Коли в Україні настають холоди, автомобілісти дещо скорочують тривалість та інтенсивність поїздок. При цьому не хочуть знижувати звичний рівень комфорту, воліють підтримувати в салоні теплу й затишну атмосферу. Тому навряд чи їм варто дивуватися, чому ламається генератор взимку. Розглянемо причини частих поломок, які їхні ознаки та як можна запобігти виходу генератора з ладу.
Генератор і зима: підвищені навантаження
Серед систем автомобіля є пристрій, який перетворює створену двигуном механічну енергію на електричну. Більшість споживачів отримує її саме від генератора. Із настанням морозів споживання енергії електроприладами автомобіля різко зростає:
- запускаючи двигун, потрібно відновити втрату заряду акумуляторною батареєю. АКБ взимку стає основним споживачем енергії, що постачається генератором;
- вмикаємо обігрівач, щоб прогріти салон;
- підігріваємо лобове скло, дзеркала, щоб мати хороший огляд;
- обігріваємо сидіння, підтримуючи комфорт для водія та пасажирів. Не забуваємо й про скло дверей, заднє скло;
- слухаємо музику, яка підтримує гарний настрій під час поїздки.
Різке зростання споживання електроенергії пояснює частіші несправності генератора в мороз. Він працює (і довго, не так, як стартер) зі значно збільшеним навантаженням, через що прискорюється знос комплектуючих. Окрім цього, можна виділити й інші вагомі фактори, вплив яких призводить до несправностей:
Зимові поїздки, як правило, короткочасні. Пов’язані з частими зупинками, стоянням на світлофорі, у заторах. Генератору просто не вистачає часу, щоб повністю компенсувати втрату заряду АКБ. Адже під час поїздки на нього ще покладається обов’язок підтримувати обігрів, освітлення, музичний супровід. А поїздки в холодну пору тривають значно менше, ніж улітку.
Бажання послухати музику з нештатної аудіосистеми призводить до додаткового підвищення навантаження на пристрій.
Солі агресивних хімічних реагентів, якими обробляють поверхню доріг для запобігання ожеледиці, потрапляючи в підкапотний простір разом із вологою, запускають корозійні процеси. Уражається корпус, прискорено виходять з ладу підшипники, щітки.
Ніхто не скасовував природний знос деталей, який взимку лише прискорюється.
Значні навантаження та перевантаження, необхідність живити акумулятор, якому також доводиться нелегко, пояснюють, чому взимку несправності генератора трапляються частіше, ніж у літню пору.
Шукаємо причини поломок у схемі функціонування
Чому генератор не крутить взимку, стає зрозуміліше, якщо уважніше розібратися в принциповій схемі його роботи. Пристрій складається з:
- корпуса із захисною кришкою;
- шкива, який передає вироблену двигуном енергію на вал за допомогою ремня;
- статора з трифазною обмоткою та ротора з обмоткою збудження. Вони створюють навколо обмоток електромагнітне поле;
- випрямляча. Завдяки діодному мосту споживачі отримують електричну енергію у вигляді постійного струму, адже діодний міст перетворює змінний;
- реле, що регулює напругу. За яких би обертів не працював двигун, споживачі отримуватимуть струм із напругою в порівняно вузькому діапазоні — 13,5–14,5 В;
- контактних кілець, підшипників, проводів і щіток.
Як бачимо, пристрій далеко не простий, компоненти явно не розраховані на надтривалу експлуатацію, їх потрібно досить часто міняти. Зимові навантаження додають до цього свою лепту, скорочуючи термін служби.
Симптоми несправності
Що вказує на поломку генератора:
- не вдається запустити двигун, оскільки не вистачає заряду АКБ;
- на приладовій панелі засвітилася піктограма акумуляторної батареї;
- електроліт у батареї википів, оскільки акумулятор виявився перезарядженим. Це сталося тому, що відмовив випрямляч або регулятор напруги;
- світло фар потьмяніло;
- при підвищенні/зниженні обертів двигуна освітлення тьмяніє. Це означає, що щось негаразд із приводним ременем;
- під капотом свистить. Це означає, що або натяг ременя послабшав, або він сильно зносився;
- з’явився гул, ніби поруч рухається електротранспорт. Винен у цьому гудінні замикання в обмотці статора;
- з’явився специфічний дзвін. Час міняти зношені підшипники.
На появу таких ознак бажано реагувати якомога швидше. Наприклад, якщо під час поїздки засвітилася червоним піктограма АКБ, відразу вимикаємо всіх споживачів електроенергії, без яких можна продовжити рух. Доведеться потерпіти без вентиляції, музичного супроводу, обігріву. Так зможемо доїхати й не розрядити акумулятор повністю.
ТОП-5 причин поломки
Можна виділити п’ятірку найпоширеніших несправностей автомобільного генератора:
- Графітові щітки, мідні токознімні кільця виготовлені з відносно м’яких матеріалів. Через це ці витратні матеріали швидко зношуються або можуть закиснути. Потрібно міняти.
- Прослизає приводний ремінь. Міг розтягнутися й провиснути, оскільки потрапила волога, почав тріскатися, розшаровуватися. Ця несправність стає причиною того, що генератор скрипить взимку;
- Окислилися контакти або сталося механічне пошкодження в ланцюзі заряджання АКБ. Контакти можна почистити, дроти — замінити.
- Руйнуються підшипники. Першою ознакою зносу стає гучний шум. З часом підшипник ротора може заклинити. Тому міняти треба вчасно, не чекаючи повного руйнування.
- Реле-регулятор не здатний підтримувати напругу в робочому діапазоні. Тому довільно змінюється яскравість світіння фар, збоїть обладнання, виходить з ладу акумулятор.
У більшості випадків виправити ситуацію нескладно, достатньо замінити зношену чи пошкоджену деталь. Оцініть, у скільки обійдеться заміна та виконання робіт. Якщо сума близька до вартості нового генератора, раціональніше замінити його в зборі.
Які ще поломки трапляються часто
Окрім наведеної ТОП-п’ятірки, взимку нерідко трапляються й інші несправності автомобільних генераторів. Найчастіше доводиться стикатися з:
- обривом, пробоєм діодного моста;
- замиканнями, обривами в обмотках;
- зносом шківа;
- корозією статора;
- наслідоком несвоєчасно виявленого відмовлення реле-регулятора.
Аналізуючи випадки виходу з ладу генератора в холодну пору, приходимо до висновку, що несправності можна звести до двох груп — електричних або механічних.
Як уникнути поломки генератора
Згодьтеся, поломка генератора взимку ставить будь-якого водія в украй неприємне становище. Навіть якщо сильні морози в Україні ще не настали або вже минули. Що можна зробити в плані профілактики, щоб звести неприємності до мінімуму:
- не рідше одного разу на рік займатися чищенням пристрою, наносити мастило;
- перевіряти стан і вчасно міняти комплектуючі, виконувати регулювання;
- частіше поглядати, як натягнутий приводний ремінь, чи не з’явилися на ньому тріщини;
- стежити за тим, як АКБ тримає заряд. Не вчасно заміните відпрацювавший свій термін акумулятор — імовірність поломки генератора зросте в рази;
- правильно під’єднувати АКБ, «прикурювач», щоб не вивести з ладу випрямляч;
- не перевантажувати пристрій, якщо є можливість цього уникнути. Під’єднуючи одночасно менше потужних споживачів, продовжимо життя генератору.
Оцініть, скільки електричної енергії потребують системи автомобіля в зимовий час. Тоді стане зрозуміло, чи по силах генератору витримати таке навантаження взимку. Можливо, час придбати новий пристрій, потужніший, щоб не відмовлятися від уже звичного комфорту під час зимових поїздок Україною.