Температура нижче нуля для будь-якого автомобіля стає суворим випробуванням на міцність. Особливо для двигуна. Від його справності та коректної роботи залежить функціонування практично кожного «органу» машини, комфорт і безпека як водія, так і пасажирів. Тому, щоб раптово не виникли перебої з ним, потрібно відповідне моторне масло для запуску в мороз. І це дуже важливий момент, оскільки якщо воно не призначене для холодів, серйозних проблем не уникнути.
Потурбуйтеся про це питання заздалегідь. Розбираємося, як вибрати масло взимку таким чином, щоб воно підійшло для різних показників низьких температур, характерних для кліматичних широт нашої країни.
Чому масло особливо важливе взимку
«Правильне» масло в зимовий період здатне позбавити власника авто від безлічі проблем. Що може піти «не так», якщо воно не підходить для холодів:
- Через сильне загущення на морозі будуть проблеми із запуском двигуна. Це, в свою чергу, погано позначається на акумуляторі та стартері через надмірне навантаження.
- Елементи двигуна будуть швидше зношуватися, оскільки більш густе масло гірше прокачується по системі і мотору доводиться якийсь час працювати «на суху».
- Перепади температур і тривалі прогрівання двигуна сприяють тому, що масло швидше втрачає свої початкові властивості. А ще утворюються відкладення, що додатково погіршує його характеристики.
Саме тому масло для зими авто набагато важливіше, ніж навіть влітку. Отже, підбирати його потрібно дуже уважно.
Що означає індекс в'язкості
Під цим показником слід розуміти плинність рідини в даний момент і те, наскільки масло залежить від температури. У нього, по суті, немає одиниці виміру. Чим вище буде індекс, тим незначніше змінюється в'язкість при низьких температурах. Тобто, воно буде в таких умовах густіти мінімально. Так, при морозі масло з такою характеристикою швидше розподіляється по системі, зменшує знос деталей при нагріванні.
Досвідчені автомобілісти сходяться на думці, що оптимальна в'язкість масла для холодної погоди в наших широтах — 5W і 10W. За допомогою числа перед літерою «W» зашифрована морозостійкість. Чим воно нижче, тим масло менше густіє при низькій температурі і тим швидше змастить всі деталі мотора при холодному пуску. Після літери «W» теж вказується цифра. За нею ховається інший параметр: в'язкість рідини при 100℃. Якщо число вище, то і густіше масло в розігрітому двигуні.
Мінеральне, напівсинтетичне або синтетичне
Масла за складом класифікуються на мінеральні, синтетичні та напівсинтетичні. Відразу зазначимо, що мінеральне масло — найгірше рішення для морозної погоди. Воно в такій ситуації сильно густіє, тому кожен запуск двигуна буде непростим, та й знос елементів системи значно прискориться.
Найкраща моторна олива для зими — синтетична або напівсинтетична. У кожного з них є свої плюси і мінуси. Наприклад, Синтетична олива для зими навіть у сильні морози не буде густіти, забезпечуючи хороше змащення деталей двигуна. Це відмінний вибір для регіонів з суворими зимами, де температура може опускатися нижче 30 градусів за Цельсієм. Напівсинтетична олива теж досить непогано протистоїть низьким температурам. Так, воно поступається синтетиці, але для широт з помірним кліматом і південних регіонів підходить. Також це найбільш прийнятний варіант для автомобілів з великим пробігом, так як синтетика буде занадто рідкою для такої машини.
Як вибрати масло за температурою регіону
Раніше ми вже розібралися з тим, що при виборі моторного масла обов'язково потрібно дивитися на його в'язкість і склад. Для цього дивимося на дві цифри, вказані перед і після літери «W». Перша підказує про показник низькотемпературної в'язкості, друга — про високотемпературну. Що стосується складу, то і з цим все більш-менш зрозуміло: синтетика і напівсинтетика для зими кращі за мінеральну рідину.
Тому підбираючи масло, орієнтуватися слід на температуру свого регіону. Навіть в межах однієї країни різниця може становити 5, 10, а то й 15 градусів. Для місцевостей, де зими досить суворі, краще купувати рідину з позначкою «0W» або «5W». Її ж можна буде використовувати і влітку, якщо другий показник — 30 або 40. Загалом, масло 5W-30 і 5W-40 взимку буде максимально доречним для таких експлуатаційних умов.
Якщо машиною користуються в регіоні з помірним кліматом, можна щодо в'язкості допустити деяке «послаблення». Універсальний варіант — 5W-30 або 5W-40. І взимку, і влітку така олива буде справлятися зі своїм завданням.
Автомобілісту ще можна порадити прислухатися до рекомендацій виробника його транспортного засобу. Це точно не буде зайвим. Але все ж варто орієнтуватися і на інші параметри, оскільки виробник не може передбачити всі ситуації та умови експлуатації.
ТОП-5 олив для зимової експлуатації
Рейтинг олив для зими може включати великий перелік гідних варіантів продукції. У кожного з них є свої шанувальники, тому непросто виділити лише п'ять «переможців». Але до цього списку точно можна включити наступну продукцію:
- Синтетика FEBI BILSTEIN 5W40. Німецький продукт — універсал для двигунів. Дивує своєю здатністю забезпечувати відмінну роботу мотора при критично низьких температурах.
- Синтетика SWAG 0W40. Ще одне моторне масло німецького виробника. Ця всесезонна рідина надійно захистить двигун при найнижчих температурах. З ним забезпечений легкий запуск.
- Напівсинтетика LIQUI MOLY 5W30. Популярний бренд випускає моторну оливу, на якій нестрашно їздити при низьких температурах. У рідину додані спеціальні присадки. Вони знижують тертя деталей і продовжують термін служби.
- Синтетика MOBIL 5W30. Продукт американського походження відмінно працює при високих і низьких температурах, захищаючи двигун від відкладень. А ще масло має поліпшену стабільність, що уповільнює старіння масла.
- Синтетика ELF 5W40. Французьке моторне масло — відомий «фаворит» власників авто, що працюють на дизельних і бензинових двигунах. У тому числі, вибір на його користь роблять і через всесезонність.
Але варто повторити ще раз: автовласникові при підборі масла варто дивитися не тільки на бренд і його популярність, а й на клас в'язкості, його склад (синтетика і напівсинтетика кращі), рекомендації виробника конкретної моделі авто.
Поради щодо заміни масла перед холодами
Перед тим, як злити старе масло, потрібно прогріти двигун. Достатньо всього декількох хвилин, щоб поліпшилася плинність масла. Але важливо не допустити його перегріву. Після цього можна приступати до зливу старої рідини, заміни фільтра і заливки нового масла. Не забуваємо про те, що після цього потрібно знову запустити мотор і уважно перевірити, чи немає підтікань через зливний отвір або фільтр. Не зайвим буде також перевірити рівень масла після невеликої поїздки.
І невелике нагадування: замінити масло бажано перед настанням холодів. Адже зайві стреси ні автомобілісту, ні машині ні до чого.