
Антиблокувальна система гальм (вона ж ABS) дозволяє уникнути повного блокування коліс під час гальмування. Це забезпечує транспортному засобу стійкість і керованість при екстреному натисканні на гальма, взимку або в дощ на слизькій дорозі. Якщо система ABS не працює, машина все одно може гальмувати, але з повним блокуванням коліс.
Один із ключових компонентів цієї системи — датчик швидкості колеса. Він встановлюється на цапфі біля кожного гальмівного механізму. Якщо виходить з ладу хоча б один із датчиків, система починає працювати некоректно. При цьому на панелі приладів загоряється лампочка ABS, а в пам’яті блоку фіксуються помилки.
Несправність виникає внаслідок обриву дроту, забруднення зубчастого або магнітного кільця, або ж виходу з ладу самого датчика ABS. Як перевірити, у чому саме проблема, способи пошуку причини відмови системи розглянемо далі в статті.
Як працює датчик антиблокувальної системи

На більшості автомобілів застосовуються два типи датчиків ABS:
- Пасивний (використовує принцип індукції) — при обертанні зубчастого диска, встановленого на ступиці колеса, формується змінна напруга.
- Активний (працює на ефекті Холла) — потребує постійного живлення, а сигнал надходить навіть при нульовій швидкості.
Незалежно від того, який тип пристрою контролю обертання коліс використовується, він передає дані на блок керування. Використовуючи отриману інформацію, модуль ABS регулює гальмівне зусилля за допомогою спеціального блоку, запобігаючи блокуванню колеса.
Визначити обрив ланцюга, відсутність живлення або несправність датчика можна за допомогою мультиметра та базових знань діагностики. Головне — розібратись, як перевірити ланцюг датчика ABS і його реакцію на обертання колеса. Такі знання допоможуть зекономити час і гроші, а також забезпечать безпеку на дорозі.
Несправності датчика ABS: ознаки та діагностика

Про несправність може сигналізувати:
- Постійно увімкнений індикатор ABS на панелі приладів.
- Помилки при зчитуванні через OBD-сканер (наприклад, P0500 — несправність датчика швидкості колеса).
- Зникла типова віддача на педалі гальма (ознака роботи антиблокувальної системи) при гальмуванні.
- Спрацьовування ABS при звичайному гальмуванні на малій швидкості.
У таких випадках потрібна діагностика системи ABS автомобіля та перевірка кожного датчика окремо.
Що знадобиться для самостійної перевірки
Для базової перевірки своїми руками знадобиться:
- OBD2-сканер або діагностичний адаптер;
- Домкрат для підняття колеса;
- Мультиметр для перевірки датчика ABS;
- Очищувач роз’ємів (за бажанням);
- Дріт або щупи (для замикання контактів у роз’ємах).
Як визначити, який датчик ABS не працює

На авто можуть встановлюватись один або чотири датчики швидкості для роботи системи ABS. Щоб зрозуміти, який із них не працює, скористайтесь одним з варіантів:
- Підключіть OBD2-сканер і зчитайте помилки в блоці ABS — більшість адаптерів вкажуть на конкретне колесо (наприклад, "FR wheel sensor fault" або коди, як C0035 — для лівого переднього колеса, чи C0040 — для правого).
- Перевіряйте кожен датчик по черзі, порівнюючи опір та наявність сигналу.
- Визначити, який потрібно замінити, можна методом виключення справних елементів.
Як перевірити справність датчика ABS
Перевірка датчика ABS — процедура нескладна, її легко виконати самостійно. Спосіб перевірки залежить від типу встановленого на автомобілі датчика. Ви можете:
- виміряти опір;
- подивитися напругу;
- перевірити живлення.
Розглянемо два основні способи перевірки працездатності датчика ABS.
Перевірка пасивного датчика ABS:

- Установіть мультиметр у режим вимірювання опору (Ом).
- Підключіть щупи до виводів датчика.
- Опір зазвичай знаходиться в межах 800–2000 Ом.
- Переключіть мультиметр у режим змінної напруги (AC).
- Покрутіть колесо вручну — має з’явитися зміна напруги (сигнал).
Перевірка активного датчика (на ефекті Холла):

- Подайте живлення та "масу" на роз’єм.
- Установіть мультиметр у режим вимірювання постійної напруги (DC).
- Підключіть один щуп до сигнального проводу, другий — до маси.
- При обертанні колеса напруга має змінюватися або пульсувати.
Як перевірити живлення на датчик ABS

Розглянемо перевірку живлення для активних датчиків (часто зустрічаються на нових авто):
- Увімкніть запалювання (двигун запускати не потрібно).
- Від’єднайте роз’єм датчика.
- Установіть мультиметр у режим вимірювання постійної напруги (DCV).
- Перевірте напругу між живильним і "земляним" контактами роз’єму (зазвичай 5 або 12 В).
- Якщо живлення відсутнє — проблема в проводці або блоці керування.
Перевірка цілісності ланцюга датчика ABS
Якщо мультиметр не показує опору, можливо, проблема в проводці. Для перевірки цілісності ланцюга виконайте наступне:
- Від’єднайте датчик від роз’єму.
- Виміряйте опір від контакту датчика до входу в блок керування (якщо є доступ) — провід не повинен бути в обриві.
- Переконайтесь у відсутності короткого замикання на масу.
Якщо ланцюг цілий, а живлення подається, але сигналу немає — отже, датчик несправний.
Скидання помилок ABS
Після заміни або ремонту датчика в пам’яті можуть залишатися коди помилок, які вже неактивні. Щоб зрозуміти, які з них відповідають за датчик, а які стосуються блоку ABS, допоможе розшифровка. Щоб перевірити, чи вдалося усунути проблему — виконайте скидання помилок ABS після діагностики за допомогою OBD2-сканера. У більшості застосунків це можна зробити через пункт "Clear codes". Скидання також відбудеться, якщо зняти мінусову клему з АКБ під капотом на кілька хвилин.