Які лампи вибрати для безпечної їзди у темряві

З настанням осені автомобілісти все частіше перебувають у дорозі в темний час доби. Тому різко зростають вимоги до електрики та освітлення автомобіля, адже від них безпосередньо залежить безпека учасників руху. На спеціалізованих форумах часто з’являються питання та коментарі щодо того, які лампи краще світять, як підвищити ефективність освітлення.

Чому для нічного водіння так важливі лампи з хорошою освітленістю

Усі автомобілісти, яким доводиться в темряві їздити по Україні, розуміють, як важливо, щоб їх добре бачили на дорозі і вони могли без напруження оглядати простір. Усі розуміють, але статистика наводить доволі похмурі дані стосовно того, наскільки небезпечно на українських дорогах у темний час доби:

  • у кожного третього автомобіля система освітлення не відповідає мінімальним вимогам безпеки. Водії цих машин наражають на небезпеку не лише себе. Через них страждають інші учасники дорожнього руху, об’єкти поблизу доріг, пасажири та вантажі;
  • приблизно 30% аварій припадає на нічні години, з 21-ї до 2-ї. При тому, що інтенсивність руху в цей час значно нижча, ніж вранці, вдень та ввечері;
  • приблизно такий самий відсоток наїздів на пішоходів. Більшість із них не дбає про те, щоб позначити себе у темряві світловідбивачами;
  • близько 40% загиблих у ДТП фіксують уночі;
  • ступінь тяжкості нічних аварій перевищує денну у 1,5 раза.

Відзначимо три фактори, які зумовили таку жахливу статистику:

  1. Непідготовленість третини автомобілів до нічних поїздок.
  2. Непристосованість органів зору до пересування у темряві. Людина — не нічна тварина. Об’єкти навколо постають у темряві в незвичних обрисах, розмитими, викривленими. Тому поїздки вночі для автомобілістів украй виснажливі. Постійна напруга призводить до втрати концентрації, швидкість реакції, і без того знижена в нічні години, через це падає.
  3. Низький рівень культури учасників руху. Деякі водії зловживають дальнім світлом. Інші — не дбають про те, щоб чітко позначити автомобіль на дорозі. Перетворюють його на примару, небезпечну для кожного, хто наздоганяє і раптово опиняється позаду. Пішоходи не обтяжують себе носінням світловідбивних нашивок, іноді поводяться подібно до здичавілих оленів.

Якщо на інших учасників руху дисциплінований водій, який розуміє, як важлива безпека, вплинути не може, то покращити освітленість свого авто йому цілком під силу.

За якими характеристиками розрізняють автолампи

Розумієте, що настає осінь, часто доведеться їздити затемна, тому потрібно шукати, як досягти кращої освітленості. За якими параметрами характеризують найкращі автомобільні лампи-2025:

  • робочій напрузі бортової мережі. У легкового авто вона повинна стабільно витримуватися на рівні 12 В. На раритетних машинах похилого віку, які досі бігають в Україні дорогами, та на деякій мототехніці — 6 В;
  • потужності. Для головних фар галогенних вона становитиме 55-65 Вт, ксенонових — 25-35 Вт, світлодіодних — 15-20 Вт. Щодо лазерних цим показником не оперують. Вони оснащені трьома діодами потужністю по 1,6 Вт;
  • світловому потоку. Світлосилу вимірюють у люменах — Лм. Найнижча вона у галогенних — 1 200 - 1 500 Лм. Може бути доведена до більших значень, але це різко скоротить термін служби. Автолампи інших видів видають набагато сильніший світловий потік — від 3 000 Лм;
  • енергоефективності. Найнижча — у галогенних. Найвищу демонструють органічні світлодіоди;
  • температурі світіння. Колірна температура пов’язана з яскравістю світлового потоку. Вимірюють у кельвінах — К. У галогенних, найтьмяніших, і колір світіння нижчий — 3 000 - 3 200 К. Це нижче оптимального рівня у 4 300 К. Ксенонові, LED, лазерні здатні видавати набагато більше — від 5 000 К;
  • терміну служби. Галогенні протримаються 500 - 1 000 годин. Виробники, які гарантують більшу тривалість експлуатації, часто досягають такого результату за рахунок зниження інших характеристик. Ксенонових — вистачить на 2 000 годин, світлодіодних — від 10 000 годин, лазерні повинні протриматися довше, ніж прослужить автомобіль;
  • вартості. Це той параметр, за яким галогенні автолампи переграють усіх. Вони обходяться набагато дешевше;
  • універсальності. Галогенні можна встановити чи не в будь-яку модель. На машину з чималим пробігом світлодіодні можна ставити, але, як правило, через адаптер, модуль. Лазерні поки що ставлять лише на авто преміум-класу.

Підшуковуючи найкращі варіанти, відштовхуйтеся від специфікацій у керівництві з експлуатації. Краще брати продукцію популярних в Україні брендів, наприклад, BOSCH, OSRAM, HELLA, Philips, NEOLUX.

Як потрібно відрегулювати лампи для ближнього світла та дальнього

Прийнято оцінювати функціональність фар автомобіля при недостатній видимості, проходженні поворотів, використовуючи три характеристики світлового променя:

  • Дальність.
  • Комфортність.
  • Ширину охоплення.

Підшуковуючи найкращі лампи ближнього світла, вони повинні забезпечити добру видимість на відстані понад 50 м, ширину — у 20 - 30 м, охоплювати ділянку діаметром у 30 - 60 м. У ламп дальнього світла промінь має сягати відстані від 150 м при ширині охоплення у 10 - 20 м і комфортності — 50 - 150 м.

Коли потрібно відрегулювати кут нахилу, як це роблять

Щоб не сліпити водіїв, які їдуть назустріч, націльте фари під правильним кутом. Оптимальні показники — 1 - 1,5 %. Це означає, що верхній край світлового потоку настільки знижуватиметься, пройшовши 1 м. Заводські налаштування передбачають саме такі параметри. Їх доводиться відновлювати, якщо:

  • часто перевозите пасажирів, вантажі;
  • замінили фару, лампу;
  • ремонтували кузов, підвіску.

Автомобіль розміщують на рівному майданчику перед спеціальним стендом, екраном. Відстань — 5 - 10 м. Світловий пучок налагоджують так, щоб точно припадав за заданими мітками. Щоб відрегулювати краще, варто регулювати кут нахилу фар, коли освітлення навколо приглушене.

Світлодіоди чи галоген — що обрати

Рідко їздите вночі та в погану погоду, світлодіодні лампи можна не встановлювати. Можливостей, які надають недорогі галогенні, буде цілком достатньо.

У чому вбачаються переваги LED-автоламп:

  • швидше вмикаються;
  • прослужать неймовірно довго. Розмови про те, що вийшлі з ладу світлодіоди замінити не можна, дійсності давно не відповідають. Плати ремонтують. Далеко не кожному автомобілісту знадобиться така послуга, LED-лампи надійні;
  • світять яскравіше;
  • видають оптимальний для зору білий колір. Це зручно і водієві, і іншим учасникам руху;
  • лінзи дозволяють регулювати кут випромінювання;
  • міцна колба захищає лампу від вібрацій, вологи, зовнішніх впливів;
  • не містять шкідливих речовин;
  • екологічні.

Часто їздите вночі, в умовах недостатньої видимості, світлодіодні лампи дозволять підвищити безпеку.

Чого не потрібно робити, домагаючись поліпшення видимості

Дотримуйтеся кількох “Не” при встановленні, обслуговуванні фар автомобіля:

  • встановлюєте галогенну автолампу, не торкайтесь колби голими руками. Залишите на ній жир зі шкіри, він пригорить. Скло помутніє, може оплавитися;
  • не ставте лампу, якщо цоколь не підходить. Навіть якщо запхнете, вібрація її змістить, світ піде не в тому напрямку, де потрібен;
  • не женіться за підвищенням потужності. Виграш в освітленості отримаєте незначний і нетривалий. Негативні наслідки — фара перегрівається, лампа плавиться, відбивачі коробляться, втрачають дзеркальне покриття, страждають контакти проводки, реле, генератор працює з підвищеним навантаженням. Ще більше воно зросте при встановленні додаткових фар;
  • не потрібно заради пустого ефекту ставити кольорові лампи. Вони гірше віддають світло;
  • не користуйтеся пластмасовими ковпаками. Вони знизять світловий потік удвічі-втричі, сприяють перегріву;
  • не витирайте фару звичайною сухою ганчіркою — подряпаєте.

Нічого складного, але чимало автомобілістів припускає такі елементарні помилки.

Як підтримати високий рівень освітленості для автомобіля

Хочете безпечно їздити вночі, у туман і дощ, мало встановити першокласні фари та автолампи, протитуманки:

  • відрегулюйте, щоб світили, як і куди слід;
  • тримайте у чистоті. Забруднення знижують рівень освітленості в рази. Мийте автошампунем, витирайте насухо серветкою з мікрофібри;
  • контролюйте герметичність. Використовуйте герметики, щоб зашпарувати тріщини, пошкодження, шви;
  • стежте, щоб не утворювались окисли, особливо на масовому дроті, що йде від корпусу до кузова;
  • відполіруйте фари, якщо світло потьмяніло. Доберіть поліроль відповідно до ступеня пошкодження.

За належного догляду, який не потребує ні багато часу, ні грошей, нескладно забезпечити темними українськими ночами добру освітленість. Це надійна запорука безпеки.