У власників автомобілів з МКПП іноді виникають проблеми з головним циліндром зчеплення (ГЦЗ). Особливо взимку, коли в Україну приходять сильні морози. Тому автомобілісти живо цікавляться, як зрозуміти, що циліндр зчеплення вийшов з ладу, як знайти несправність і усунути її, де краще купувати деталі, необхідні для ремонту.
Навіщо перевіряти головний циліндр зчеплення
 
    Щоб автомобіль міг при ввімкненому двигуні залишатися на місці, плавно починати рух, набирати та скидати швидкість, необхідна бездоганна робота системи зчеплення. У гідравлічній — потрібно створювати оптимальний тиск. Цю роль виконує ГЦЗ, який складається з:
- корпуса;
- поршня;
- штовхача;
- манжет;
- впускного клапана.
Створивши тиск, ГЦЗ створює умови для роботи робочого циліндра (РЦЗ), під впливом якого вмикається/вимикається зчеплення. Ресурс головного циліндра — близько 60 000 км. Реальні показники помітно різняться. Скільки зможе відпрацювати ГЦЗ, залежить від того:
- в яких умовах експлуатується автомобіль, якими дорогами їздить, наскільки завантаженим;
- як ви керуєте машиною — спокійно чи агресивно;
- наскільки ретельно проводять технічне обслуговування.
Навантаження на головний циліндр випадають немалі. Взимку вони зростають через підвищену вологість, сильні морози та перепади температур. Відмова зчеплення на зимовій дорозі — пряма загроза безпеці. Тому за станом ГЦЗ потрібно стежити. Виявили симптоми несправності — перевірте, знайдіть проблему, не відкладаючи. Інакше поломка може статися за несприятливих умов.
Основні ознаки несправності взимку
 
    Що може вказувати на проблеми в роботі головного циліндра в зимовий час:
- веде зчеплення, не вдається перемикати передачі або це вдається зробити з зусиллям. Перемикаєте, поки автомобіль стоїть, чітко чутно хрускіт. Хрустять шестерні. Щоб не допустити прискореного зносу, варто було раніше помітити, що робочий хід педалі збільшився;
- туго ходить педаль. У морозну погоду багато водіїв скаржаться, що циліндр зчеплення замерз. Швидше за все, замерзли манжети в ньому. Або гальмівна рідина замерзла, надмірно загусла, або сталася витік, або засмітилися вентиляційні отвори в бачку ГЦЗ;
- довго натискали на педаль, а вона реагувала м’яко або зовсім провалилася. Причина криється в недостатньому тиску. Можливо, в систему проникло повітря — його треба видалити. Або винні зношені ущільнення, або робочої рідини варто додати;
- натиснули на педаль, відпустили — повертається повільно або зовсім не повернулася. Справа в несправності поворотної пружини або в застряглому поршні. Якщо почистили, а проблема не усунута, то ремонтом не обійтися — доведеться замінити відпрацьований свій циліндр;
- коли сильно тиснете на педаль, виникає відчуття, що вона важчає. У цьому винен закритий зворотний клапан. Виправляють ситуацію, відрегулювавши зазор штовхача;
- плями, залишені гальмівною рідиною, що витікає. Треба знайти витік якомога швидше, щоб не погіршити ситуацію.
Часто причиною частих скарг водіїв, чому погано вичавлюється зчеплення на морозі, виявляється елементарне нехтування перевіркою рівня та якості гальмівної рідини. Загляньте в розширювальний бачок, якщо вона потемніла, то це вказує, що манжети ГЦЗ зносилися. Тому виникають повітряні пробки, проникають сторонні частинки. Взимку, якщо очікуєте тривалих сильних морозів, бажано залити малов’язку гальмівну рідину.
Покрокова перевірка циліндра
 
    На симптоми несправності ГЦЗ реагувати бажано одразу. Щойно виявили їх, запускаємо алгоритм, як перевірити циліндр зчеплення взимку. Усі дії розбиваємо на два етапи:
- Візуальний огляд.
- Практична перевірка функціональності ГЦЗ.
Особливих складнощів проведення перевірки не приховує, тому провести можна й без звернення до автосервісу. Знадобиться використовувати мінімальний набір інструментів і чисті ганчірки/серветки.
        Перевірка рівня рідини
        
    
Починаємо перевіряти головний циліндр зчеплення, коли виявилися ознаки несправності, з бачка гальмівної рідини. Відкриваємо, оцінюємо рівень. Якщо він між позначками max і min, доливати не потрібно. Прозорий колір рідини, відсутність помутніння, сторонніх домішок свідчать, що все гаразд. Якщо гальмівна рідина помутніла, потемніла, з осадом, містить завись, то її пора замінити.
Огляд на течі
 
    Де можна виявити підтікання:
- під педаллю зчеплення;
- біля штовхача поршня ГЦЗ;
- на корпусі головного циліндра;
- на з’єднаннях, трубках гідроприводу зчеплення.
Причину підтікань, як правило, усунути нескладно. Звісно, крім тих випадків, коли постраждав корпус ГЦЗ — покрився тріщинами, сильно пошкоджений. Тоді доводиться циліндр міняти в зборі.
Перевірка педалі зчеплення
 
    Тестуємо функціональність педалі в три етапи:
- Вимірюємо вільний хід. Має бути в межах 10–15 мм. Якщо значення виходить за рамки цього діапазону, то дуже ймовірно, що ГЦЗ несправний. Оцінюємо, чи не заїдає педаль, наскільки плавно повертається, коли відпускаєте.
- З’ясовуємо, як падає робочий тиск. Натиснули й утримуємо педаль, щоб відчути, наскільки плавно зменшується тиск. Якщо пішла вниз, ГЦЗ не підтримує його на належному рівні. Більш просунутий спосіб перевірки зводиться до підтримання тиску в 20–25 МПа протягом пів години. Результат перевірки визнається задовільним, якщо щохвилини витік не перевищує 0,5 мл.
- Перемикаємо передачі. Висновок про несправність головного циліндра, що не утримує тиск, робимо в тому разі, якщо передачі не перемикаються, або перемикати їх важко, або відзначаєте ривки.
Якщо спробували виправити ситуацію, прокачавши зчеплення, але воно не стало працювати як слід, значить ГЦЗ не герметичний або завоздушився.
Що робити при виявленні проблем
Проявилася несправність — треба братися за ремонт головного циліндра зчеплення. Як правило, потреби в тому, щоб одразу його замінити, немає. Сумніваєтеся у своїх здібностях усунути несправність, не наробивши помилок — зверніться до автосервісу. Є час і бажання — займіться ремонтом ГЦЗ самостійно. Придбайте в перевіреному магазині відповідні ремкомплекти. У спеціальному ремонтному комплекті містяться деталі, які найчастіше виходять з ладу.
Демонтуйте головний циліндр. Злийте робочу рідину з гідроприводу. Не обов’язково всю, головне — щоб вона шкоди не завдала. Далі:
- промиваємо деталі. Для промивання використовується гальмівна рідина. Застосуйте іншу — пошкодите гумові елементи;
- виявили іржу, задири — зчищаємо дрібнозернистим наждаком;
- задіяємо вміст ремкомплекта повністю. Заміна поворотної пружини, ущільнювальних кілець продовжить термін експлуатації циліндра, підтримає його функціональність;
- перед встановленням протираємо деталі гальмівною рідиною;
- зібрали, встановили, прокачуємо гідропривід.
Після ремонту циліндр ще послужить. Зчеплення на зимових дорогах України не підведе.
Де замовити циліндр
Застосування ремкомплекта не завжди приносить успіх. ГЦЗ слід замінити, якщо:
- корпус потріскався, пошкоджений, сильно уражений корозією;
- поршнева порожнина сильно зношена;
- ремонтували кілька разів, але проблеми знову проявляються;
- термін заміни близький до рекомендованого.
Купувати головний циліндр варто в перевіреному магазині. Такому, якому довіряють українські автомобілісти. Тут можна виконати пошук за номером у каталозі, VIN-кодом. Або введіть послідовно запитуваний відомості про автомобіль — марку, модель, рік випуску, тип кузова, двигун, модифікацію. Або зв’яжіться з менеджером, щоб підібрав циліндр.
Асортимент представлений світовими брендами, продукція яких успішно проходить випробування дорогами України. Серед них — BLUE PRINT, BOSCH, FEBEST, FEBI BILSTEIN, LPR, LuK, Metelli, SACHS, Valeo. А також румунський ASAM, який не настільки розкручений, тому й коштують його ГЦЗ дешевше. Хороший головний циліндр, якщо отримає належне технічне обслуговування й турботу, прослужить заявлений виробником термін, не створюючи проблем водієві.
 
                                             
                    