Як працює паливна система з карбюратором із фіксованим жиклером?

На відміну від карбюраторів зі змінним жиклером, у яких розмір прохідного отвору може адаптуватися до змінних умов роботи двигуна, система з фіксованим жиклером має незмінний переріз. Такі системи, наприклад, у виконанні Solex, широко застосовувалися в класичних автомобілях, де стабільні умови експлуатації дозволяли забезпечити надійну роботу, але вимагали точної настройки для оптимального співвідношення палива й повітря.

Що означає «фіксований струмінь»

У карбюраторі з фіксованим жиклером (наприклад, Solex) паливо надходить через отвір (жиклер), розмір якого не змінюється під час роботи двигуна. Повітря проходить зверху вниз через вузьку частину — вентурі, де через підвищену швидкість виникає розрідження, що «витягує» бензин із жиклера. Подачу повітря при цьому регулює дросельна заслінка, пов'язана з педаллю газу.

На впуску є і «підсос» (choke), який частково перекриває потік повітря, роблячи суміш багатшою під час холодного запуску. А щоб рівень палива в карбюраторі був стабільним, передбачена поплавкова камера з голчастим клапаном і поплавком. Щойно поплавок опускається — відкривається подача палива, а при підйомі — клапан закривається.

Як змінюється суміш за різних навантажень

Двигуну потрібна різна «щільність» суміші: на холостих обертах — мінімум палива, при розгоні — більше. У карбюраторі фіксованого типу це досягається кількома жиклерами для різних режимів. Наприклад, при малій нагрузці задіяний маленький канал (idle jet), а при більшій — основний (main jet).

У момент різкого натискання на газ повітря починає швидше проходити через вентурі, але двигуну потрібно миттєве збагачення суміші. Для цього слугує прискорювальний насос (accelerator pump) — невелика діафрагма й поршень, які на короткий час «підкидають» додаткову кількість бензину, запобігаючи провалам у роботі двигуна.

Регулювання та компенсація

Якщо двигун працює на високих обертах, а ви не натискаєте педаль до упору, потік повітря все одно швидкий, але жиклер може «перезбагачувати» суміш. Щоб цього уникнути, у карбюраторах Solex та інших подібних моделях часто застосовують кілька механізмів: систему компенсації або систему подачі повітря (air-correction). В одному випадку паливо «розбавляється» потоком повітря, а в іншому — проходить через спеціальну емульсійну трубку з отворами, куди також підмішується повітря.

Таке тонке регулювання дозволяє досягти економічної витрати палива на «крейсерських» режимах і при цьому зберегти достатню потужність під час розгону.

Економія на високих обертах

Коли автомобіль рухається з високою швидкістю, але дросель відчинений не повністю, деякі моделі карбюраторів мають додаткову «економічну» систему. Різке розрідження в районі дроселя змушує мембрану відкрити додатковий канал, впускаючи ще більше повітря в паливний потік і «збіднюючи» суміш для зниження витрати.

Якщо потрібен ремонт або обслуговування

У процесі експлуатації карбюратор може зношуватися — ущільнення втрачають еластичність, жиклери засмічуються, діафрагми рвуться. У разі виникнення проблем зверніть увагу на розділ «Карбюратор і комплектуючі», де можна знайти як сам вузол, так і елементи на кшталт прискорювального насоса або дросельних заслінок. Для планового ТО або дрібного ремонту підійдуть ремкомплекти з необхідними прокладками та жиклерами. Своєчасне обслуговування фіксованого карбюратора допоможе підтримувати стабільний пуск, рівний холостий хід та оптимальну витрату палива.