваємо причину.

Як прибрати вологу з фари

Для ремонту фар запасаємось герметиками, засобами для чищення, серветками. Для більшої впевненості переглянемо відео, на яких досвідчені автомобілісти вирішують аналогічну проблему. Приступаємо:

  • очищаємо поверхню;
  • заповнюємо тріщину силіконом для оптики/клеєм для пластику;
  • очікуємо належний для висихання час. Не хочете довго чекати, поки просохне — прискорте процес. Задійте фен, теплову гармату;
  • перевіряємо, чи відновилася герметичність фар.

Із запотіванням протитуманок радять впоратися, якщо нічого не виходить, висвердлюванням отвору внизу корпусу. Іноді допомагає. Іноді стає тільки гірше. Тоді заклеюємо отвір герметиком.

Чим точно не потрібно користуватися для ремонту фар — так це термоклеєм. Вібрації швидко порушать з’єднання, знову з’явиться конденсат. Надійніше застосовувати герметик — поліуретановий, силіконовий.

Як запобігти утворенню конденсату у фарах

Профілактика не потребує витрат, зате запобігає нервуванню й чималим витратам:

  • час від часу міняйте пакетики силікагелю в корпусі;
  • стежте, щоб дренажні патрубки не засмічувалися, прочищайте;
  • збираєтеся мити машину — дайте фарам охолонути.

Догляд нескладний, із ремонтом, якщо скла сильно запотівають, можна впоратися самостійно. Тоді освітлення будете підтримувати на рівні, достатньому для безпечної їзди в будь-яку погоду, у сутінках і вночі.